شیراز؛

محورهای جاده ای و مناطق گردشگری فارس در چنبره زباله ها

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: مناطق زیست محیطی فارس با انبوهی از زباله و پسماند رو به رو هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حمزه ولوی ادامه داد: مناطق زیست محیطی هفت برم، برم فیروز، آبشارمارگون، دریاچه پریشان، دریاچه مهارلو و بسیاری دیگر از مناطق زیست محیطی فارس از جمله مناطقی است که با انبوهی از زباله و پسماند رو به رو است.
وی ادامه داد: محیط زیست، وظیفه جمع آوری پسماندها در این مناطق را ندارد، و وظیفه این اداره کل نظارت است اما به دلیل بعضی از سوء تفاهم های به وجود آمده برخی محیط زیست را مسئول جمع آوری زباله می دانند در حالیکه اینگونه نیست.
این مقام مسئول همچنین به موضوع بحران آب در استان فارس اشاره کرد و گفت: کمبود آب و خشکسالی های ممتد باعث شده تا نتوانیم حقابه تالاب های فارس را باز پس گیریم.
ولوی ادامه داد: بر اساس مصوبه قانونی، حقابه تالاب ها و دریاچه های فارس بعد از تامین آب آشامیدنی در اولویت دوم است در حالیکه در بسیاری از مناطق تامین آب صنعت و کشاورزی اولویت بعد از آب آشامیدنی قرار گرفته و به تامین آب برای احیای محیط زیست توجهی نمی شود .
ولوی اظهار کرد: فشار بیشتر بر بخش کشاورزی یک اشتباه راهبردی است، نباید با فشار بر بخش کشاورزی و نادیده گرفتن حقابه آب در حوزه محیط زیست، بیکاری را از بین برد، بیکاری زمانی به وجود آمد که ما بدون توجه به سایر بخش ها بر بخش کشاورزی فشار دو چندان آوردیم.
مدیر کل محیط زیست استان فارس، همچنین به برخی از مسائل صنعتی در این استان و آلودگی های ناشی از برخی از این صنایع اشاره و بیان کرد: کارخانه پتروشمی شیراز از جمله کارخانه هایی است که آلودگی دارد، ما این موضوع را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کرده ایم اما موضوع به شورای تامین ارجاع داده شده و مسکوت مانده است .
ولوی، همچنین با اشاره به آلودگی کارخانه روغن نباتی شیراز گفت: تاسیسات روغن کشی این کارخانه تعطیل شده و این کارخانه اکنون تاسیسات روغن کشی که عامل بوی نامطبوع و آلودگی فاضلاب بود، ندارد.
کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در سال 1333 خورشیدی در مرکزشیراز و در مکانی موسوم به "گودخزینه" تاسیس شد.  
در جوار این واحد تولیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز و در حدود 200 متری این کارخانه آرامگاه حافظ قرار دارد، سال ها است موضوع انتقال این کارخانه به مکانی دیگر مطرح است اما هنوز این موضوع محقق نشده است.  
مدیر کل محیط زیست فارس، ساخت سد تنگ سرخ شیراز را هم غیر قانونی دانست و افزود: این سد ارزیابی زیست محیطی ندارد و تا زمانی که محیط زیست برای ساخت سد، ارزیابی زیست محیطی صادر نکند، فعالیت آن غیر قانونی است.
سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن سال 1390 آغاز شد، در فاصله دو کیلومتری شهرک های شمال غرب شیراز قرار دارد.  
این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.  
اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده که از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای کنترل سیلاب بخصوص در فصل زمستان که در برخی سال ها خسارات فراوانی را به واحدهای مسکونی و تجاری شهر شیراز وارد می کند، اشاره کرد.  
منتقدان ساخت سد تنگ سرخ نیز بر این باورند این سد بدون مطالعات کافی زمین شناسی ساخته شده و ترکیدن یا شکستن سد در آینده، شهرک های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی، انسانی می شود.  
این منتقدان همچنین خشک شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان های نمک و برخاستن ذرات خطرناک و سرطان زا را از دیگر پیامدهای ساخت سد تنگ سرخ بیان کرده اند.  
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.