بی کسی و فقر معیار پذیرش سالمندان در کهریزک/ بحران سالمندی درکشور

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک با اشاره به اینکه بی کسی و فقر دو معیار پذیرش سالمندان درکهریزک است، گفت: با بحران سالمندی در کشور مواجه هستیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا صوفی‌نژاد با اشاره به تاریخچه این آسایشگاه و خدماتی که به مددجو‌یان ارائه می‌شو‌د، گفت: آسایشگاه خیریه کهریزک در سال ۵۱ بود که به همت مرحوم دکتر حکیم‌زاده رئیس وقت بیمارستان فیروز‌آبادی تهران تأسیس شد.
 
وی با اشاره به گروه‌های اصلی مددجویان کهریزک گفت: مددجویان کهریزک، سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی و بیماران ام‌اس هستند که به صورت موردی سایر بیماران مانند نابینا و قطع نخاع و ناشنوا هم در این آسایشگاه وجود دارند که در بخش بیماران ام‌اس به غیر از آسایشگاه خیریه کهریزک ‌تا به امروز نهاد خاصی ‌برای نگهداری آنها در کشور وجود ندارد.
 
مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک افزود: حدود ۹۰۰ نفر کارمند موظفی در مجموعه کهریزک داریم. علاوه بر این، حدود دو هزار بانوی نیکوکار نیز داریم که خدمات یدی مددجویان را انجام می‌دهند، این افراد خیر با اتوبوس به کهریزک می‌آیند و در این بیست و چهار بخش مددجویان را حمام می‌کنند و ناخن‌هایشان را می‌گیرند و لباس‌هایشان را مرتب می‌کنند و بدون چشم‌داشت مالی و به دلیل اجر معنوی هر هفته این خدمات را ارائه می‌دهند.
 
مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک گفت: سیاستگذاری کلان کشور باید مولفه های مختلفی در این زمینه را لحاظ کند زیرا صرفا نمی توان آسایشگاه بسازیم و باید شیوه خدمات رسانی به سالمندان، معلولان جسمی و بیماران ام.اس را تغییر دهیم.
 
صوفی نژاد با تاکید بر اینکه ایران با بحران سالمندی مواجه هست و در حال حاضر ۶.۵ میلیون نفر سالمند دارد گفت: متوسط هزینه نگهداری ماهانه هر سالمند، معلول جسمی و بیماران ام.اس حدود ۲میلیون تومان است که فقط ماهانه ۸۶ هزار تومان از مددجو دریافت می شود که در برخی ماه ها همین رقم نیز توسط موسسه خیریه کهریزک تامین می شود.
 
مدیر آسایشگاه کهریزک همچنین گفت: با توجه به روند کنونی رشد جمعیت تا ۲۰ یا ۳۰ سال آینده جمعیت سالمندان ایران به گونه ای می شود که در انتخابات رای سالمندان تعیین کننده می شود. در چنین شرایطی سیاستگذاری کلان کشور باید مولفه های مختلفی در این زمینه را لحاظ کند زیرا صرفا نمی توان آسایشگاه بسازیم و باید شیوه خدمات رسانی به سالمندان، معلولان جسمی و بیماران ام.اس را تغییر دهیم.
 
وی با اشاره به برنامه ارائه خدمات در منزل برای سالمندان توسط موسسه خیر کهریزک توضیح داد: در حال حاضر سه نوع خدمت توسط این موسسه به مددجو ارائه می شود؛ خدمات «مرکز محور»، «منزل محور» و «خدمات روزانه»  با توجه به اینکه بهترین نوع خدمت در شرایطی است که رابطه سالمند با خانه و خانواده او حفظ شود می توان هزینه های این کار را به میزان زیادی کاهش داد.
 
صوفی نژاد با تاکید براین سیاست که آسایشگاه خیریه کهریزک «مکانی است برای زندگی نه برای زنده بودن» افزود: بهترین آسایشگاه ها از بدترین خانه ها بدتر است و بدترین خانه ها در هر شرایطی بهتر از آسایشگاه است. این حرف به آن معناست که ما باید توانمندسازی و پیشگیری از عوارض را تقویت کنیم و بر همین اساس در حال حاضر خدمت رسانی به ۲۸۰ مددجو در منزلشان را شروع کرده ایم که در بخش توانبخشی آسایشگاه شامل آموزش به خانواده ها در مواجهه با مشکلات سالمندان و همین طور معلولان جسمی نیز می شود.
 
مدیر آسایشگاه کهریزک همچنین تاکید کرد: در حال حاضر موسسه خیریه کهریزک به عنوان یک «محور خیر» توانسته حرکت هایی را ساماندهی کند. با این همه آسایشگاه خیریه کهریزک برخوردار نیست و بهترین توصیف برای این نهاد این است که بگوییم «نیازمند مستعد» است زیرا استعداد درست استفاده کردن از امکانات مردمی را اینجا جمع کرده است و امانت دار خوب مردم بوده است.
 
وی در عین حال به این موضوع اشاره کرد که آسایشگاه خیریه کهریزک رافع بسیاری از مشکلات مردم شده و توضیح داد: اصل بر این است که سالمند در خانه باشد و از خانواده جدا نشود زیرا جداکردن سالمند از خانواده مرگ تدریجی است. ۱۰ -۱۵ روز نخستی که سالمند در آسایشگاه مستقر می شود احساسی را تجربه می کند که تا شما در آن موقعیت قرار نگیرید، نمی توانید آن احساس را درک کنید. در چنین شرایطی باید دولت، خیرین و بخش خصوصی دست به دست هم دهند تا خدمات بهتری به سالمندان ارائه شود.
 
این مدیر موسسه خیریه کهریزک دو شاخص اصلی «بی کسی» و «فقر» را در پذیرش مددجو در آسایشگاه کهریزک تعیین کننده دانست و افزود: بخش مددکاری موسسه ضمن بررسی اظهارات اولیه مراجعان و متقاضیان به بررسی محلی نیز اقدام می کند ولی در حال حاضر تا خروجی نداشته باشیم امکان پذیرش نداریم.
 
مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان و ماه‌های ارزشی و مذهبی نذورات، بازدید‌ها و کمک‌های نقدی و غیرنقدی عمدتا افزایش پیدا می‌کند. در این ماه از تمامی افرادی که نذر دارند ، درخواست می‌کنیم نذورات خوراکی خود را که احتمال فساد در آنها زیاد است به صورت نقدی ارائه کنند تا بتوان خدمات مطلوب‌تری را به مددجویان ارائه کرد.
 
صوفی‌نژاد به کمک موسسه کهریزک به خیریه‌های دیگر نیز اشاره کرد و تصریح کرد: در ایام مختلف سال به خصوص در روز عید قربان بیش از ۲ هزار راس گوسفند نذر می‌شود که در این ایام گوشت مازاد را به اکثر آسایشگاه ها و مراکز نیازمند سراسر  ایران پخش می‌کنیم. با توجه به این شرایط کمتر آسایشگاهی با این شرایط وجود دارد. آسایشگاه خیریه کهریزک برخوردار نیست، بلکه مستعد و نیازمند است که استعداد بهینه کمک‌ کردن و امانت‌داری در آن بسیار بالاست.
 
در این جلسه علاوه بر مدیر آسایشگاه کهریزک ،دکتر فریبرزبختیاری و حمیده پورفهیم نیز به عنوان سخنران حضور داشتند.   
 
مراقبت از سالمند در خانه با یک سوم هزینه
 
در این جلسه دکتر حمیده پورفهیم مدیر بخش توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک با تاکید براینکه هزینه نگهداری از سالمندان در منزل به نسبت آسایشگاه را تا یک سوم می توان کاهش داد گفت: در حال حاضر کار توانبخشی و آموزش در محله های جنوبی تهران را در برنامه داریم و این سیاست در مورد مددجویانی که در محدوده ۳۰ کیلومتری آسایشگاه سکونت دارند اعمال می شود ولی تیم های تخصصی ما در موارد خاص به نقاط دورتری هم عزیمت کرده ایم.
 
وی به نیازبه آموزش خانواده های دارای سالمند یا خانواده هایی که عضو ضایعه نخاعی دارند اشاره کرد و افزود: در موارد بسیاری با آموزش می توان عوارض جنبی مربوط به عوارض نخاعی را کاهش داد و ازاین طریق حتی نگهداری سالمندان در خانه و در جمع خانواده را تسهیل کرد.
 
پورفهمیم هماهنگی و همکاری آسایشگاه خیریه کهریزک با دانشگاه های علوم پزشکی تهران و اساتید پزشکی از دیگر اقدامات جدید این موسسه برشمرد و افزود: با هماهنگی هایی که به عمل آمده پزشکان این بیمارستان ها با معرفی آسایشگاه خیریه کهریزک به ویزیت بیماران ضایعه نخاعی می پردازند و همه هدف من و همکارانم در بخش توانبخشی آسایشگاه کهریزک این است که عزیزانی که در خانه سالمند یا بیمار ضایعه نخاعی را نگهداری می کنند به بیشترین امکانات ممکن دسترسی داشته باشند.
 
منبع: مهر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار