روزهای خوش تعطيلات دانش آموزی با چاشنی كلاس‎های آموزشی

با آمدن بوی گرما آموزش و پرورشي ها تصميم گرفتند كه طعم بيكاری برای دانش آموزان را در دوران تابستان به شيرينی بكشانند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تابستان روزهای خوش دانش آموزان است که  برای تعطیلات آن نقشه می کشند. در این میان برخی خانواده ها به علت مشغله های کاری فرزندان خود را با ثبت نام در کلاس های مختلف سرگرم می کنند ولی گاهی این برنامه ها چیزی جز وقت کشی به دنبال ندارد اما با توجه به این که سال تحصیلی پایان یافت و روز های خوش تعطیلات دانش آموزان آغاز شد آموزش و پرورشی ها طرحی را در نظر گرفته اند تا برنامه های تابستانی الگویی برای آموزش دانش آموزان در سال تحصیلی آتی ایجاد کند. از اردوهای دانش آموزی گرفته تا مباحث علمی ... و از آن جایی که در سند تحول بنیادین به بحث مهارت آموزی دانش‌آموزان توجه شده در این زمینه آموزش و پرورش نگاه ویژه‌ای دارد.

وقتی كه آموزش و پرورش به فكر درآمدزايی دانش آموزان می افتد
محمدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه های ویژه برای دانش آموزان در اوقات فراغت اظهار داشت: "طرح هر دانش‌آموز یک مهارت" اکنون به صورت یک قانون درآمده و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نیز رسیده که این برنامه در راستای مهارت آموزی دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش عنوان کرد: مهارت‌هایی که دانش‌آموزان می‌توانند بیاموزند طیف وسیعی از فعالیت‌ها نظیر سفالگری، سیم‌کشی، مهارت‌های کامپیوتری، خیاطی و موارد دیگر از این قبیل را شامل می‌شود که دانش‌آموز بنا بر توانایی و استعداد خود آن را انتخاب می‌کند تا در آینده ای نزدیک بتوانند مهارت های خود را گسترش داده و پس از اتمام تحصیل از این طریق در آمدزایی کند.

تابستان گامی به سوی کشف استعداد های دانش آموزی
کفاش با اشاره به اینکه برنامه‌های تابستانی فرصتی برای جهت‌گیری دانش‌آموزان به سمت کشف توانایی‌هایشان است، گفت: برنامه‌های متنوعی در این راستا تدارک دیده شده و مربیانی متخصص هم به کار گرفته می‌شود تا بتوانند مبنای آن را به درستی در دانش آموزان بنا کنند چرا که این برنامه ها فرصتی برای کشف استعداد ها و جهت گیری توانایی های آنها است؛ این موضوع می تواند آینده دانش آموزان را تحت الشعاع قرار دهد و چه بهتر که فرصت ها را غنیمت شمرد و با آن مبنای آینده را ساخت.

هدایت بی حمایت امکان پذیر نیست!
کفاش در خصوص تخصیص بودجه برای مهارت آموزی دانش‌آموزان عنوان کرد: چنین فعالیتی صرفا با حمایت‌های دولت اجرایی نیست و بودجه‌ای مختص به آن در نظر گرفته نشده در واقع بحث مهارت آموزی دانش‌آموزان نیازمند همکاری و مشارکت نهادهای مختلف و خانواده‌ها است و آموزش و پرورش در پایان دوره‌های تحصیل فقط کنترل می‌کند تا دانش‌آموزان مهارتی خاص را به طور کامل فرا گرفته باشند؛ امیدوارم نهاد های بیشتری دست همکاری را به سوی ما بیاورند چرا که آینده جامعه در دست دانش آموزان و فرزندان کنونی است.

دانش آموزان لحظه های طلایی خود در تابستان را چگونه بگذرانند؟/مهارت آموزی گامی برای توسعه عدالت آموزشی

کرسی‌های رشد دانش آموزان با اردوهای دانش آموزی
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در همه اردوها و جشنواره‌هایی که در تابستان برگزار می‌شود نشست‌های کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده و اردوی ویژه‌ای نیز متشکل از هزار نفر با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای دانش‌‌آموزان پایه هشتم اجرا می‌شود که دوره‌های آموزشی در این اردو از برنامه ها است.

در این راستا مهدي علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: نباید در برنامه هاي اوقات فراغت وقت دانش آموزان را تلف کرد و پرداختن به یک کار مهم باید در برنامه دانش آموزان قرار گیرد.

وی افزود: اوقات فراغت و برنامه های جنبی دانش آموزان را به خوبی مدیریت نکرده‌ایم و برای حجاب و بسیاری از مسایل اعتقادی به جای بخشنامه دادن باید برنامه ریزی فرهنگی کرد.
سرمایه گذاری های فرهنگی و اجتماعی برای دانش آموزان بر آینده جامعه بسیار موثر است و چه بهتر که آن ها را به درستی راهنمایی و هدایت کنیم که آموزش و پرورش با تدوین برنامه های آموزشی و تفریحی فرصتی را برای استفاده مفید دانش آموزان در نظر گرفته است.

اوقات فراغت دانش آموزان گویی در دست مسئولین است
نتایج بررسی های سازمان ملی جوانان نشان می دهد 43.5 درصد جوانان کشور سازمان های مسئول اوقات فراغت را می شناسند و 56.5 درصد دیگر شناختی از این دستگاهها ندارند که بنابراین این مساله و اینکه تعداد روزهای فراغت در کشورمان از بسیاری از کشورها بالاتر است، باید بیش از پیش به آن توجه شود و این که روزهای فراغت می تواند فرصتی طلایی برای جهت گیری آینده دانش آموزان باشد که دولت و خانواده ها باید همکاری های لازم را در این خصوص داشته باشند تا استعداد ها و توانایی های دانش آموزان و فرزندانشان شکوفا شود و حالا بايد ديد همت مسئولان آموزش و پرورش تا چه حد جدي است تا بتوانند اوقات فراغت دانش آموزان را به بهترين شكل ممكن پر كنند.

گزارش از صهبا دقیانوس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.