رضوی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

تبدیل مناطق محروم به مناطق آزاد تجاری، مشکلی از مردم این مناطق حل نمی‌‎کند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور گفت: باید نظام برنامه‌ریزی اصلاح و امتیازاتی به روستاییان داده شود.

رضوی: تبدیل مناطق محروم به مناطق آزاد تجاری، مشکلی از مردم این مناطق را حل نمی‌‎کندبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "سید ابوالفضل رضوی" معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور، در حاشیه "اولین نشست همیاران توسعه روستایی با نگاه اقتصاد مقاومتی" که صبح امروز در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که اهمیت به کارگیری همیاران توسعه روستاها چیست، عنوان کرد: این موضوع اقدام بسیار خوبی از سوی وزیر کشور است تا از دانشجویان مقطع دکتری در حوزه روستاها استفاده شود که یقیناً یک منفعت دوجانبه برای دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی خواهد داشت.

رضوی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره اضافه شدن مناطق محروم به مناطق آزاد تجاری خاطرنشان کرد: با تبدیل مناطق محروم به مناطق آزاد تجاری، هیچ مشکلی از مردم این مناطق حل نمی‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور گفت: شما اگر امروز به منطقه قشم نگاه کنید، متوجه می‌شوید در طول چند سالی که این منطقه آزاد شده، مشکلات روستاهای محروم آن همچنان باقی است.

وی ادامه داد: باید سیاست‌گذاری و نظام برنامه‌ریزی را مجلس اصلاح کند و امتیازاتی به روستاییان داده شود.

رضوی تأکید کرد: متأسفانه در توزیع اعتبارات، کمتر از 15 درصد اعتبار ملی، از آنِ جمعیت روستایی بوده در حالی که جمعیت روستاهای کشور 28.6 درصد جمعیت کل کشور است.

وی یادآور شد: وقتی که فاصله درآمدی روستاییان با شهرنشینان نزدیک به 60 تا 80 درصد باشد و یا وقتی که نزدیک به 7 هزار روستا از طریق تانکر آبرسانی شوند و یا وقتی که تبعیض امکانات آموزشی میان دانش‌آموزان روستاها و شهرها وجود دارد، تبدیل مناطق محروم به مناطق آزاد، مشکلی از روستاها و مناطق محروم را کم نمی‌کند و تنها یک سرگرمی خواهد بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور بیان کرد: امروز، منطقه آزاد چابهار 60 درصد حاشیه‌نشین دارد و وضعیت خوبی ندارد بنابراین گمان من بر این است که با تبدیل مناطق محروم به مناطق آزاد، مشکلات فرهنگی و اقتصادی این مردم کم نمی‌شود.

وی افزود: با اجرای این طرح، فاصله نظریه‌پردازی و عمل برای دانشگاه‌ها بسیار کم خواهد شد و در نتیجه، برنامه‌ریزی در کشور به گونه‌ای خواهد شد که آنچه در کتاب‌ها می‌آید، قابل اجرا و عملیاتی‌شدن باشد.

وی افزود: با اجرای این طرح، دانشجویان با دردها و مشکلات واقعی مردم از زبان خود آن‌ها آشنا خواهند شد و دستگاه‌های اجرایی راهکارهایی را پیدا خواهند کرد که از زبان مردم باشد؛ بنابراین این راهکارها مردم‌پسند می‌شوند و همان طور که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی فرمودند، راهکارها باید مردم‌محور باشد به همین دلیل، اشتیاق مردم برای همکاری در زمینه اقتصاد مقاومتی بیشتر خواهد بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهور افزود: همچنین با استفاده از این طرح و راهکارهای مردم‌پسند، ترمزهایی که برای اجرای برنامه‌ها وجود داشت، رفع می‌شود و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

رضوی گفت: اجرای این طرح، کار بسیار ارزنده‌ای است که یقیناً اگر دستگاه‌های دیگر هم وارد این طرح شوند، سبب توسعه روستاها خواهد بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: روستاها جایگاه مهمی برای اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی هستند؛ در نتیجه، آشنا شدن به مشکلات مردم روستا و رفع این موانع، موجب خواهد شد که مهاجرت مردم به شهرها کمتر شود و روستاها از لحاظ اقتصادی توانمند شوند.

وی ادامه داد: طرح همیاران توسعه اقتصادی، کار جدیدی است که دانشجویان می‌خواهند رساله دکترای خود را در طول این طرح تهیه کنند، آن‌ها به داخل روستاها می‌روند و صرفاً به نظریه‌پردازی‌هایی که در داخل شهر می‌شود بسنده نمی‌کنند.

رضوی یادآور شد: دانشجو وقتی که سرمایه فراوان روستاها را از نزدیک مشاهده می‌کند و می‌بیند این سرمایه‌ها روی زمین معطل مانده، خودبخود راهکار اجرایی را انتخاب می‌کند و در رساله دکتری خود ارائه می‌دهد تا اجرایی‌تر شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نگاه دولت برای استفاده از ظرفیت روستاها چیست، اظهار کرد: دولت به صورت جدی روستاها را سرمایه بسیار بزرگی برای کشور می‌داند چراکه بسیاری از سرمایه‌های انسانی همچون علما و مراجع تقلید و مقامات کشور روستازاده هستند اما برخی از مسئولین به دلیل مشغله‌‌هایی که داشتند کمتر به فکر اجرای رفع مشکلات روستاها بوده‌اند، بنابراین دولت در برنامه ششم و طبق فرموده مقام معظم رهبری که روستاها را کانون تولید و ارزش‌آفرینی بیان کرده‌اند به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد.

رضوی اظهار کرد: 97 درصد از محصولات کشاورزی کشور در روستاها تولید می‌شود اما متأسفانه 65 درصد ارزش افزوده این محصولات در شهرها مشخص می‌شوند که این امر، ظلم بزرگی به روستاها و روستایی‌هایمان است.

وی تأکید کرد: ما باید با شناخت ایجاد این مشکلات و مسائل، شرکت‌های دانش‌بنیان را در روستاها تقویت کنیم و بحث حاشیه‌نشینی در شهرها را کاهش دهیم و همچنین توان‌افزایی اقتصاد روستاییان را افزایش دهیم تا به طور کلی مشکلات اجتماعی کشور کاهش پیدا کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار