همدان؛

افزایش 41 درصدی مبارزه با سن غلات در همدان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان از مبارزه با سن غلات در ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی گندم و جو همدان خبر داد .

افزایش 41 درصدی مبارزه با سن غلات در همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ شهرام پیشه‌ور با اشاره به اتمام مبارزه با سن غلات استان همدان اظهار داشت: مبارزه با پوره سن غلات در سطح 248 هزار 683 هکتار از محصولات گندم و جو استان همدان اجرایی شد.

وی بیشترین سطح مبارزه بر علیه پوره سن را در شهرستان کبودرآهنگ با 67 هزار و 877 هکتار، پس از آن شهرستان رزن با 57 هزار و 89 هکتار و شهرستان همدان با 36 هزار و 952 هکتار و کمترین سطح مبارزه را شهرستان تویسرکان با هزار و 826 هکتار اعلام کرد.

پیشه‌ور شروع مبارزه با پوره سن استان را از بیست و نهم اردیبهشت ماه و در شهرستان ملایر بیان کرد و گفت: مجموع سطح نهایی مبارزه با سن غلات استان در دو مرحله سن مادر و پوره به 350 هزار و 169 هکتار رسید.

وی تصریح کرد: بیشترین سطح مبارزه با سن غلات در دو مرحله سن مادر و پوره در اراضی گندم و جو، در شهرستان کبودرآهنگ با 78 هزار و 468 هکتار و پس از آن شهرستانهای رزن، همدان و بهار بترتیب با 70 هزار و 368، 50 هزار و 664 و 40 هزار و 641 هکتار برشمرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: کمترین سطح مبارزه سن غلات در دو مرحله سن مادر و پوره در اراضی گندم و جو، در شهرستانهای تویسرکان و نهاوند به ترتیب با 11 هزار و 321 و 12 هزار و 172 بوده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته در 247 هزار و 967 هکتار از اراضی گندم و جو استان همدان مبارزه با سن مادر و پوره انجام شد و در نهایت امسال شاهد افزایش 41 درصدی مبارزه با این آفات بودیم.

پیشه‌ور اظهار داشت: با توجه به اثر منفی سن غلات بر عملکرد و همچنین کاهش کیفیت محصول تولیدی کشاورزان با مشورت با کارشناسان کشاورزی مستقر در مراکز و مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانها و زیر نظر مدیریت راهبردی مدیریت حفظ نباتات استان عملیات مبارزه با سن غلات را به نحو مطلوب انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: رنگ حشره کامل سن، قهوه‌ای و زرد خاکی روشن تا تیره متغیر است، تعداد کمی از سن‌ها به رنگ‌های سیاه، قرمز و مسی رنگ دیده می‌شوند، سر «سن» به شکل مثلث است و روی آن دو عدد شاخک پنج بند و در قسمت سینه سه جفت پا قرار دارد که رنگ آنها مانند رنگ عمومی بدن سن است.

وی درباره خسارت مربوط به سن‌های مادر به مزارع کشاورزی گفت: بعد از پرواز در ارتفاعات کوهستانی و ترک محل‌های زمستان‌گذرانی به طرف مزارع سبز غلات صورت می‌گیرد و تغذیه از شیره ساقه و برگ‌های جوان و سبز گندم صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.