رشت؛

26 سال قبل زلزله زمین را تکان و دلها را داغدار کرد

روز پنجشنبه ساعت 30 دقیقه و 13 ثانیه بامداد در استان گیلان زلزله ‌ای دهشتناک رخ داد که بزرگی آن بین 7.3 تا 7.7 در مقیاس ریشتر بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان ، این رویداد در 31 خردادماه سال 1369 برابر با بیستم ژوئن سال 1990 در ناحیه رودبار، منجیل و لوشان دربخش باختری البرز سبب کشتار نزدیک به 35 هزارنفر، مجروح شدن 60 هزار نفر و بی خانمانی بیش از 500 هزار نفر شد.

در زمان وقوع زلزله بسیاری از مردم استان گیلان به خصوص جوانان در دقایقی پس از ساعت 24 پنجشنبه سرگرم تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی 1990 ایتالیا بودند که زمین به یکباره لرزید و این چنین بود که پس از حدود دو هزار سال دوباره دیو زلزله بی خبر به رودبار برگشته بود تا آن را بر سر ساکنان خواب وبیدارش به یکباره ویرانه سازد.

متاسفانه لرزش شدید زمین، زحمات طاقت فرسای چندین نسل از مردم رودبار، منجیل، لوشان و تعدادی از روستاها را نابود کرد و از آن تلی از خاک و تصویری در خاطره ها بر جای گذاشت ...

شدت این زلزله در حدی بود که امواج آن در جای جای استان گیلان احساس و منجر به تخریب بخش اعظمی از شهر های رودبار ، منجیل و لوشان قسمتی از اماکن و بنا های نقاط دیگر استان گردید .

سالروز زلزله رودبار در استان گیلان اعم از رودبار ، منجیل ، دیلمان ، پیرکوه ، کلیشم و ... را گرامی میداریم و برای تمامی کشته شدگان این زلزله مغفرت و بخشایش الهی خواستاریم .

انتهای پیام/ب

برچسب ها: زلزله ، گیلان ، 26 سال ، کشتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.