تاسیس مرکز تحقیقات سلامت حوادث و بلایا در دانشگاه علوم بهزیستی

مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان اولین مرکز تحقیقات در حوزه حوادث و بلایا، پس از یک دوره فعالیت ده ساله و تولید شواهد علمی ، با دریافت موافقت اصولی از وزارت بهداشت، ارتباطات بین المللی خود را گسترش می دهد.

حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا  که اولین مرکز تحقیقاتی در این عرصه است  که  ، پس از اخذ مجوز رسمی و موافقت اصولی وزارت بهداشت ، امکان مشارکت علمی با سازمان جهانی بهداشت و دانشگاههای معتبر داخل و خارج از کشور ، و همچنین ، استفاده از منابع مالی داخل و خارج از کشور  را خواهد داشت. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت:مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، می تواند بیش از گذشته ، با انجام پروژه های کاربردی و تولید شواهد علمی ، آمادگی نظام سلامت را در زمینه سلامت در حوادث و بلایا  ارتقاء بدهد. 

وی اظهارداشت : چون سلامت ، مهمترین مطالبه مردم در هر حادثه می باشد و وزارت بهداشت نیز متولی سلامت جامعه است ، تلاش می کنیم تا با فعالیت بیش از پیش مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا ، تربیت دانشجویان تا سطح دکتری و انتشار اولین مجله علمی پژوهشی انگلیسی زبان در حوزه سلامت در حوادث و بلایا ، شواهد علمی مورد نیاز نظام سلامت را تامین کنیم. 

دکتر خانکه با اشاره به همکاری پنج عضو هیات علمی ثابت و سه عضو وابسته در مرکز  تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا ، افزود: این مرکز تحقیقاتی دارای اساتید برجسته ملی و بین المللی از دانشگاه لایپزیک آلمان و دانشگاههای معتبر کشورهای کانادا و سوئد است که تمایل به انجام مطالعات مشترک و فعالیت های بین المللی نیز با مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دارند. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه از  سه حوزه اصلی حوادث و بلایای طبیعی و کاهش خطر حوادث و بلایا در حوزه سلامت ،حوادث ترافیکی و معلولیت ها و مصدومیت های ناشی از آن و تغییرات جوی و گرم شدن کره زمین و تاثیر آن بر سلامت مردم ، به عنوان محور کار مطرح می باشد. 

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، بطور تخصصی از حدود ده سال پیش آغاز به کار کرده و مطالعات افزایش آمادگی بیمارستانی و پیش بیمارستانی و توانبخشی در ابعاد مختلف جسمی ، روانی و اجتماعی را به انجام رسانده است. 

خانکه از فعالیت های برجسته کشوری مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا خبر داد و گفت: اولین دستورالعمل (گادلاین) آمادگی بیمارستانی کشور که مورد تایید وزارت بهداشت نیز قرار گرفت، در این مرکز تولید شد، ضمن آنکه ، اولین ارزیابی سلامت در حوادث و بلایا و ارزیابی خطر ، سطح بندی حادثه و آمادگی روانی و بیمارستانی، از دیگر تولیدات علمی مرکز تحقیقات سلامت در حوادث است که در سطح کشور، مورد استفاده قرار می گیرد. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین درباره طرح های در دست اجرای مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا ، اظهارداشت: هم اکنون، طراحی ابزار آسیب پذیری سالمندان در حوادث و بلایا ، طراحی ابزار آمادگی روانی جامعه ، طراحی ابزار سنجش توانایی سالمندان برای اخذ گواهینامه، طراحی مدل تیم های اضطراری در حوادث، طراحی مدل مراقبت از سالمندان در حوادث و بلایا، طراحی ابزار ارزیابی حوزه پیش بیمارستانی در حوادث در دست اجرای محققان این مرکز تحقیقاتی است. 

شایان ذکر است، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، یکی از هشت مرکز تحقیقات این دانشگاه است که هم اکنون ، محل دانش اندوزی و فعالیت های تحقیقاتی 13 دانشجوی دکتری ، یک دانشجوی پسادکتری (داخل کشور) و یک دانشجوی مشترک دکتری با دانشگاه لایپزیک آلمان، می باشد. 

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در برخی از رشته ها مانند رشته تحصیلی سلامت در حوادث و فوریت های پزشکی به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و phd ،  و در تعدادی از رشته ها، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است. 

این دانشگاه در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار دارد، و زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.