آبادان؛

توقف ادامه ساخت و ساز در ملک کناری خانه تاریخی بچاری آبادان

ادامه ساخت و ساز در ملک کناری خانه تاریخی بچاری آبادان متوقف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبادان گفت:حکم دادستانی به پیمانکار مربوطه ابلاغ شد و هر روز در دو نوبت از این محل از سوی ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی عکسبرداری و فیلمبرداری می شود.

محمد مرادی افزود:پنج حفره به طول 20 متر در کنار خانه تاریخی بچاری ایجاد شده و با سیمان و آب پر شده که به دلیل آبرفتی بودن زمین های آبادان احتمال حرکت لایه های زیرزمینی و آسیب به این خانه وجود دارد.

وی  گفت:به دلیل رعایت نکردن تدابیر ایمنی و حفاظتی در گودبرداری و آواربرداری، ملک مجاور خانه بچاری این اثر فرهنگی در معرض خطر جدید قرار دارد و چند ترک جدید در ساختمان ایجاد شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبادان افزود:بر اساس قانون، تخریب املاکی در مجاورت بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، باید با اطلاع سازمان میراث فرهنگی و زیر نظر کارشناسان این سازمان صورت گیرد که در این مورد اطلاعی به این اداره داده نشده و مجوزهای ساخت ساختمان جدید بدون اطلاع ما صادر شده است.

خانه بچاری از بناهای دو‌طبقه منحصر به فردی است که به خاطر معماری، چوب‌بری، آجرها و ایوان‌های خاص خودش، سوم شهریور سال 82 پس از گذراندن مراحل قانونی و برابر قانون آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ و آیین اجرائی آن مصوب ۱۳۱۱ خورشیدی با شماره ۹۹۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید که ثبت ملی این اثر نتوانست به حفاظت از آن بینجامد.

حدود یک هفته پیش اهالی آبادان شاهد بودند که ملک مجاور خانه تاریخی بچاری آبادان با مجوز شهرداری و حتی بدون حضور کارشناس میراث فرهنگی تخریب شد.

دیوارها که از هم می‌گسیخت و آجرها که سوا می‌شد، هراس آوار شدن تنها خانه باقیمانده از دوران پهلوی دوم، تن پیرمرد ساکن خانه بچاری را می‌لرزاند.

انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، توقف ، ساخت وساز ، ملک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.