اویل پرایس: با توجه به افزایش تقاضا، آیا بهای نفت بار دیگر سقوط می‌کند؟+ نمودار

پایگاه تحلیلی اویل پرایس در گزارشی به احتمال سقوط مجدد بهای نفت با وجود افزایش تقاضا از سوی بازارهای جهانی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم "مت اسمیت" نوشت: تحرکات در دنیای امروز بازارهای نفتی به شدت تحت تاثیر حجم ذخایر نفتی و سحط تقاضا از سوی شرکت‌ها است. هر دو این عوامل نیز به خودی خود از چالش‌های اقتصادی تاثیر می‌پذیرند. شش موضوعی که در بازارهای انرژی عصر ما تاثیرگذارند عبارت‌اند از:

1.اعلام آمارهای اقتصادی چین که در چگونگی رفتار بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار است. شاخص خرده فروشی و تولیدات صنعتی چین همواره تاثیر قابل توجهی در نوسانات بهای جهانی نفت داشته است. هر دو این شاخص‌ها در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد همراه بود و تبادلات تجاری را در دیگر کشورهای جهان را نیز بهبود بخشید.
نمودار تولیدات صنعتی چین:

اویل پرایس: با توجه به افزایش تقاضا، آیا بهای نفت بار دیگر سقوط می‌کند؟

2.گزارش‌های ارائه شده از اوپک نشان می‌دهد این سازمان نفتی با افزایش تقاضا برای خرید روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت اضافی در سال جاری مواجه شد. البته کشورهای غیرعضو اوپک تولیدات نفتی خود را در سال جاری روزانه 740 هزار بشکه کاهش دادند. این کاهش تولیدات از ناحیه دیگری مانند نفت باقیمانده از ماه‌‎های گذشته تامین شد.
مجموع تولیدات نفتی اوپک در ماه گذشته روزانه 100 هزار بشکه کاهش یافت. در نیجریه به دلیل تخریب تجهیزات نفتی روزانه 250 هزار بشکه از نفت تولیدی کاهش یافت و در ونزوئلا، عراق و لیبی نیز به دلیل در اختیار نداشتن امکانات زیرساختی کافی، بخشی از عملیات استخراج و تولید متوقف شد. 

  
3.نمودار تغییرات بهای نفت در سال جاری شباهت بسیار زیادی با تغییرات نمودار سال گذشته دارد. در هر دو نمودار مشاهده می‌شود بهای نفت در مسیر رشد، روزانه 18 سنت (سال جاری) و 19 سنت (سال گذشته) رشد را تجربه کرده است. 
در حالیکه اعضای اوپک برای تصاحب سهم بیشتر در بازار با یکدیگر نزاع می‌کنند، تقاضا برای خرید نفت نیز افزایش یافته است. بازگشت سطح تولیدات نفتی نیجریه و کانادا به منوال گذشته می‌تواند کاهشی را در بهای طلای سیاه بوجود آورد. 
نمودار زیر نشان‌دهنده روند افزایش بهای نفت در سالهای 2015 (رنگ سبز) و 2016 (رنگ زرد) است:

اویل پرایس: با توجه به افزایش تقاضا، آیا بهای نفت بار دیگر سقوط می‌کند؟

4.در ماه‌ها و هفته‌های اخیر آمار زیادی از افزایش حجم واردات نفتی چین منتشر شد. همزمان با افزایش واردات نفتی به چین، تولیدات نفتی این کشور به شدت کاهش یافت بطوریکه در ماه مه تولیدات داخلی چین 7.3 دصد معادل با 4 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که پایین‌ترین رقم در 15 سال اخیر محسوب می‌شود. این کار با هدف افزایش واردات و مهارهزینه‌های تولیدی در کشور صورت گرفت.

نمودار تولیدات نفتی چین از سال 2001:

اویل پرایس: با توجه به افزایش تقاضا، آیا بهای نفت بار دیگر سقوط می‌کند؟

5.جلوگیری از شعله‌ور شدن ذخایر گازی و فروش آن به بازارهای جهانی. آژانس بین المللی انرژی با ارائه نموداری اعلام کرد در حالیکه حجم شعله‌ور شدن ذخایر گازی در ژانویه 2014، 36 درصد بود، این آمار در مارس سال جاری میلادی به 10 درصد کاهش یافت و تولیدات گاز طبیعی به 1.71 میلیارد فوت مکعب در روز رسید. تجهیز و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های موجود در میدان‌های گازی موجب شد گاز طبیعی بیشتری به جای سوختن راهی بازارهای جهانی شود.

نمودار زیر حجم گاز مشتعل شده داکوتای شمالی را در مدت یاد شده نشان می‌دهد:

اویل پرایس: با توجه به افزایش تقاضا، آیا بهای نفت بار دیگر سقوط می‌کند؟
 
6.آژانس بین المللی انرژی نموداری ارائه داده است که در آن تغییرات حجم گاز طبیعی تولید شده را در مناطق مختلف جهان به تصویر کشیده است. طبق پیش‌بینی‌های ارائه شده، آمریکا، استرالیا، قطر، چین و روسیه در سال‌های آتی حجم تولیدات گاز طبیعی خود را افزایش می‌دهند. در این میان استرالیا می‌تواند با سبقت گرفتن از قطر به بزرگترین صادرکننده گاز "ال اِن جی" تبدیل شود.

انتظار می‌رود درخواست خرید گاز طبیعی از سوی کشورهایی مانند هند و چین نیز افزایش یابد. 

نمودار زیر تغییرات بوجود آمده در تولید گاز طبیعی چند منطقه مختلف جهان را نشان می‌دهد. رنگ آبی تیره حجم تولیدات در سال‌های 2009 تا 2015 و رنگ سبز پیش‌بینی تولیدات گاز طبیعی را در سال‌های 2015 تا 2021 را به تصویر کشیده است:


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار