پرتکرارترین سوالات کاربران کلینیک آنلاین؛

از مصرف خودسرانه "امپرازول" تا "رفلاکس معده" (سری اول)

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت"کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط "متخصص گوارش " پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ  سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص "بیماری های گوارشی" كه توسط  ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش  و پیمان ادیبی متخصص گوارش داده شده است، به شرح زیر است:

رفلاکس معده چیست؟
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش  درباره  رفلاکس معده گفت : برگشت غذا از مری به دهان را رفلاکس معده گفته و این بیماری قابل درمان است. 

نفخ و زخم معده و راه‌های پیشگیری 
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در پاسخ به این سوال گفت: نفخ علامت گرفتگی روده بزرگ است ولی زخم معده اغلب با درد معده همراه است. زخم معده با آندوسکوپی تشخیص و در صورت وجود میکروب هلیکوباکتر از بین می‌رود. 

وی افزود: اغلب ما ایرانیان به دلیل استفاده بدون دستور آنتی بیوتیک مانند مسکن‌ بروفن، دیکلوفناک، موجب بروز زخم یا مشکلات معده می‌شویم . 

آمپرازول مضر یا مفید؟ 
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در خصوص داروی آمپرازول و مصرف مداوم آن گفت: این دارو عوارض زیادی ندارد ولی در بلند مدت بخصوص در بانوانی که مستعد بیماری‌ های زمینه‌ای مانند پوکی استخوان هستند بهتر است هر روز مصرف نشود . 

وی ادامه داد: افرادی که آمپرازول مصرف می‌کنند هر چند وقت یکبار با آزمایش کمبود B12 و کاهش منیزیم سطح این دو را اندازه‌گیری نمایند.مصرف خودسرانه این دارو ممنوع است و مصرف بی رویه آن عوارض جبران ناپذیری دارد.

برگشت غذا یا رامینیشن؟  
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در خصوص برگشت غذا به دهان گفت: رامینیشن یا نوشخواری عامل روانی داشته و فرد با مراجعه به مشاور روانپزشکی و یا با دستور نگه داشتن تنفس به این صورت که یک دست را روی شکم و یک  دست را روی سینه قرار دهد و نفس را نگه داشته و روزانه چندین بار این عمل را تکرار کند تا برطرف شود. 

درمان اسهال و IBS 
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در خصوص درمان اسهال و IBS است گفت: سعی کنید غذای پر حجم نخورید. کسانی که در وعده سحری اسهال می‌شوند، سبزی، سالاد نخورند اگر خیلی شدید باشد برای چند روز از لوپرامید استفاده کنند. 

درد صبحگاهی معده چیست؟ 
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش گفت: کسانی که در صبحگاه درد معده دارند مشکوک به زخم بوده و حتما به پزشک مراجعه کنند. 

ادرار غلیظ در ماه رمضان 
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در این خصوص گفت: کسانی دچار ادرار غلیظ می‌شوند باید آب بیشتر مصرف کنند تا این عارضه بر طرف شود در صورت رفع نشدن به پزشک مراجعه کنید. 

هلیکوباکتر و ترش کردن معده چیست ؟
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در خصوص هلیکوباکتر گفت: هیلیکوباکتر میکروبی است که در معده موجب بروز زخم وناراحتی معده می‌شود. کسانی رفلاکس معده دارند معمولا با ترش کردن معده هم مواجهند. بهتر است از ادویه جات، شکلات ، نوشابه گاز دار استفاده نکنند. 

عفونت مادرزادی گلو 
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در خصوص این بیماری گفت: به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود. 

احساس دفع مزاج چیست ؟
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در خصوص دفع مزاج به خصوص پس از اندکی از صرف غذا گفت: احتمال روده تحریک پذیر وجود دارد. معمولا با آزمایش مدفوع مشخص شده و اگر همراه با درد و به مدت طولانی باشد باید از مصرف مواد غذایی کربوهیدرات ، مانند: مواد قندی، کلم، اسفناج پرهیز شود. 

IBS چیست؟ 
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در خصوص آی بی اس گفت: این بیماری در ۲۰ درصد افراد جامعه شایع است مشکل در گیرنده روده است اگر بالنی در رکتوم باد کننده فرد بیمار قرار دهیم حتما واکنش نشان می‌دهد روده کوچک مغز دوم انسان است و حتی در بیشتر افراد به هنگام خطر برق یا استرس دچار اسهال می‌شوند که به آی بی اس معروف است. 

وی ادامه داد: حساسیت بیش از حد روده‌ها ، رفتارهای پرخطر و جسمی، در آینده موجب IBS شده حتی رفتارهای ناهنجار پدرو مادر با فرزندان آینده این بیماری را به وجود می‌آورد. همچنین مسافرت‌های که موجب مسمومیت غذایی شود روی گیرنده‌های روده اثر کرده و معمولا اغلب اوقات با استرس تشدید می شود. 

تورم اطراف ناف 
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در خصوص تورم ناف گفت: اگر پوستی باشد به متخصص پوست و اگر داخلی باشد احتمال وجود ناراحتی در روده است که باید به پزشک متخصص مراجعه شود. 

بوی بد دهان و راه پیشگیری از آن  
ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در خصوص بوی بد دهان گفت: طبیعی است مگر میکروب‌های هوازی دهان فعال شود اگر شدید باشد گاهی از آنتی بیوتیک های بی‌هوازی استفاده می‌کنیم . معمولا به بیماران توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان از غذای پرچرب ، سیر و پیاز، پرهیز کرده و با روزی دو بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بروز این عارضه جلوگیری کنند. 

یماری کرون ، علائم و درمان 
پیمان ادیبی متخصص گوارش در خصوص کرونی که یکی از انواع بیماری التهابی دستگاه گوارش است گفت: بیماری کرون عمدتا روده بزرگ و کوچک را درگیر می کند . درگیری التهابی این بیماری سطح مخاط تا عمق بافت روده ها وجود داشته و به همین علت بیمار ممکن است نشانه ای از اسهال و دل پیچه مزمن و مداوم خونریزی، اسهال خونی علائم انسداد وتنگی روده ها ، سوراخ شدن روده از سمت دیگر پیدا کند.

وی افزود: بیماری کرون چه از نظر منطقه درگیری در ابتدا و انتهای روده کوچک و روده بزرگ یا ناحیه راست روده و چه از نظر شدت تظاهر بیماری به صورت مزمن یا دوره ای گستره وسیعی دارد و پزشکان بر اساس همین دو شاخص گفته شده یعنی محل و وسعت درگیری راجع به داروی اولیه برای سرکوب و داروی ثانویه برای خاموش نگه داشتن بیماری تلاش می کنند . 

نسل جدید داروی بیماری کرون
پیمان ادیبی متخصص گوارش  اضافه کرد: داروی مورد استفاده از کرون از دسته داروهای ضد التهابی مانند مزالازین و داروهای ضد ایمنی برای کاستن از صدمه بافتی سیستم ایمنی خود فرد به روده وی (مانند آزاتیوپرین) هستند در موارد شدید بیماری یا وقتی گسترش دامنه وسیع تر است از نسل جدیدتری از داروها که داروهای ضد TNF خوانده می شود به صورت تزریقات دوره ای استفاده می شود این داروها پیش از این در بیماران روماتیسم مفصلی یا برخی بیماری های پوستی شدید استفاده می شد. 

وی تاکید کرد: مشهورترین داروی ضد TNF بینفکس ماب است این دارو هماهنگونه که باعث ایمنی بیمار شده بر علیه دستگاه گوارش فعال می شود. 

سندروم روده تحریک پذیر چیست؟ 
پیمان ادیبی متخصص گوارش در پاسخ به این سوال اظهار کرد: سندروم روده تحریک پذیر در بین 10 الی 15 درصد جامعه رواج دارد، درمان خاص و یکسانی برای این بیماری وجود ندارد، زیرا شرایط هر فرد بنا بر رژیم غذایی خاص ،دارو ، علائم بیماری، خلق خو متفاوت است بنابراین یک داروی منفرد و یکسان برای بیماری IBS  تجویز نمی شود. 

سلیاک روده و علائم آن چیست؟ 
پیمان ادیبی متخصص گوارش درباره سلیاک گفت: سلیاک بیماری اختلال جذب مواد غذایی در واکنش به پروتئین گندم است. وقتی بیمار در معرض نان و فرآورده های آن قرار می گیرد قابلیت جذبی سیستم گوارش او کاسته شده و سایر مواد غذایی نیز هضم نمی شود. 

وی افزود: علاوه بر این درجات خفیفی از التهاب و نفوذ پذیری بافت روده پدید می آید که عامل سایر نشانه های سلیاک است . پایین بودن پادتن سلیاک اهمیتی ندارد اما اگر فیبر یا سطح پادتن بالا باشد لازم است بیمار جهت اثبات تشخیص بیماری با نظر پزشک تحت آندوسکوپی قرار گیرد.

زخم اثنی عشر چیست؟ 
پیمان ادیبی متخصص گوارش درباره زخم اثنی عشر گفت: یک بیماری حاد معده تلقی شده و با درمان دارویی و ریشه کنی، میکروب عامل  آن در 2 هفته از بین می رود. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه
۰۱:۰۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام ب همگی من مدت زیادی هست ک معده درد دارم برگشت اسید خیلی شدید بطوری ک مدام گلو درد دارم هرچی هم دکترمیرم دارو دیگ تاثیری نداره گاهی وقتا شکمم درد میگیره توروخدا کمکم کنید خسته شدم دیگ مدام پنتوپرازول میخورم اما بی فایده س
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
اگر پنج عدد کپسول ازونیوم‌ بخوریم چه میشود عوارض آن چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
سلام خسته نباشی من ۴۰سالمه ۶ساله پنتوپرازول مصرف میکنم بدنم خیلی ضعیف شده آندوسکوپی هم دادم گفتن ورهم وعصبی هست چکار کنم خوب بشم بعضی مواقع نورتریپتیلین ۲۵ شبها مصرف میکنم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام دوستان،منم معده ام دچارمشکل،ولی شایدباورتان نشودولی بیشتراین دردهایی که داریم فقط ازدوچیز،مصرف غذاهاوخوراکی های اشتباه،مثلا،ترشی،ماکارانی،سوسیس،نوشابه های گازدارو....ومورددوم،ازاعصاب هست ،که این لعنتی بسیاربرای کارکردمعده مضروبهمش میریزه،،،،،،ونکته مهم اینه که درمورددرمان بایدبدانیدازنظرمن هرکسی به چیزی یایک دارویی، معده اش میسازه،ودرضمن:تحقیق کنیدوپیداکنیدداروهای مفیدمعده وتست کنیدتاچه جوابی میگیرید ،حتی الاامکان رعایت کنیم درخوراکی ها،ودراخرتوکل برخداوکمک گرفتن ازخداوندیکتا،که البته جزاولین بایدقراردهیم. تشکرازهمه دوستان.
Germany
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۰ دی ۱۳۹۹
مرسی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
mostafa
۲۳:۳۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
نصف مطلب این بود:

ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش گفت
Iran (Islamic Republic of)
نعمت اله سعیدی
۰۷:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
بادرودگلو ناشی از رفلکس مراجعه کردم (آقای دکتر پیمان ادیبی )و ایشان رابزو پرازولدر دونوبت صبح وشب قبل از غذاو فاموتیدین ۴۰ هنگام خواب تجویز کرده اند ودستورات ایشان مبنی بر سیر نخوردن غذا ورعایت فاصله۲ تا ۳ساعته قبل از خواب را رعایت کرده ام ، ولی متاسفانه هنوز درد گلو ناشی از رفلکس را پس از خواب دارم ، چکنم ،دارویم را باید دکتر عوض کند تا بیش از این رنج نکشم ، تدبیر چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۵۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام من چند سالی رانیتدین مصرف میکردم به علت جوابگو نبودن الان مدت ۱۰ سال بیشتر است امپرازول مصرف میکنم ایا ضرری ندارد البته چند دکتر رفتم گفتند ضرری ندارد چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
نصرت
۱۸:۱۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
احسنت به آقای رضاکریمی. متشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
امپرازول عاليه
Iran (Islamic Republic of)
احمد ساریخانی
۰۹:۳۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام وخسته نباشید
من معده ام ترش میکنه یکی از دوستان بهم قرص امپرازول رو معرفی کرد چند سالی خوب بودم ولی الان دیگه جواب نمیده میخورمم باز ترش میکنم ممنون میشم راهنمایی ام کنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام چندسال هست شکمم همیشه درد دائم دارم شبانه روز هر چی هم میروم دکتر مشخص نیست هیچ داروی هم نیست که یک درصد تسکین دردم بشه شکمم همیشه شل همراه بازور ودلپیچه ناجور لطفا کمکم کنین
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۱۸:۱۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
با سلام .پدرمن مدت یکسال است دچار سکسکه شده وقطع نمیشود .طبق تشخیص دکتر متخض گوارش اندوسکوپی شد .وتشخیص وی گشادی ورودی معده ورفلاکس است .علیرغم مصرف دارو تاکنون موثر نبوده .سن پدرم 86سال است .چکار باید کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۲ ۲۵ تير ۱۳۹۸
ببخشید من الان یه هفته است نفخ میکنم بد جور بعنی هر چی میخورم نفخه ترو خدا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۲:۴۰ ۱۵ تير ۱۳۹۸
فقط دمنوش های‌کیاهی صبح نیم ساعت از غذا بخور
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۲:۳۷ ۱۵ تير ۱۳۹۸
درمان قطعی رفلاکس من بلدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
درمانش چیه؟
Netherlands
امین
۱۸:۱۳ ۰۷ تير ۱۳۹۸
آیا ممکنه استفاده از قرص امپرازول باعث سوزش ناحیه مثانه و تکرر ادرار بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
مدتهاست درد معده و شکم دارم گاهی ترش مکنم گاهی دل پیچه گاهی اگه کمی نا پرهیزی کنم استفراغ و تحوع درد شدید که میزنه به پشتم و مهرها و کمرم درد شدید که خم شده را می رم چند با راهی بیمارستان شدم که با چند امپول ضد استفراغ و نحوع خوب شدم الان 3 ماه امپرازول می خور م ولی باز بیشتر اقات استفراغ وتحوع دارم لطفا کمکم کنید
United States of America
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۵ تير ۱۳۹۸
منم صبحا خیلی معدم درد میگیره الان دارم امپرازول مصرف میکنم
Iran (Islamic Republic of)
اذر
۱۱:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام من یه سالی میشه که معده درد دارم هشت ماهه امپرازول استفاده میکنم ولی چند وقت یه بار کارم به بیمارستان میفته اسید معدم میخواد قفسه ی سینمو سوراخ کنه وخفگی شدید بهم دست میده شربت معده دارچین عسل و.....زیاد تاثیری ندارن
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۰۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
من قرص و عرق شیرین بیان استفاده کردم ولی رفلاکس و سردی معده ام برطرف نشد مجبور شدم دوباره امپرازل استفاده کنم زیره هم فایده نداشته امپرازل هم هفته دوم سردرد م می‌کنه واقعا نمی‌دونم چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه عباسپور
۰۲:۳۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
من معده ام ترش میکنه بعدحالت تهوع میگیریم چشام سیاهی میره حالم خیلی بد میشه راهنماییم کنید
United States of America
پویا
۰۰:۰۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
سلام.من معدم ترش میکنه و رفلاکس دارم و سعی میکنم با رعایت غذا یکم کنترلش کنم.دوماه امپرازول خوردم و خیلی بهتر شده بودم اما وقتی قطعش کردم بعد دوهفته شروع شد.البته یکم رعایت نکردم.الان نمیدونم چیکار کنم دکتر هم رفتم فقط میگن اندوسکوپی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا همه بیماران را شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا همه بیماران را شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
عباس ناصری
۰۴:۰۷ ۱۱ دی ۱۳۹۶
ب خاطررفلاکس 8ماه امپرازول مصرف کردم،یک هفته ست که قطع کردم،همه چیم ب هم ریخته اصلا حال خوبی ندارم،چه کارکنم خوب بشم ،راهنمایی کنید.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
رضا کریمی
۲۲:۳۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
سلام.در یک کلام من بیشتر از یک سال از ترش کردن معده رنج بردم و بهترین دکتر های تهران رو رفتم قرص میخوردم خوب بود نمیخوردم دوباره عین روز اول کار به جایی رسیده بود که اب هم میخوردم به شدت ترش میکردم و در اخر قرار شد ی دکتر اسید معده منو بکشه ولی به طور اتفاقی یک بار ترب سیاه رنده شده با کمی نمک خوردم همون موقع خوب شدم همون موقع .دیگه معدم ترش نکرد دلیلش هم اینه که زمانی که معده تنبل میشه اسید معده با غذا مخلوط نمیشه وترش میکنی ولی ترب سیاه فقط ترب سیاه تنبل ترین معده رو مجبور به فعالیت میکنه منبعش هم کتاب زبان خوراکیها دکتر جزایری است امیدوارم که کمکی کرده باشم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۷ دی ۱۳۹۶
خیلی عجیبه .عجب دکتریه که تا حالا نفهمیده دیکلوفناک آنتی بیوتیک نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار