ساری،

حضرت خدیجه(س) الگوی زنان مسلمان در وفاداری، پایداری و مقاومت

کارشان در شالیزارها به پایان نرسیده آستین همت را دوباره بالا می زنند برای چیدن میوه های تابستانه تا کمی از مشکلات زندگی را از دوش همسرانشان بردارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،زندگی زنان شمالی در کنار همسرانشان فصل به، فصل ورق می خورد همان زنانی که کارشان در شالیزارها به پایان نرسیده آستین همت را دوباره بالا می زنند و در این هوای طاقت فرسای با زبان روزه به باغات هلو شلیل می روند تا با کار درمزرعه کمی از مشکلات زندگی شان را از دوش همسرانشان بردارند.

یکی از خانم های کارگر در در حال چیدن هلو وشلیل در روستای اسپندان گفت: هر روز از شش صبح تا ساعت 12بعد ظهر میوه می چینیم، کار می کنیم تا بتوانیم گوشه ای از مشکلات مالی زندگیمان را برطرف کنیم.

سید زهرا پیرزن 65ساله با چین وچروک های روی صورت و پیشانیش می توان گذر زمان و رنج های کشیده حس کرد او اهل روستای اسپندان است و می گوید من دوشادوش همسرم از اول بهار تا فصل سرما که استخوان سوز است کار می کنم تا کمک خرج شوهرم باشم .

این قصه همدلی زن روستایی برای همسرش بود اما کمی از روستا فاصله می گیریم در هیاهوی زندگی شهری هم گذر می کنیم زنانی را می ببینیم شاغل هستند و دستشان در جیب خودشان است اما در میان صحبت هایشان از من منم های روزمره خبری نیست.

خانم 38ساله که در قنادی خیابان 18دی مشغول تهیه زولبیا بامیه های افطاری ماه مبارک رمضان است گفت: در این کارگاه هر روز از 7صبح تا اذان مغرب در این هوای گرم با زبان روزه مشغول کار هستم تا بتوانم کمک خرج همسرم باشم تا بتواند هزینه درمان فرزندم را فراهم کند.

اومی گوید :کارکردن وکمک کردن من به همسرم باشه مهر ومحبت همسر به من زیاد تر شود وهمه این گذشت وایثار را از خانم حضرت خدیجه (س) الگوگرفته ام.

دهم ماه مبارک رمضان روز وفات حضرت خدیجه (س) است پاكبازی که علاوه بر همسر فداکار بودن٬ يك حامی قدرتمند برای پيامبر بود .

55 سال پیش از بعثتِ رسول مکرّم اسلام در جزیرة العرب و سرزمین مکه که بر اثر دوری از مکتب پیامبران و حاکمیت جهل و جاهلیت، از ارزش ها و اصول اخلاقی اثری نبود وهمه جا آکنده از تبعیض، ستم، ناپاکی، اختلاف و جنگ بود، دختری دیده به جهان گشود که خدیجه نام گرفت؛ پدرش خُویْلَد و مادرش فاطمه دختر زائده بود.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه همزمان با دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات بزرگ بانوی جهان اسلام است گفت: حضرت خدیجه (س) همراه و همپای پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) پيش می‌ رفت و دردها و رنج ‌ها را شهامت مندانه به جان خريد و شجاعانه ايستادگی كرد.

حجت الاسلام یزدانی افزود: حضرت خدیجه (س) از بزرگترین بانوان اسلام به شمار می رود. او اولین زنی بود که به اسلام گروید؛ چنانکه علی بن ابی طالب (ع) اولین مردی بود که اسلام آورد؛اولین زنی که نماز خواند، حضرت خدیجه (س) بود.

وی گفت: حضرت خدیجه (س) انسانی روشن بین و دور اندیش بود؛ با گذشت، علاقه مند به معنویات، وزین و با وقار، معتقد به حق و حقیقت و متمایل به اخبار آسمانی بود؛همین شرافت برای او بس که همسر رسول خدا (ص) بود و گسترش اسلام به کمک مال و ثروت او تحقق یافت.

وی با بیان اینکه خدیجه (س) از کتب آسمانی آگاهی داشت و علاوه بر کثرت اموال و املاک، او را «ملکه بطحاء» می گفتند افزود: از نظر عقل و زیرکی نیزبرتری فوق العاده ای داشت و مهم تر اینکه حتی قبل از اسلام وی را طاهره و مبارکه و سیده زنان می خواندند.

در تاریخ می خوانیم: حضرت محمد (ص) هر وقت از تکذیب قریش و اذیت های ایشان محزون و آزرده می شدند، هیچ چیز آن حضرت را مسرور نمی کرد مگر یاد خدیجه؛ و هرگاه خدیجه را می دید مسرور می شد.

کارشناس مذهبی گفت : ایشان الگویی کامل برای زنان و مردان از نظر استقامت ، دینداری ، ایثار ، بخشش و عشق به خانواده و همسرداری هستند.

حجت الاسلام یزدانی افزود: حضرت خدیجه (س)، این بانوی بزرگوار نه تنها از عمق جان به رسالت پیامبر ایمان آورد، بلکه او را در برابر سختی ها و تکذیب مشرکان و بدخواهان یاری داد تا زنده بود، اجازه نداد آزار و شکنجه مشرکان بر رسول خدا (ص) سخت آید.

وی گفت: پس از پایان محاصره اقتصادی پیامبر (صلی الله علیه و آله) و یارانش در شعب ابی طالب، چندی نگذشت که ابوطالب و خدیجه (س) هر دو با فاصله چند روز در بستر بیماری افتادند.

طبق پاره ای از روایات، ابوطالب (علیه السلام) دو ماه پس از آزادی ازمحاصره از دنیا رفت و پس از سه روز و به نقلی 35 روز، در دهم رمضان سال دهم هجرت، حضرت خدیجه (س) نیز دار فانی را وداع گفت: مرقد مطهر آن حضرت در قبرستان حَجون در بالای شهر مکه قرار دارد که امروز به نام قبرستان مُعَلّی معروف است.

این حادثه دردناک درست بعد از سه روز از وفات ابوطالب، حامی دلسوز و فداكار پیامبر(صلی الله علیه و آله) اتفاق افتاد و آنچنان حضرت ختمی مرتبت را متأثر و محزون ساخت كه آن سال)دهم بعثت) راعام الحزنو سال غصه و غم نام گذاری نمود و در میان اندوه فراوان و اشكی چون باران، خدیجه را در محلی به نام حجون به خاک سپرد.

در روایات اسلامی اخلاق نیکو ،تناسب وهم شانی ،نجابت،ایمان ودهها صفت دیگر لازمه تداوم یک زندگی مشترک اعلام شده است.

پیغمبر گرامی اسلام نیز در حدیثی فرمودند: بعد از ایمان به خدا نعمتی بالاتر از همسر موافق و سازگار نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
چرانمیگید ماچه الگویی یعنی دخترها ازحضرت خدیجه می گیریم از دست این سایت ها پیدانمیشه اگه می خواست جوابش رو درست بفرستین درست بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
سالروز وفات حضرت خدیجه کبری را بر تمامی ملت ایرات تسلیت عرض می نمایم
آخرین اخبار