سرلشکر باقری در صحن مجلس:

فتح خرمشهر معادله جنگ را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: فتح خرمشهر برای دشمن بسیار سنگین بود و معادله جنگ را به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر داد.

فتح خرمشهر معادله جنگ را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرلشکر محمدباقری رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح در صحن علنی مجلس ضمن تبریک میلاد امام عصر (عج) و سالگرد آزادسازی خرمشهر، گفت: روز سوم خرداد نقطه عطفی در تاریخ پر شکوه جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: ملت ایران تنها 20 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و درحالی که در این مدت گرفتار حوادث گوناگونی مانند بحران‌های داخلی در برخی مناطق مرزی کشور بود به طور ناجوانمردانه با تهاجم سراسری ارتش بعث عراق و با حمایت قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکای جنایتکار مواجه شد.

باقری تصریح کرد: با توجه به عدم آمادگی نیروهای مسلح کشور در آغاز جنگ ارتش عراق در مدت اندکی با تصرف بخشی از مناطق مرزی در حد 15 هزار کیلومتر پیشرفت کرد و ما شاهد آوارگی جمعیت زیادی از مرزنشینان بودیم.

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح افزود: نبرد جانانه‌ای آغاز شد که قریب به 8 سال رسید و به همراه خود تصاویر زیبایی از مقاومت، ایثار، شجاعت، شهامت، شهادت طلبی، خودابتکاری و اعتماد به نفس را برای جوانان و همه ملت ایران به همراه آورد.

باقری خاطر نشان کرد: جنگی که دریک سوی آن ملتی انقلاب کرده و با دستی خالی قرار داشتند که موجب هجوم سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی و محاصره و تحریم بودند و در سمت دیگر ارتش متجاوزی که از حمایت‌های قدرت‌های روز جهانی و مرتجعین منطقه، از انواع سلاح برخوردار بودند.

وی گفت: امام (ره) در 5 مهرماه سال 59 یعنی شش روز بعد از شروع تهاجم ارتش بعث پیامی را خطاب به مجلس شورای اسلامی وقت دادند که فرمودند حضرات آقایان در هر نقطه‌ای که هستید مردم را برای جنگ و درگیری با آمریکا و عراق آماده کنید چرا که جنگ، جنگ است و عزت و شرف میهن ما در گرو همین مبارزات است و میهن از جان عزیزتر ما امروز منتظر است تا فرزندان خود را برای نبرد با باطل آماده سازد. ما برای میهن عزیزمان مبارزه می‌کنیم و پیروزی ما حتمی است. 

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: انگار حضرت امام (ره) خطبه 27 نهج‌البلاغه را برای ما ترجمه می‌کردند و می فرمودند جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند به روی دوستان خاص گشوده است، جهاد لباس پرهیزکاری و سپر محکم خداست و هر کسی از روی بی‌اعتنایی جهاد را ترک کند خداوند لباس ذلت بر او می‌پوشاند.

باقری تصریح کرد: در مدت 20 ماهه آغاز جنگ تا فتح خرمشهر در خرداد 1361 فراز و نشیب‌های زیادی اتفاق افتاد که اگر معنی تحولات جنگ را ترسیم کنیم به شکل یک U خواهد بود که در ابتدا متجاوزین با تمام توان تجاوز کردند و توانستند پیشروی کنند و ما را به شکست بکشانند و سرزمین‌های وسیعی را به تصرف در بیاورند.

وی اظهار کرد: 3 عملیات بزرگی که با طراحی ارتش و با فرماندهی کل قوای وقت و رئیس جمهور نالایق آن روز اتفاق افتاد و به شکست انجامید ما در بدترین شرایط در بهمن ماه 59 قرار داشتیم که از جهت سیاسی نیز در داخل کشور هم گرفتاری‌های فراوانی را شاهد بودیم.

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما در بهمن 59 در بدترین شرایط قرار داشتیم. شرایطی که از جهت سیاسی در داخل هم گرفتاری‌های فراوانی وجود داشت. در 14 اسفند 59 صحبت‌های نامناسبی از بنی‌صدر در دانشگاه تهران شنیدیم که چگونه در میان ملت اختلاف‌افکنی می‌کرد. ملتی که باید یکپارچه از جبهه حمایت می‌کردند را دچار اختلاف می‌کرد.

باقری گفت: دوستانی که درآن دوران در جبهه حضور داشتند به خوبی به خاطر دارند که یأس و ناامیدی و نگرانی از اینکه چه آینده‌ای برای کشور متصور است برای جبهه مالامال بود و همه احساس می‌کردیم که با این همه امکانات، توان، آتش و طراحی دور دیده‌های خارج از کشور چرا نتوانستیم قدم از قدم برداریم و چرا حادثه هویزه و جاده آبادان به ماه شهر بوجود آمد، چرا عملیات‌ها به توفیق نرسید و چه اتفاقی افتاد که درست در مهرماه سال بعد عملیات ثامن‌الائمه برای شکست حصر آبادان با پیروزی اتفاق افتاد یعنی به فاصله 8 ماه و در یک روند صعودی به پیروزی فتح خرمشهر 3 خرداد سال 61 انجامید.

وی خاطر نشان کرد: اتفاقی که افتاد این بود که عده‌ای از جوانان انقلابی این مرز و بوم به این نتیجه رسیدند که با نگاه تجهیزات محور نمی‌توان به دشمن غلبه کرد لذا باید جبهه را متحول کرد و باید با ابداع و ابتکار روش‌های جدیدی را رقم زد.

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه آنچه در جبهه اتفاق افتاد واقعیتی بود که در تاریخ ماندگار شد اظهار کرد: با عزل رئیس جمهور نالایق توسط امام امت در آخر خردادماه وحدت ارتش و سپاه کامل‌تر شد و عملیات‌های بزرگ 4 گانه طراحی گردید.

باقری اظهار داشت: درآن منحنی که عرض کردم توانستیم در بهمن ماه 59 سقوط را متوقف کرده و به ثبات برسیم و رزمندگان این منحنی را به سمت اوج ببرند.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌هایی در خلال عملیات گفت: جنگ سختی در کذابه اتفاق افتاد و حدود یکماه این نبرد طول کشید جنگ بسیار سختی بود که ما مجبور شدیم بیش از 32 گردان به این جبهه ببریم.

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: شکست دشمن و فتح خرمشهر برای دشمن بسیار سنگین بود و معادله جنگ را به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر داد.

باقری افزود: امام (ره) دو بار در پیام اول مهرماه سال 67 دستاوردهای انقلاب را برشمردند و فرمودند، ما در جنگ توانستیم ابر قدرت شرق و غرب را شکست دهیم و به هدف اساسی خود که اثبات سلامت اسلام بود دست یافتیم.

وی با بیان اینکه در نبردها همواره پیروز نبرد آن طرفی است که به هدف خودش برسد گفت: اگر در جنگ 33 روزه حزب‌الله در نبرد با صهیونیست آن طرف اعلام می‌کند حزب‌الله پیروز شد به آن معنا نیست که حزب‌الله به معنای چریکی توانست کشور اسرائیل را تصرف کند بلکه معنی آن این است که اگر اسرائیل هدف خودش را در جنگ 33 روزه مطرح کرد اما به این هدف نرسید شکست خورده جنگ است.
 
رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح افزود: جمهوری اسلامی که هدف خود را دفع تجاوز و حفظ نظام و تمامیت ارضی کشور اعلام کرد پیروز است.

باقری خاطر نشان کرد: امروز عراق دلگرم به حمایت‌های ایران از مناطق عتبات است اما ما هنوز فکر می‌کنیم مشکلاتی مثل مشکلات اقتصادی کشور می‌تواند ما را از پا درآورد.

وی خاطر نشان کرد: اگر آن روز به سخن امام در مورد اهمیت جنگ و اینکه جنگ در راس امور کشور است کم توجهی کردیم و به آن ایام آخر جنگ رسیدیم امروز هم اگر به پیام رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی در مورد اتکاء به ملت در مورد مقابله با استکبار توجه نکنیم به همان روزها خواهیم افتاد و اگر توجه کنیم  و به توانایی خودمان و جوانان‌مان ایمان بیاوریم حتما و حتما به پیروزی قطعی خواهیم رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار