گاردین: خشونت‌های مرتبط با اسلحه، معضلی عمیق‌تر از تیراندازی مرگبار در آمریکا

گاردین در گزارشی به بررسی دلایل ناکارآمدی استفاده از راهکار موفق استرالیا در برخورد با جرایم مرتبط با اسلحه، در آمریکا پرداخت.

گاردین: خشونت‌های مرتبط با اسلحه، معضلی عمیق‌تر از تیراندازی مرگبار در آمریکا
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: در سال 1996 مردی آشفته در حالی که یک اسلحه «ای‌آر-15» در دست داشت، وارد یک مکان تاریخی شد و به سمت یک کافه و فروشگاه شلیک کرد. بر اثر این حادثه 35 نفر جان باختند و 19 نفر به شدت مجروح شدند.

دولت محافظه‌کار آن کشور به سرعت تغییراتی گسترده در قوانین اسلحه ایجاد کرد. مهمترین اقدامی که انجام شد، ممنوعیت استفاده از اسلحه نیمه‌خودکار و فراخوان برای بازگرداندن حدود 600 هزار سلاح خریداری‌شده از این نوع و سپس ذوب آن‌ها بود. یک محقق تخمین می‌زند در آن زمان یک میلیون اسلحه یعنی حدود یک سوم کل ذخیره سلاح این کشور نابود شد.

بنابر این گزارش، اقدام مذکور در استرالیا انجام شد و این کشور از آن زمان شاهد تیراندازی مرگبار دیگری نبوده است. پرسش این است چرا آمریکا اقدامی مشابه را در این زمینه انجام نمی‌دهد؟

باراک اوباما سال گذشته پس از یک تیراندازی مرگبار در دانشکده‌ای در ایالت اورگن، گفت: می‌دانیم کشورهای دیگر در واکنش به تنها یک تیراندازی مرگبار، تغییراتی در قانون خود ایجاد کرده‌اند که به ریشه‌کن شدن این مشکل انجامیده است. دوستان و متحدان ما مثل انگلیس و استرالیا موفق به انجام این اقدام شده‌اند.

هیلاری کلینتون نیز در همان ماه گفت: به طور حتم اقدام استرالیا در این زمینه نمونه‌ای است که توجه به آن اهمیت دارد. 

در ادامه این گزارش آمده است: سیاست، یکی از موانع مهم موجود بر سر راه حل این مسئله در آمریکاست. حامیان استفاده از سلاح و حفظ قوانین موجود معتقدند مصادره اسلحه به این شکل باعث جنگ داخلی در این کشور می‌شود. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که مدل استرالیا را در آمریکا ناکارآمد می‌کند.

عمیق‌تر بودن معضل سلاح در آمریکا در مقایسه با استرالیا

در آمریکا احتمال می‌رود تا پایان سال جاری میلادی بیش از 10 هزار نفر به دلیل جرایم مرتبط با سلاح جان خود را از دست بدهند. همچنین احتمال می‌رود حدود 20 هزار نفر با استفاده از اسلحه خودکشی کنند. در مجموع تعداد افرادی که  ممکن است با اسلحه کشته یا مجروح شوند حدود 100 هزار نفر خواهد بود. این در حالی است که در استرالیا حتی پیش از انهدام بزرگ، میزان جرایم مرتبط با سلاح بسیار پایین‌تر بود.

از طرف دیگر تعداد سلاح در آمریکا با استرالیا قابل مقایسه نیست. برای این که آمریکا به همان نسبت استرالیا سلاح منهدم کند، باید برای بازگرداندن 90 میلیون اسلحه فراخوان بدهد. این کشور برای دادن بهای این سلاح‌ها به مردم باید میلیاردها دلار هزینه کند.

رویارویی آمریکا با مشکل خشونت با اسلحه

گرچه کشتار جمعی از طریق تیراندازی‌های مرگبار به پدیده‌ای در حال رشد و هشدارآمیز در آمریکا بدل شده است، این مشکل تنها درصد کوچکی از تلفات مرتبط با سلاح در این کشور را تشکیل می‌دهد. آمریکا می‌تواند همین امروز به تیراندازی جمعی در این کشور پایان بدهد؛ اما همچنان قربانیان خشونت‌های مرتبط با سلاح در این کشور چند برابر کشورهای پیشرفته دیگر خواهند بود.

تمرکز خشونت‌های مرتبط با سلاح در میان اقلیت‌های نژادی و طبقات محروم جامعه آمریکا

بیشتر موارد خشونت‌های مرتبط با سلاح در محله‌های فقیر و در میان افرادی که به دلیل داشتن نژادی خاص با محرومیت و تبعیض مواجه هستند رخ می‌دهد. آفریقایی آمریکایی‌ها که 13 درصد کل جمعیت آمریکا هستند، بیش از نیمی از قربانیان خشونت‌های مرتبط با سلاح را تشکیل می‌دهند.

هزینه بالای تأکید زیاد بر مسئله کشتار جمعی با اسلحه 

هر زمان که یک حادثه مرگبار در آمریکا رخ می‌دهد، تحقیقات بر روی همان حادثه خاص متمرکز می‌شود. این مسئله که آیا تغییر در قانون می‌توانست مانع حادثه مذکور شود، یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار می‌گیرد. از آن جا که علل زیادی مثل بیماری‌های روانی، نوع سلاح و غیره باعث رخ دادن چنین وقایع مرگباری می‌شوند و سهم هر یک از این دلایل کم اما تأثیرگذار است، باید روی هر کدام به صورت مجزا سرمایه‌گذاری شود. به طور مثال بنابر تحقیقات، کنترل بیمار‌های روانی تنها 4 درصد از خشونت‌های مرتبط با سلاح را کاهش می‌دهد. 

در پایان این گزارش آمده است: برای نجات جان افراد بیشتر در آمریکا، مسئله مهمتر از یافتن راهکار برای پایان دادن به کشتار جمعی، ریشه‌کن کردن خشونت‌های مربوط به سلاح است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار