"باهوز اردل" و بازهای آزادی کردستان از ترکیه چه می‌خواهند؟ + تصاویر

مسئولیت سوء قصد جمعه گذشته در استامبول را یک گروه تروریستی موسوم به بازهای آزادی کردستان ترکیه به سرکردگی باهوز اردل بر عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، مسئولیت سوء قصد جمعه گذشته در استامبول را یک گروه تروریستی موسوم به بازهای آزادی کردستان ترکیه بر عهده گرفت. در این حمله که در مرکز استامبول رخ داد، یازده نفر کشته شدند. گزارشگر این شبکه گفت: گروه بازهای آزادی در پایگاه اینترنتی خود مسئولیت حمله با خودروی بمب‌گذاری شده در استامبول را بر عهده گرفت.

بازهای آزادی کردستان حمله یاد شده را اقدامی علیه پلیس ضد شورش با هدف گرفتن انتقام از جنگ کثیف دولت در کردستان توصیف کردند. حمله روز جمعه در یک منطقه گردشگری در استامبول رخ داد. این گروه افراطی در پایان پیام خود گردشگران را مخاطب قرار دادند.

بازهای آزادی کردستان ترکیه؛

بازهای آزادی کردستان ترکیه یک گروه انشعابی از حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) است. این گروه عبدالله اوجالان، سرکرده زندانی حزب کارگران کردستان پ.ک.ک را سرکرده خود می‌داند، اما معتقد است که این حزب از آرمان تأسیس دولت مستقل کردستان عقب‌نشینی کرده و به همین دلیل از این حزب جدا شده‌ است. این گروه مسئولیت دو حمله انتحاری آنکارا در سال 2016 را پذیرفته است. این حملات انتحاری در تاریخ‌های 17 فوریه و 13 مارس 2016 در آنکارا انجام شدند.

گروه بازهای آزادی‌ کردستان ترکیه، پس از جدایی از پ.ک.ک، در ژوئیه سال 2004 تشکیل شد. اعضای این گروه معتقد بودند که پ.ک.ک بیش از حد بشردوستانه عمل می‌کند. این تشکل افراطی، به حزب کارگران کردستان نزدیک است، اما مستقل عمل می‌کند. دولت ترکیه بین این دو تشکل کرد، هیچ تفاوتی قائل نیست. ترکیه، پ.ک.ک را تروریست می‌داند و هرگونه گفت‌وگو با این گروه‌ها را رد می‌کند.

بازهای آزادی کردستان ترکیه؛

این اولین باری نیست که بازهای آزادی کردستان به اقدام مسلحانه دست می‌زند. این گروه مسئول حملات متعددی، به ویژه حملات انجام گرفته در ابتدای سال جاری بوده است. بازهای آزادی کردستان، در ماه فوریه یک کاروان نظامی را در آنکارا هدف قرار داد. در این حمله بیست و هشت نفر کشته و هشتاد و یک نفر زخمی شدند. حمله دیگر این گروه در سیزدهم ماه مارس در آنکارا سی و هفت کشته و یک صد و بیست و پنج نفر زخمی برجای گذاشت. گروه یاد شده، حزب اسلام‌گرای محافظه کارِ حاکم بر کشور را به جنگ وحشیانه علیه کردهای ساکن در جنوب شرقی ترکیه متهم می‌کند. گرفتن انتقام غیر نظامیان کرد تنها هدف اعضای بازهای آزادی کردستان است. 

بازهای آزادی کردستان ترکیه؛

برخی از عملیات‌های تروریستی بازهای آزادی کردستان ترکیه

تعدادی از انفجارها و ترورهای انجام شده در سال‌های اخیر به این گروه نسبت داده شده و یا از سوی این گروه بر عهده گرفته شده است؛ به شرح زیر است.

10 ژوئیه 2005: انفجار در شهر توریستی چشمه که به کشته شدن 20 نفر منجر شد.
16 ژوئیه 2005: انفجار اتوبوس در شهر توریستی کوش‌آداسی ترکیه، کمتر از یک هفته بعد از حمله شهر چشمه که منجر به کشته‌شدن 5 تن شد.
5 آوریل 2005: حمله به دفتر حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر استانبول.
28 آوریل 2006: حمله به یک هتل واقع در مرمره که منجر به کشته‌شدن 7 تن شد.
28 اوت 2006: انجام حمله مسلحانه در آنتالیا که منجر به کشته‌ شدن 5 تن شد.
3 ژوئیه 2008: بمب‌گذاری در دو مرکز تجاری در استانبول که از سال 2003 به بعد مرگبارترین حمله علیه غیرنظامیان بود.
22 ژوئن 2010: انفجار اتوبوس نظامیان در استانبول که منجر به کشته‌شدن 6 نظامی و یک غیرنظامی شد.
31 اکتبر 2010: انفجار انتحاری در محل استقرار پلیس در میدان تقسیم استانبول.
20 سپتامبر 2011: انفجار در منطقه قزل‌آی آنکارا که سه کشته و ۳۴ مجروح بر جای گذاشت.
23 دسامبر 2015: شلیک چهار گلوله خمپاره به فرودگاه صبیحه‌گوکچن استانبول که در نتیجه این حمله دو نفر از کارکنان خدماتی فرودگاه مجروح شدند که یکی از آنها در اثر جراحات کشته شد و به طبق ادعای گروه خساراتی به تاسیسات فرودگاه و تعدادی هواپیما وارد شد.
17 فوریه 2016: انفجار انتحاری اتومبیل بمب‌گذاری شده در منطقه نظامی- حکومتی آنکارا که طی آن اتوبوس حامل نظامیان هدف گرفته شد و 28 نظامی ترکیه و یک غیرنظامی کشته شدند.
13 مارس 2016: انفجار اتومبیل بمب‌گذاری شده در منطقه قزل‌آی آنکارا که طی آن 37 نفر از جمله بمب‌گذار انتحاری کشته شدند.

بازهای آزادی کردستان ترکیه؛


سرکرده بازهای آزادی کردستان کیست

فهمان حسین با نام سازمانی باهوز اردل از فرماندهان حزب کارگران کردستان پ‌.ک‌.ک و سوری الاصل است. وی فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دمشق می‌باشد. او که از کردهای سوریه است از ژوئن 2004 تا ژوئیه 2009، فرماندهی واحدهای مدافع خلق، شاخه نظامی پ‌.ک‌.ک را به عهده داشت؛ تا اینکه نورالدین صوفی به جای او منصوب شد. اردل از سال 2004 عضو کمیته اجرایی سه‌ نفره پ‌.ک‌ک شده است. این کمیته شامل اردل، مراد کارایلان، سرکرده پ‌.ک‌.ک و جمیل بایک، جانشین فرمانده پ‌.ک‌.ک است. همه تحلیگران ترک ادعا می‌کنند که باهوز اردل ،سازمان بازهای آزادی کردستان را سرکردگی می‌کند.

به گفته محافظ شخصی باهوز اردل؛ وی حتی در میان اعضای پ.ک.ک هم با 8 محافظ شخصی رفت‌وآمد می‌کرد. وی حتی از جانب اعضای پ.ک.ک ترس مرگ داشت. باهوز اردل به هیچ وجه از ماشین استفاده نمی‌کرد و به همه جا پیاده می‌رفت، چون می‌ترسید با ماشین به قتل برسد. وی ادامه داد اردل در غار مخصوص خود تنها می‌خوابید و ما در بیرون غار او به نگهبانی می‌پرداختیم.

بازهای آزادی کردستان ترکیه؛

پ.ک.ک در کجای تاریخ قرار دارد

حزب کارگران کردستان پ‌.ک‌.ک از سال ۱۹۸۴ حملات تروریستی و مسلحانه برای خود مختاری کردستان و حقوق فرهنگی و سیاسی کردها در ترکیه را آغاز کرد. این حزب در اوایل دهه 1970، با افرادی که اکثر آن‌ها دانش‌آموز بودند، با سرکردگی عبدالله اوجلان (آپو) در آنکارا تأسیس شد و سپس به مناطق کردنشین در جنوب شرقی ترکیه نقل‌ مکان کرد. در 27 نوامبر 1978، نام حزب کارگران کردستان برای این گروه انتخاب شد. پ.ک.ک حزبی چپ‌گرا است که ایدئولوژی خود را مارکسیسم اعلام کرده است.

دولت ترکیه از سال 2005 میلادی تاکنون چندین‌بار سعی کرده است تا با پ.‌ک‌.ک مخفیانه و یا حتی علنی مذاکره کند، که در این میان، مشهورترین مذاکره انجام شده مذاکره اسلو بود. همچنین در اکتبر سال 2009 دولت ترکیه سیاست تعامل با پ‌.ک‌.ک را در پیش گرفت و پس از آن با اعلام آتش بس از سوی پ‌.ک‌.ک، افق برقراری صلح بین ترکیه و پ‌.ک‌.ک پس از سی سال مناقشه به نظر روشن می‌رسید. اما  تروریست‌ها که می‌خواستند سلاح‌های خود را به زمین بگذارند، در بازگشت به خانه‌هایشان همانند قهرمانان ملی مورد استقبال کردها قرار گرفتند که این موضوع احساسات ملی‌گرایانه ترک‌ها را برانگیخت و به دستگیری بسیاری از اعضاء و هواداران این حزب انجامید.

بازهای آزادی کردستان ترکیه؛

از آن زمان روابط پ.‌ک.‌ک با دولت ترکیه بار دیگر رو به وخامت گذاشت و نیروهای مسلح پ‌.ک‌.ک حملات خود را علیه نیروهای نظامی دولت ترکیه افزایش دادند. با دستگیری عبدالله اوجلان در سال 1999 میلادی و تغییرات سیاسی ـ اجتماعی سال‌های اخیر در ترکیه مذاکره با کردها بازهم در دستور کار دولت قرار گرفته است. توافق با عبدالله اوجلان که هم‌اکنون در جزیره امرالی در نزدیکی استانبول زندانی است برای ایجاد شرایطی جهت دستیابی به راه‌حلی منطقی این توافق را ایجاد کرده است که نیروهای پیشمرگه پ. ک. ک به خارج از مرز های ترکیه منتقل شوند تا در شرایطی آرام مذاکرات ادامه یابد. در خواست صریح عبدالله اوجلان از حزب خود برای خارج کردن نیروهای نظامی‌اش از ترکیه به عنوان اولین قدم برای دستیابی به این توافق، مورد تائید مسئولین پ. ک. ک واقع شد و قرار شد برنامه عقب‌نشینی به درون خاک کردستان عراق انجام شود.

بازهای آزادی کردستان ترکیه؛

آخرین پراکندگی پ.ک.ک در ترکیه

در چارت نظامی قرارگاه مرکزی شاخه نظامی پ.ک.ک، نیروهای مسلح در چهارچوب منطقه ای سازماندهی شده و هر کدام از مناطق مورد اشاره، در ادبیات این گروه به نام ایالت خوانده می شود و به موازات ایالات داخل ترکیه، نیروهای مستقر اقلیم کردستان عراق نیز تحت عنوان منطقه فعالیت می کنند.

ایالت آمد: شامل استان‌های دیاربکر و الازغ با ظرفیت نیروی 170 تا 190 نفر
ایالت درسیم: شامل استان توجلی و اطراف آن با ظرفیت نیروی 180 تا 200 نفر
ایالت سرحد: شامل استان های آرداهان، کارس و اغدیر با ظرفیت نیروی 75 تا 85 نفر
ایالت ارزروم: تشکیل‌شده از استان های ارزروم و بینگول با ظرفیت نیروی 80 تا 85 نفر
ایالت کارادنیز: گروه گشاینده جبهه‌های تازه در استان‌های توکات، گیره سون، سامسون و آماسیا با ظرفیت 20 تا 25 نفر
ایالت کوچگری: شامل استان سیواس و اطراف آن با ظرفیت نیروی 30 تا 20 نفر
ایالت گونَی باتی: استان‌های گازی عنتاب، آرداهان، قهرمان مرعش، آدیامان و ملاتیا با ظرفیت نیروی 40 تا 65 نفر
ایالت بوتان: استان‌های شرناخ و سرت با ظرفیت نیروی 315 تا 350 نفر
ایالت گارزان: شامل استان‌های باتمان، بتلیس و موش با ظرفیت نیروی 90 تا 95 نفر
ایالت ماردین: استان ماردین با ظرفیت نیروی 35 تا 40 نفر
ایالت زاگرس: استان حکاری و حوالی آن با ظرفیت نیروی 500 تا 750 نفر
ایالت حفتانین: مرز چوکورجا و اقلیم کردستان عراق با ظرفیت نیروی 270 تا 300 نفر
ایالت بهدینان: خاپور و مسیر رودخانه های خاپور و زاپ با ظرفیت نیروی 700 تا 750 نفر
منطقه خواکورک: در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق با ظرفیت نیروی 290تا 310 نفر

بازهای آزادی کردستان ترکیه؛


اعترافات جالب یک عضو دستگیر شده پ.ک.ک بعد از دستگیری به دست ارتش سوریه

یکی از تروریست‌های کرد پ.ک.ک که به دست نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شد، اعترافات جالبی را به زبان آورد. این تروریست کرد در اعترافات خود با اعلام اینکه هم‌اکنون فرد شماره یک پ.ک.ک مراد کاراییلان نیست گفت: همه فکر می‌کنند که مراد کاراییلان رئیس پ.ک.ک است؛ در حالی که اینگونه نیست و فرد شماره یک پ.ک.ک جمیل باییک است. 

بازهای آزادی کردستان ترکیه؛

وی در ادامه اعترافات خود گفت: سران پ.ک.ک از ترس اینکه ارتش ترکیه فرد شماره یک پ.ک.ک را به قتل برساند و یا دستگیر کند، مراد کاراییلان را فرد شماره یک نشان می‌دهد. ولی در اصل پ.ک.ک توسط جمیل باییک مدیریت می‌شود و همه دستورات را وی صادر می‌کند.


گزارش از حمیدرضا قربانی


انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، ترکیه ، تروریست ، آمریکا ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار