آبادان؛

مهاجرت روستاییان به شهر زنگ ها ی خطر را به صدا درمی آورد

دام و محصول‌های دامی نقشی مهم و موثری در خودکفایی کشور و توسعه بستر تولید شهرستان و افزایش فرصت‌های شغلی دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ این روزها شاید کمتر روستا و یا روستاییانی را ببینیم که تمایل داشته باشند همچنان مانند آبا و اجدادشان در دهکده و روستای محل زندگیشان بمانند و با دامداری و کشاورزی علاوه بر گذراندن زندگی خود سرانه تولید ملی کشور را هم افزایش دهند.

با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب درخصوص راه های کاهش مهاجرت معکوس که در الویت کاری سازمان ها و نهادها باید قرار بگیرد؛ این موضوع به بحث داغ رسانه ها و مسئولان تبدیل شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند کم توجهی به روستاها سبب شده اکنون بیش از 60 درصد افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در مناطق روستایی ساکن باشند که این آمار زنگ خطر جدی را برای مسئولان به صدا درمی آورد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با مهاجرت روستاییان به کلان شهرها می گوید: بسیاری از روستاییان به امکاناتی مانند آب، برق و تلفن دسترسی دارند اما به دلیل آنکه شرایط معیشتی آنها نامناسب است به شهرها مهاجرت می کنند.

خداکرم جلالی افزود: احیای سرزمین و کشاورزی در کنار بهبود معیشت و اقتصاد مردم از رویکردهای اساسی برای کاهش آمارهای مهاجرت روستاییان به شهرها است.

بنابراین می توان انتظار داشت افزایش سطح کیفیت زندگی خانواده های روستایی به ویژه در مناطقی مانند خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر که به سبب شرایط اقلیمی و جغرافیایی که همانا گرما و رطوبت بالای هوا است؛ مسئولان باید با شناخت محصولات ویژه این مناطق، تسهیلات مناسبی را برای ماندن روستاییان در محل زندگیشان قرار دهند.

سعید یک دامدار آبادانی است که تعداد پنجاه راس گاومیش شیری را در روستای رمیله از توابع شهرستان آبادان نگهداری کرده و امورات زندگیش را با این شغل و اندک زمین کشاورزی می گذراند؛ وی درخصوص مشکلات این حرفه و مهاجرت روستاییان به شهر گفت: این حرفه به نوعی در خانواده ما نهادینه شده و تعدادی از فرزندان به صورت ارثی در صنعت دامداری و نگهداری گاومیش که بومی مناطق گرمسیر است به فعالیت و کسب درآمد مشغول هستند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه در دهه اخیر با کمبود آب در مناطق روستایی آبادان این صنعت با تهدید جدی مواجه شده به طوری که بسیاری از مردان خانواده این شغل را رها کرده و در شهر آبادان مشغول دستفروشی یا کارهای ساختمانی هستند.

سعید افزود: من بچه رمیله هستم و در این روستا بزرگ شده ام و علاقه دارم با پشتکار و البته حمایت مسئولان به حفظ و آبادانی این منطقه کمک کنم اما متاسفانه صنعت کشاورزی و دامداری با توجه به شوری و کمی آب خوزستان با نابودی روبرو شده است.

جاسم دیگر دامداری آبادانی است وی نیز با گلایه مندی از نبود امکانات و بی توجهی مسئولان به گاومیش داران گفت: بی آبی در چند سال اخیر دردسرهای زیادی را برای ما ایجاد کرده به طوری که از شدت گرما و نبود آب گاومیش های زیادی جنین های خود را از دست می دهند.

وی افزود: از طرفی قیمت علوفه بسیار بالا بوده و با تلافات ناشی از کم آبی که منجر به کم شدن شیر گاومیش ها و از دست رفتن جنین ها می شود، یک گاومیش دار خوزستانی نمی تواند با درآمدهای حاصله علوفه تهیه کند و در نهایت مجبور است دام های خود را به دلالان فروخته تا به عراق برده شوند و در نتیجه این راستا روز به روز شاهد مهاجرت روستاییان بیشتری به آبادان و خرمشهر بیشتر می شود.

این در حالی است که مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان از نوسازی 11 واحد جایگاه دام گاومیش داری شیری در آبادان خبر داد و گفت: با هدف بهبود و افزایش تولیدات دامی آبادان نوسازی 11 واحد جایگاه دام گاومیش داری شیری در شهرستان راه اندازی شده که این نوسازی یکهزار و 100 متر مربع به فضای جایگاه دام شهرستان اضافه کرده است.

ناجی شهیب زاده افزود: در این جایگاه‌ها با اشتغال 11 دامدار، 220 راس گله گاومیش نگهداری می‌شود که در این عملیات مبلغ 550 میلیون ریال به صورت بلاعوض از محل اعتبارات طرح بهبود تغذیه و جایگاه دام هزینه شده است.

همچین باید اضافه کرد که مدیر کل طرح های اقتصادی و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای روستاییان گفت: تسهیلات قرض الحسنه و کم بهره برای مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شده است.

منوچهر رزمجو ادامه داد: با توجه به نوع پروژه ها به افراد زیر پوشش این کمیته 30، 45 و یکصد میلیون تومان وام پرداخت می شود.

محمد زرینی به عنوان یک کارآفرین آبادانی اعتقاد دارد: برای کاهش آمارهای مهاجرت روستاییان به شهرها بحث های آموزشی از ارائه تسهیلات مهمتر بوده و مسئولان باید این بخش را تقویت کنند.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس های فنی و آموزشی ویژه گاومیش داران، کشاورزان و روستاییان منطقه، آموزش بازرایابی و فروش محصولات کشاورزی ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر برای کسب بازارهای منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند بسیار موثر واقع شده و روستاییان را به ماندن در مناطق زندگیشان امیدوار کند.

زرینی افزود: آموزش زنان روستایی در مباحثی مانند پرورش قارچ، مرغ بومی، تولید ترشیجات با استفاده از محصولات محلی، کشت گیاهان دارویی در کنار کشاورزی اصلی مردم آبادان و خرمشهر یعنی نخلداری می تواند یکی دیگر از راه های کسب درآمد برای خانواده های روستایی با استفاده از ظرفیت زنان این مناطق باشد که در گذشته نقش بسیار پررنگی در کسب درآمد و رونق اقتصادی خانوارهای روستایی داشتند.

دام و محصول‌های دامی نقشی مهم و موثری در خودکفایی کشور و توسعه بستر تولید شهرستان و افزایش فرصت‌های شغلی داشته و بهره گیری از این ظرفیت، یک نیار مهم اقتصادی در تحقق تامین نیاز بازار مصرف و افزایش بستر تولید ملی و داخلی است.

با بهره‌ برداری از مجتمع های گاومیش داری در آبادان و خرمشهر، نیاز شهرستان به به گوشت و محصولات دامی تا حد گسترده‌ای رفع و پس از تبدیل این شهرها به قطب تولید این محصولات، زمینه صادارت و تامین این محصولات به شهر‌ها و استان‌های همجوار، فراهم می‌شود و به دنبال آن روستاییان کمتری به شهر مهاجرت می کنند.

تولید محصولات متنوع کشاورزی با دستان پر توان زنان روستایی به همراه صنایع دستی رنگارنگ که از ذوق و سلیقه سرشار این زنان نشات می گیرد از دیگر مواردی است که باید از سوی مسئولان با شیوه های مختلف حمایت شده و با تولید انبوه بازارهای منطقه را به قبضه درآورند.

انتهی پیام/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.