اكسيژن به جای تنباكو در قليان های جديد/ 8 هزار مرکز توزیع قلیان و دخانیات پلمپ شد

برنامه امسال ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات جای‌گذاری گل درون قلیان‌ها است.

اكسيژن به جاي تنباكو در قليان های جديدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در دهمین نشست ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات که هم‌اکنون با حضور وزیر آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، فرمانده نیروی انتظامی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که هم‌اکنون در دفتر ریاست این وزارتخانه در حال برگزاری است، گفت: طبق برنامه مصوب ستاد به منظور کنترل مصرف قلیان و جلوگیری از استعمال قلیان، از این پس با اجرای برنامه‌ی کشوری، گل‌های زینتی جایگزین دود و تنباکو در قلیان‎ها می‌شود که با این حرکت نمادین و موثر به جای دود، مواد مضر گل و گیاه که نماد تنفس، اکسیژن و نفسی تازه و سالم است در شیشه‌های آن قرار می گیرد. 

وی همچنین با اشاره به گزارشی اجمالی از زمان برپایی نهمین نشست ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات که در شهریور ماه 93 برگزار شد، افزود: طبق آن جلسه 6 برنامه تصویب شد و شش هزار و 800 ساعت جلسه دیگر برگزار و هزار و 150 ساعت نیز اقدامات و جلسات مربوط به افزایش مالیات بر قیمت دخانیات انجام گرفت. 

سیاری در پایان یادآور شد: با استقبال فراگیر ورزشکاران و پیشکسوتان عرصه هنر و رسانه در خصوص قلیان ها را گلدان کنیم، شاهد کاهش چشمگیر میزان مراجعات به قلیان هستیم و به همین علت این طرح نمادین امسال نیز به انجام می رسد.

هزار مرکز توزیع قلیان و دخانیات پلمپ شد
سیاری معاون بهداشت در ادامه در جمع خبرنگاران با اشاره به 6 مصوبه اجرایی جلسه دهم گفت: طبق این جلسه همه مکان‌های توزیع و فروش دخانیات علی‌الخصوص قلیان به کمک وزارت بهداشت و همچنین نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی پلمپ می‌شود.

وی با اشاره به مراکز توزیع دخانیات که تا کنون تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، افزود: براساس اقدامات مربوط به اولین مرحله اجرای برخورد با مراکز متخلف تا کنون بیش از 8 هزار مرکز توزیع‌کننده دخانیات و قلیان که بدون مجوز و پروانه اقدام به فروش قلیان می‌کردند به همت وزارت بهداشت و با پیگیری های نیرو انتظامی و دتشگاه‌های نظارتی پلمپ شده‌اند.

سیاری همچنین در ادامه با اشاره به نتیجه تأمل‌برانگیز آزمایش‌های انجام شده روی تنباکوها گفت: طبق بررسی‌های انجام شده 80 درصد مواد موجود در تنباکوها را فلزات سنگین، بنزن، انواع حشره‌کش‌ها تشکیل می‌دهند و به همین علت ظرف 3 تا 5 سال فردی که  به طور مداوم قلیان  مصرف می کند دچار سرطان خون می‌شود. از سوی دیگر علاوه بر پلمپ مراکز بدون مجوز توزیع‌کننده قلیان مصرف و استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع شده و اجرای آن نیازمند اهتمام ویژه همه دستگاه‌های موجود است.


انتهای پیام/
برچسب ها: قلیان ، تنباکو ، ورزشکاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۳۵ ۳۱ تير ۱۳۹۶
برو بابا دایی من 20 سال مداوم داره میکشه تکونم نخورده
حالا تو فامیلا طفلک زندایی مامانم که اهل اینجور چیزا نیست سرطان خون گرفت به سه ماه نکشید فوت کرد.
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
معلوم نیست دوباره چه خیالی بهمون دارن توی اون چی قاطی کنن یا موجب فراموشی یا موجب منگی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
این خوبه
آخرین اخبار