چالش های پیش روی صنعت پرورش میگو/ تولیدکنندگان در انتظار حمایت های دولتی

مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو سیستان و بلوچستان گفت:در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه آبزی پروری می بایست بانک ها با اعطای منابع مالی مناسب،مشکل کمبود نقدینگی تولید کنندگان را مرتفع کنند.

به گزارش خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛گرچه آبزی پروری یکی از اقتصادی ترین زیر بخش های کشاورزی است که می تواند سود خوبی را عاید تولیدکنندگان نماید، اما توسعه و درآمد زایی این بخش نیازمند برنامه ریزی مدون و حمایت سیستم بانکی است چراکه این روزها تولیدکنندگان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

حال در این میان به سراغ مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو سیستان و بلوچستان رفتیم تا از وضعیت تولید کنندگان این بخش با خبر شویم:

کیوان رهبران مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره به وضعیت تولید میگو اظهار داشت: در حال حاضر مهم ترین مشکل پرورش دهندگان کمبود نقدینگی و سنگ اندازی بانک ها برای تامین سرمایه در گردش است.

وی افزود: از حدود 86 مزرعه پرورش میگو در سایت گواتر تنها 20 مزرعه برای خرید نهاده ها آماده فعالیت هستند که در راستای اقتصاد مقاومتی لازم است که بانک ها با در اختیار گذاشتن نقدینگی لازم مشکلات تولیدکنندگان را مرتفع کنند چرا که ادامه این روند آب در هاون کوبیدن است.

رهبران ادامه داد: از 20 مزرعه فعال در سایت گواتر، 10 الی 12 مزرعه همانند سال های گذشته بدون هیچ امکاناتی به فعالیت خود ادامه می دهند که در این میان لازم است با تجهیز تکنولوژی های روز دنیا تناژ تولید را افزایش دهیم.

***تولیدکنندگان با مشکل وثیقه بانکی مواجه هستند

وی در ادامه یادآورشد: مشکل تولیدکنندگان برای دریافت وام ، شرط وثیقه است که اگر بانک محصول را به عنوان ضمانت در رهن بگیرد، تولیدکنندگان می توانند با آسودگی خاطر به تولید ادامه دهند.

مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو  بیان کرد: همه ساله مشکلات تولیدکنندگان را بیان می کنیم اما متاسفانه تاکنون نتیجه بخش نبوده است و می توان گفت که با ادامه این روند تولید پایدار نخواهد بود.

رهبران در ادامه گفت: برخی افراد سودجو در پی ایجاد مزارع پرورش میگو تنها به دنبال دریافت وام های کلان هستند و حال نباید فراموش کرد که این سودجویان همان افرادی هستند که در گذشته برای مزارع خود وام گرفتند و اقساط آن را پرداخت نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مزارع کوچک منتظر حمایت های دولت هستند، تصریح کرد: بزرگترین مشکل تولیدکنندگان در صنعت کشاورزی، همکاری نکردن نظام بانکی است .

*** ضرورت تامین سرمایه در گردش صنعت پرورش میگو

رهبران در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه صنعت پرورش میگو پر سود و اقتصادی است از وزیر جهاد کشاورزی خواستار شدیم تا سرمایه در گردش این بخش را تامین کند تا مزارع به فناوری های روز دنیا مجهز شوند.

مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو با اشاره به تولید محصول در سال جاری افزود: با توجه به آنکه در سایت گواتر 85 مزرعه 20 هکتاری داریم که هر کدام چهار استخر 1.1 هکتاری دارند باید گفت که امسال حداکثر 200 تن تولید خواهیم داشت و این درحالیست که با توجه به مزارع موجود در صورت تامین نهاده های لازم باید حداقل 2000 تن تولید میگو داشته باشیم.


*** تحقق اقتصاد مقاومتی بدون حمایت امکان پذیر نیست

رهبران با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی بدون حمایت شکل نمی گیرد، افزود: تولید میگو بسیار ارزآور است اما با کمبود نقدینگی و ادامه این روند اقتصاد مقاومتی در بخش آبزیان شکل نمی گیرد و می توان گفت که با این وجود تنها شعار اقتصاد مقاومتی داده می شود.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به فعالیت 20 مزرعه در سایت گواتر باید گفت که در صورت حمایت های لازم و تامین نهاده ها توان تولید 4 تن میگو در هکتار وجود دارد.

رهبران گفت: با توجه به آنکه صندوق توسعه کشاورزی یکی از راه های تامین سرمایه در گردش این بخش به شمار می رود که باید 49 درصد توسط دولت و 51 درصد توسط بخش خصوصی تامین شود، متاسفانه دولت سهم خود را پرداخت نکرده است.

***نرخ بالای بهره بانکی اجحاف در حق تولیدکننده است

وی در ادامه یادآور شد: پرورش دهندگان میگو با مشکلات متعددی اعم از کمبود نقدینگی و بهره بالای بانکی مواجه هستند که در این میان لازم است وزارت جهاد کشاورزی که متولی حمایت از حقوق کشاورزان است تمهیداتی برای کاهش نرخ بهره بانکی بیندیشد چرا که این امر اجحاف در حقوق تولید کننده است.

مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو با اشاره به وضعیت صادرات بیان کرد: برخی افراد سودجو با تولیدکنندگانی که به سبب کمبود نقدینگی مشکل تامین نهاده دارند، قراردادهای سلف می بندند و خود محصول را صادر می کنند که دراین میان بایستی دست این افراد را کوتاه کنیم چرا که این سودجویان خود را پشت مزارع 20 هکتاری پنهان کردند و موجب شدند که تولید کنندگان خط اول با ضرر و زیان مواجه شوند.

وی عنوان کرد: در واقع بایستی دولت از تولید کنندگان اصلی مزارع پرورش میگو حمایت کند چرا که صادرکنندگان محصول نیازی به حمایت و بخشودگی ندارند.

***80 میلیارد تومان مصوبه بخشودگی دولت به پرورش دهندگان پرداخت نشده است

رهبران با اشاره به اینکه 80 میلیارد تومان از مصوبه بخشودگی و جرائم تسهیلات پرورش میگو باقی مانده است، اظهار داشت: تعدادی از پروش دهندگان میگو مشمول بخشودگی دولت نشدند و از طرفی هم 80 میلیارد تومان مصوبه بخشودگی تسهیلات باقی مانده است.

*** سهل انگاری سازمان دامپزشکی بیماری لکه سفید در مزارع را رقم زد


مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو با اشاره به سنگ اندازی های سازمان دامپزشکی یادآور شد: با توجه به 86 مزرعه پرورش میگو سایت گواتر که هر کدام به 4 استخر مجهز هستند، باید گفت که در یک دوره شش ماهه حداقل 5 هزار و 160 تن می توان تولید و صادرات داشت که متاسفانه سیستم بانکی و قوانین سازمان دامپزشکی این امر را دشوار کرده است.

گرچه سالها از آسودگی خاطر در خصوص شیوع  بیماری در مزارع پرورش میگو می گذرد اما سال گذشته به یکباره سیوع بیماری لکه سفید خسارت قابل توجهی را به پرورش دهندگان وارد کرد که تمامی زحمتشان را نابود کرد:

اما به راستی مقصر اصلی ماجرای شیوع بیماری لکه سفید در مزارع کیست؟

رهبران عنوان کرد: سهل انگاری سازمان دامپزشکی و شیلات موجب شد که در پنج سال متوالی در مزارع سایت گواترشاهد بیماری لکه سفید باشیم و حال امسال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی منتظر استخرهای فعال مزرعه است.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی وظایف خود را در زمینه استانداردهای بهداشتی تولید و معدوم سازی رعایت نمی کند که در نهایت همین امر موجب شیوع بیماری لکه سفید در مزارع می شود و در این میان سازمان دامپزشکی اینگونه توجیه می کند که صنعت میگو سودآور است و به همین خاطر باید تولید کنندگان ریسک آن را بپذیرند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار