سیستان

احیای تالاب هامون در گرو ایجاد اداره کل محیط زیست در سیستان

رئیس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: پیوستن تالاب بین المللی هامون به جمع 16 ذخیره گاه زیستکره مرزی دنیا نیازمند حمایت های بیشتر یونسکو و مجامع بین المللی است که تاسیس اداره کل محیط زیست در منطقه سیستان می تواند سبب تسهیل این امر شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛غلامرضا نوری افزود: علت ایجاد ذخیره گاه زیستکره در اکوسیستم های حساس و در معرض خطر مشارکت دادن مردم در حفاظت و پاسداری از این مناطق است که نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم عملی شد.

وی گفت: تقویت برنامه های معیشتی و ارتقای شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع محلی سبب توسعه پایدار در این مناطق می شود و به معنای تعادل بین انسان و زیستکره است.

وی ادامه داد: 12 ذخیره گاه زیستکره در حال حاضر در ایران ثبت جهانی شده است که 9 مورد در سال 1353 و 2 مورد در سال 1389 به ثبت رسید و تالاب بین المللی هامون نیز به عنوان دوازدهمین ذخیره گاه زیستکره در سالجاری در این لیست قرار گرفت.

وی اظهار داشت: تبدیل شدن تالاب بین المللی هامون به ذخیره گاه زیستکره اهمیت رسیدگی بیش از پیش به این اکوسیستم را می طلبد که یکی از راه حل های آن تبدیل اداره محیط زیست زابل به اداره کل محیط زیست منطقه سیستان است.

رئیس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: تخصیص اعتبارات بین المللی از یونسکو و ارسال دقیق تر اطلاعات به این سازمان جهانی، رایزنی برای تامین آب این زیستکره مرزی و فعالیت پنج اداره محیط زیست در شهرستان های منطقه سیستان از دیگر دلایل اولیه کافی برای تحقق این ایده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار