رجایی در گفت‎و‎گو با باشگاه خبرنگاران؛

پروژه‌های نیروگاهی نباید سد راه آب‌های مرزی شود/لزوم توجه به قوانین فراسرزمینی در آبهای مرزی

مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران گفت: بر اساس قوانین فراسرزمینی لازم است همه کشورهایی که در مسیر یک جریان آب قرار دارند، از این آب استفاده کنند.

"علیرضا رجایی" مدیرعامل م///رکز بین‎المللی توسعه خواهرشهرهای ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون افتتاح «سدسلما» در افغانستان، گفت: این سد بر روی آب «هریرود» زده شده که از جمله آب‌های مشترک به حساب می‌آید و طبیعتا وقتی چنین پروژه‌هایی به طرح‌ریزی می‌شوند، باید منافع کشورهایی که شامل حق‌آبه آن می‌شود نیز رعایت شود. چرا که ما در همسایگی با کشور افغانستان در موارد متعدد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و به‌نوعی هم‌سفرگی داریم لذا چنین مواردی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این‌که افغانستان می‌تواند از این آب در راستای بهره‌برداری در پروژه‌های نیروگاه‌های برق استفاده کند، اما نمی‌تواند  مسیر آب را ببندد، اضافه کرد: باید توجه داشت که آب مانند شریانی است که می‌بایست مناطق بالادستی و پایین‌دستی از آن بهره ببرند و قطعا بستن مسیر آب مناطقی را دچار خسران خواهد کرد.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به خشک شدن تالاب‌هایی که حیاتشان مرتبط با هریرود است، افزود: بر اساس قوانین فراسرزمینی لازم است همه کشورهایی که در مسیر یک جریان آب قرار دارند، از این آب استفاده کنند.

وی با تاکید بر مسائل اعتقادی مشترک میان دو کشور ایران و افغانستان و ضرورت اعمال این اشتراکات در روابط فی‌مابین عنوان داشت: به لحاظ سرزمینی، آب هریرود به استان خراسان‌رضوی در ایران و شهر مشهدمقدس نیز می‌رسد و با توجه به این‌که استان خراسان در شهرهایی از قبیل هرات موقوفه‌هایی دارد، لذا می‌بایست موضوعات اعتقادی هم در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

رجایی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای مقوله بیابان‌زدایی استان‌های شرقی ایران، این موضوع می‌تواند موجب تشدید بحران کم‌آبی و لطمات زیست‌محیطی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار