همراه با روح‌الله/75

از دیدگاه امام خمینی(ره) کدام بیماری کشور را به نابودی می کشاند؟

امام خمینی(ره)فرمودند: اگر در بین بازاریها اشخاصی خدای نخواسته ربا می‏‌خورند مبادا همچو مرضی توسعه و مملکت را به نابودی بکشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حضرت امام (ره)علاوه بر دارا بودن مقامات علمی در ابعاد مختلف علوم اسلامی یک شخصیت مبارز هم بودند و در برابر همه مفاسد سیاسی و اجتماعی به مبارزه برمی‌خاستند. ایشان ربا را یکی از مفاسد بزرگ اجتماعی و اقتصادی می‌دانستند و با آن به مبارزه می‌پرداختند.

نظر امام درباره ربا مبارزه با مفاسد اجتماعی و اقتصادی از زوایه دید اسلامی بود و بر این مساله در سخنان و گفتارشان تاکید و تصریح کرده‌اند.

ایشان در حسینیه جماران و در جمع بازاریان و اصناف تهران و گروهی از جوانان خوزستانی در 25 دی ماه سال 1359 از اهمیت بازار در پشتیبانی از اسلام و همچنین مراعات احکام اسلامی در بازار می فرمایند : "بازار در طول تاریخ، بازارهای تمام کشور و خصوصاً بازار تهران یک بازوی قوی‏ای از برای اسلام و از برای کشور بوده است و ان شاءاللّه‏ خواهد بود.

 اگر تمام شما یادتان نیست بعض از سالمندان یادشان است که رژیم سابق ـ شاید زمان رضاشاه بود ـ اینها در صدد برآمدند که اصل بازار نباشد در ایران. از این مجتمع زیر سقف می ‏ترسیدند. از مجتمعاتی که حصار داشت و زیر سقف بود و مجمع مؤمنین و متدینین و جوانهای متعهد بود می‏ ترسیدند. از مساجد که محل اجتماع همین بازاریان بود و از خود بازار که مجمع ملت بود خوف داشتند و همیشه بازار دنبالۀ مقاصد اسلامی و برای پیشرفت اسلام و برای پیشرفت اقتصاد اسلامی یک بازوی ستبر قدرتمندی بوده است و الآن هم همین طور است.

منتها سابق، دولتهای رژیم سابق و خود رژیم سابق چون با مردم نبود و مردم هم با او نبودند، شاید جرأت نکرد یک دفعه محمدرضا تو بازار بیاید. اما اکنون این طور نیست، برای اینکه دولت و بازار، رئیس ‏جمهور و بازاریها اینها برادر هستند و از خود این مردم هستند. این طور نیست که در آن رده‏ های باصطلاح خودشان بالا باشند و به حسب واقع منحط باشند که مردم آنها را نپذیرند. در طول تاریخ هر مشکلی که پیدا می‏ شد برای اسلام و برای علمای بزرگ اسلام کافی بود که نصف روز بازار برای یک همچو امری بسته بشود و مشکل حل بشود. یک پشتوانۀ عظیمی است بازار برای اسلام، و بازاریها باید با کمال دقت این مسئله را حفظ کنند."

ایشان گفته بودند: "در همۀ قشرها اشخاصی که مخالف با مصالح عمومی مسلمین باشند و فعالیتهایشان بر این باشد که جیب های خودشان را پر کنند، هست. بازار هم افرادی هستند که در همچو وقتی که کشور ما مبتلای به جنگ است و پیرزن ها و پیرمردهای دهاتی هرچه دارند، دارند در راه این اسلام و جنگ می ‏دهند.

باز در بین بازار اشخاص منحرفی هستند که از خدا بی‏ خبرند، و در یک همچو موقعی کارشکنی ها می‏ کنند برای دولت، و کارشکنی ها می ‏کنند برای این جنگی که الآن ما داریم. مورد تأسف است این معنا که قشرهای میلیونی ملت در تمام دهات و قصبات و شهرها و بازارها برای این جنگ نگران هستند و پشتیبان این جنگ و این جنگ زده‏ ها و این ارتش و این پاسدارها هستند. لکن یک عده‏ ای در مقابل این توده ‏های عظیم در هر جایی از مملکت هستند و در بازار هم هستند که در مقابل اسلام خودشان را قرار دادند. در مقابل کشور اسلامی خودشان را قرار دادند."

رهبر کبیر انقلاب با تاکید بر کوشش بازاریان و اصناف تهران فرموده اند:" کوشش کنید، آقایان بازاری کوشش کنند در اینکه مبادا اینها بازار را متهم کنند. مبادا اینها بازار را بدنام کنند. بازار ایران خوشنام است و همیشه پشتیبان کشور و ملت و اسلام بوده است، و در هر مشکلی، بازار در حل آن مشکل ها دخالت داشته است و جزء ملت بوده است و همان ملت است و همان مردم است که در بازارها مجتمع هستند و مشغول اقتصاد ملت هستند و مشغول کارهای صحیح هستند.

 توجه داشته باشید که یک گروه کوچکی که منافعشان از دست یا رفته یا خوف این را دارند که از دست برود؛ یعنی منافع نامشروعشان از دستشان رفته است، کاری نکنند که بازار را متهم کنند، از قول بازار یک چیزی نگویند. اگر یک وقت از قول بازار یک مطلبی را منتشر کنند، بازاری ها اعتراض کنند و به آنها بگویند که شما اسمای خودتان را بنویسید در اعلامیه ‏های خودتان. باید خیلی امروز ما توجه به این مسائل داشته باشیم. اجتماع بازار؛ یک اجتماعی است که اگر در یک مسیر اسلامی حرکت بکند ـ و بحمداللّه‏ حرکت می‏ کند ـ مملکت را از آسیب نگه می‏ دارد. همین بازار است که پشتوانۀ ارتش است. و همین بازار است که در این زمان پشتوانه کشور است و دولت است.

اگر تفرقه در بازار باشد و بعض از اشخاصی که تفرقه افکن هست گذاشته بشود که فعالیت بکنند، خدای نخواسته این ستون سِتَبر اسلام را یک وقت از بین می‏ برند."

ایشان خاطرنشان کرده بودند: "بازار باید مظهر تام اسلام و عدالت باشد. بازار باید احتراز کند از چیزهایی که مخالف دستورات اسلام است. و اقبال کند به آن چیزهایی که موافق دستورات اسلام است. از ربا بازار باید مُطهّر باشد. اگر در بین بازاریها اشخاصی باشند که خدای نخواسته ربا می‏ خورند، خود بازاریها آنها را نصیحت کنند.

مبادا یک همچو مرضی توسعه پیدا بکند و مملکت ما را به نابودی بکشد. ربا خوری، بازارها را از بین خواهد برد. مردم را خواهد تباه کرد. مبادا خدای نخواسته در بین بازار یک همچو معصیت بزرگی است مبادا یک وقت در بازار یک همچو امری باشدو انصاف نیست که در بازار گرانفروشی باشد. در موقعی که مردم ایران، زن و بچۀ مردم ایران برای جنگ زده ‏ها دارند از منافع خودشان می‏ گذرند و آن چیزی که دارند هدیه می‏ کنند، مبادا در یک همچو موقعی در بازار، اشخاصی پیدا بشوند که گرانفروشی کنند که موجب فلج مردم و ناراحتیمردم بشود. اگر خدای نخواسته از اعمال ما یک شکستی واقع بشود به اسلام، مسئولیت ما پیش خدای تبارک و تعالی بسیار بزرگ است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار