اصفهان؛

تصویب طرح ساماندهی محوطه پیرامون مسجد جامع عتیق اصفهان

استاندار اصفهان از تصویب طرح ساماندهی محوطه های پیرامون مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان توسط نهادهای مرتبط شهری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رسول زرگرپور در نشست انجمن میراث فرهنگی اصفهان افزود: در این نشست مقرر شد تا یک ماه آینده پایشی بر روی تمام سیستم های آب و فاضلاب محلات پیرامون مسجد با نظارت ادارات کل آب منطقه ای و میراث فرهنگی انجام شود.
وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه این نشست تمام انشعابات هوائی برق پیرامون مسجد باید تا دو ماه آینده توسط اداره برق جمع آوری و اتصالات بصورت زیرزمینی نصب و ساختمان های پست برق منطقه پیرامون نیز متناسب با شوون و ساختار معماری مسجد بازسازی شود.
وی با بیان اینکه تردد موتور سیکلت و عدم ساماندهی مشاغل پیرامون مسجد، از مهمترین معضلات پیرامون این بناست، تاکید کرد: مقرر شد کار ساماندهی این محدوده با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و معاونت خدمات شهری در اسرع وقت انجام شود.
زرگرپور افزود: طبق این مصوبه تاسیس سرویس های بهداشتی جدید مسجد از فردای تشکیل این جلسه باید با همکاری اداره کل اوقاف،میراث فرهنگی و شهرداری شروع و با همکاری ادارات اوقاف و میراث فرهنگی و مشارکت هیات امناء، خدمات مذهبی ارائه شده در مسجد به نمازگزاران به روز شود و در شان مسجد جامع عتیق ارتقاء یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم در این نشست گفت: مسجد جامع عتیق اصفهان بعنوان یکی از کهن ترین و بزرگترین مساجد ایران با قدمت حدود یکهزار و 300سال بعنوان اولین مسجد جهان اسلام در سال 1391 به ثبت جهانی رسید.
فریدون الهیاری افزود: این مسجد در قلب بافت تاریخی اصفهان قرار گرفته و با توجه به اینکه تراکم جمعیت در این منطقه بسیار بالاست، برای بهینه سازی ارائه خدمات مذهبی و گردشگری، ساماندهی محورهای پیرامون مسجد با همکاری نهادهای مختلف بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.
الهیاری گفت: در دو ماه اول امسال بیش از 16 هزار گردشگر خارجی و پنج هزار گردشگرداخلی ازاین مسجد دیدن کرده اند.
مسجد جامع عتیق اصفهان یکی از کهن ترین مساجد جامع ایران در جهان اسلام به شمار می رود.
این مسجد بزرگ با مساحت بیش از 22 هزار مترمربع و با برخورداری از بیش از 10 دوره تحول معماری از سده دوم تا سیزدهم هجری قمری دائرة المعارفی متنوع از سبک های معماری و تزئینات وابسته به آن را در برابر دیدگان ارائه می کند.
مسجد جامع اصفهان در سال 1391 با رأی قاطع اعضای شورای ثبت جهانی وابسته سازمان بین المللی یونسکو بعنوان اولین مسجد جهان اسلام به ثبت جهانی رسید.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.