مقام پیشین صهیونیست: عربستان به سبب برجام و سقوط بهای نفت در قضیه فلسطین فعال شده است

یک مقام سابق رژیم صهیونیستی اظهار داشت فعال شدن عربستان در خصوص کشمکش فلسطین به دلیل توافق هسته ای ایران،برجام، و سقوط بهای نفت است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی اسپن؛ "بوآز بیسموث،" سفیر سابق رژیم صهیونیستی در موریتانی در فاصله سالهای 2004 تا 2008 که در حال حاضر تحلیلگر نشریه اسرائیل حیوم است، در سخنانی در نشست مجمع سالانه کمیته یهودیان آمریکا در واشینگتن که دو شب پیش برگزار شد و شبکه تلویزیونی سی اسپن آن را پخش کرد، اظهار داشت: من چهار سال سفیر اسرائیل در موریتانی بودم و در آن زمان، ما سرگرم احداث یک بیمارستان در موریتانی بودیم که بیمارستان خاص بیماران سرطانی و تنها بیمارستان از این نوع در منطقه بود. اما در سال 2009 سفارت ما در موریتانی تعطیل شد و همان بیمارستانی که ما برای تکمیل آن بسیار تلاش کرده بودیم، حالا درحالی فعالیت می کند که یک پرچم ایرانی بر فراز آن برافراشته است. همین مسئله نشان می دهد وضع تا چه اندازه دشوار است. درباره تحولات کنونی در منطقه خاورمیانه نیز باید بگویم سر و صداهای زیادی در منطقه مطرح است؛ اما باید بین این سر و صداها و صداهای واقعی تمایز قائل شد. 

وی در ادامه افزود: یکی از سرو صداهای بلندی که در حال حاضر در منطقه مطرح است سر و صدای مربوط به صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها است که بیش از همه سعودی ها و فلسطینی ها از آن سخن می گویند. عربستان سعودی طرح صلحی را نیز برای این منظور مطرح کرده است. سابقه این طرح سعودی ها به مدتها قبل بازمی گردد. همانطور که یک سال پس از حملات یازده سپتامبر عربستان سعودی احساس می کرد تحت فشار است و به اقداماتی مبادرت کرد، حالا هم سعودی به علت توافق هسته ای ایران احساس فشار می کنند. این توافق هسته ای برای سعودی ها چندان خوب نیست. یکی دیگر از ملاحظات، بهای نفت است. چه کسی تصور می کرد که در سال 2015، کسری بودجه پادشاهی سعودی به نود میلیارد دلار برسد؟ ده سال پیش اگر کسی این سخن را به زبان می آورد، او را دیوانه تلقی می کردند. عربستان سعودی در چنین فضایی این طرح صلح را دنبال می کند زیرا می خواهد حمایت بین المللی را داشته باشد و خودش را بار دیگر وارد بازیهای بین المللی کند.

وی گفت: چند سال پیش مقامات اسرائیل همگی با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالف بودند؛ اما حالا می بینیم بسیاری از آنها از این گزینه برای حل مناقشه صحبت می کنند. اما سوال این است که آیا طرف فلسطینی هم حاضر است براساس این طرح، موجودیت ما را به رسمیت بشناسد یا خیر؟ برای اینکه این حرکت به نتیجه برسد باید دو طرف مشارکت کنند. در این خصوص، باید به کتابهای چارلز دیکنز توجه کرد.یکی از کتابهای او آرزوهای بزرگ نام داشت. رسیدن به صلح در منطقه نیز مصداق همین آرزوهای بزرگ است که برای رسیدن به آن ، دوران سختی لازم است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جنبش تحریم اسرائیل گفت: جنگها همانند گذشته هستند و فقط وسایل آنها تغییر کرده است. حالا هم این جنبش همانند جنگ علیه مشروعیت اسرائیل در جریان است. جنبش تحریم اسرائیل در دانشگاههای اروپا و آمریکا گسترش یافته است. اما من به آینده اسرائیل خوشبین هستم. برای اظهارنظر در این خصوص باید وضع کنونی اسرائیل را با سی سال پیش مقایسه کنیم. جمعیت اسرائیل در این مدت، دو برابر شده است. اقتصاد اسرائیل نیز دو برابر شده است. صادرات ما نیز دو برابر افزایش یافته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
فرار شهروندان قلابی از سرزمین های اشغال شده فلسطین هم چهار برابر شده است !!!!!!
دیگر سرزمین های اشغالی جای امنی برای شهروندان قلابی نیست !!!!!!
ساکنین فعلی که برای اقامت اجباری در سرزمین های اشغالی سرانه دریافت می دارند ، فرزندانشان را در کشورهای اروپائی و موطن اصلی اشان بدنیا می آورند !!!!!!!
آخرین اخبار