شیراز؛

فلسطین در شعر پایداری

شاعران استان فارس با سراییدن شعر در قالب های مختلف در گسترش شعر حمایت از مردم فلسطین و ترغیب آنان به مبارزه با اشغال گران صهیونیست پیشرو بوده اند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یكی از مفاهیم و مضامین ادبیات پایداری كه در سده اخیر دادبیات جهان و به موازات آن در ایران، جریان سازی كرده است، سرایش شعر در حمایت از مردم فلسطین بوده است. اگرچه اصل این جریان در شعر عربی شكل گرفته و بالیده است، در شعر فارسی نیز به ویژه در سال های پس از انقلاب، صدها تن از شاعران به سرایش انواع قالب ها در پیوند با مقاومت مردم فلسطین پرداخته اند.
محمد مرادی، از شاعران ادبیات پایداری استان فارس که در این زمینه تحقیقاتی کرده معتقد است: در گسترش زمینه های شعر پایداری فلسطین در ادبیات انقلاب، شاعران استان فارس در دهه های پس از انقلاب پا به پا؛ بلكه پیشرو دیگر شاعران معاصر جریان آفرینی كرده اند.
در واقع باید گفت فلسطین به عنوان مرکز رویارویی جبهه های مخالف، سهم قابل توجهی در فلسطینیات شاعران استان فارس دارد .
فلسطینیات شاعران استان فارس در قالبهای مثنوی، غزل، سپید ، رباعی و نیمایی سروده شده است .
از شاعران فارس كه در سرایش اشعار خود به موضوع فلسطین پرداخته اند می توان، میلاد عرفان پور، محمد مرادی، سیدمحمد امین جعفری حسینی، محمد صالح سلطانی سروستانی، سید محمد غاضی، مهدی فاموری، هاشم كرونی، محمود رضا برامكه ، محمد مهدی سیار، طیبه نیكو، فاطمه قائدی فر، احد د ه بزرگی، غلا معلی مهد یخانی، پروانه نجاتی، مجتبی دهقانی، خلیل ذكاوت، عبدالحمید رحمانیان، قادر طراوت پور و زنده یاد نصرالله مردانی را نام برد.
به گفته مرادی اگر چه توصیف ها و شگردهای ادبی و هنری در شعر پایداری فلسطین در سروده های شاعران فارس، پستی ها و بلندی هایی دارد اما حجم آثار آفریده شده، قابل توجه و گاه باور نکردنی است.
وی به ویژگیهای این اشعار اشاره کرده و ادامه داد: مشابهت سازی بین مقاومت مردم فلسطین و جنگ تحمیلی، بکارگیری مفاهیم شیعی و انقلابی همراه با جهان بینی جمعی انقلاب در پس زمینه سروده ها و استفاده از زبانی نرم و ساده همراه با احساس همذات پنداری در فلسطینیات شاعران استان فارس موج می زند.  
مرادی تحصیل کرده ادبیات زبان فارسی از دانشگاه شیراز، مهمترین نمادها و کلید واژه ها در اشعار فلسطینی شاعران استان فارس را زیتون، پرتقال و سیب، سنگ، بمباران، انفجار، تانك و استقامت بیان می کند.
هاشم کرونی از جمله این شاعران است که از برخی از این نمادها در شعر خود استفاده کرده است .
"خدا مرا سنگ آفرید/كه خستگی دست هات را بوسه بزنم... خدا مرا زیتون آفرید/تا بلندی قامتت را قد بكشم ... /خدا مرا رود آفرید/تا خستگی چشم هات را گریه كنم / ... خدا مرا بیابان آفرید /تا در بی پناهی ام مأوا بگیری .../خدا مرا فلسطین آفرید ."
محمدمهدی سیار دیگر شاعر استان فارس اینگونه برخی نمادهای ذکر شده را در شعر خود بکار گرفته است.
"در سرزمین سیب های سرخ/ و پرتقال های خونین/ شاخه های زیتون، متنفرند از صلح !"
به گفته مرادی کارشناس شعر پایداری، در سال ها ی اخیر در فلسطینیات شاعران فارس، به ویژه در شعرهای شاعران نسل سوم، اشاره به شهر های فلسطین بسیار فراگیر شده است.
این کارشناس تاکید می کند این اشاره ها پس از مقاومت 22 روزه، در سال 1387 شمسی، اهمیتی روزافزون گرفت چنانكه موجی از سرایش شعر در وصف حماسه آفرینی های مردم "غزه " به ویژه درقالب رباعی شكل گرفت.
در اغلب رباعی های موجود در مجموعه "سیب و زیتون " كه پس از این واقعه سروده شده و با دو ترجمه عربی و انگلیسی چاپ شده است، می توان نام و توصیف های مربوط به این شهر را دید كه شاعران بسیاری از آنان چهره های شناخته شده رباعی استان فارس هستند.
میلاد عرفان پور یکی از این شاعران است . او در این باره سروده است:
"درخون خود آرام بگیر ای غزه/ عذر همگان را بپذیر ای غزه"
در اغلب اشعار فلسطینی شاعران فارس، ارتباط معنایی عمیقی بین ویرانی های غزه با عاشورا، محرم و واقعه كربلا نیز دیده می شود كه در میزان توفیق تصویر آفرینی شاعران هم موثر بوده است:
" از داغ حسین هر كه ماتم دارد /غزه غزه داغ مجسم دارد"
در خلال اشعار سروده شده "سید حسن نصرالله" نیز به عنوان قهرمانی شیعی در جریان مقاومت معاصر جهان معرفی می شود و جنوب لبنان تنها مكانی است كه در برابر سكوت اعراب مقاوم ایستاده است. پروانه نجاتی از جمله شاعران استان فارس است که با زبانی ساده و نرم این چنینی می سراید:
"دنیا نشسته است تماشا كند تو را/ یا نه، كه چشم بندد وحاشا كند تو را/ نبض صدای تو عطش سرخ شیعه است /بغضی كه سركشیده شكوفا كند تو را"  
در اشعار سال های اخیر، صلح با تعریف اروپایی و در كنار آن حقوق بشر نیز مورد تمسخر شاعران استان فارس قرار می گیرد. دکتر مرادی و میلاد عرفان پور با هنری که در سرودن شعر دارند اینگونه معنی حقوق بشر غربی را به تمسخر می گیرند:
"بیمارستان بیشه شیران نرست /مسجد هم از مناطق پر خطرست/در غزه تمام كودكان را بكشید/ این معنی تازه حقوق بشرست"
"گفتند هدف غیر نظامی ها نیست- پس این زن و بچه ها نظامی هستند؟"
در تحقیقی که با موضوع فلسطین در اشعار شاعران فارس به همت دکتر مرادی صورت گرفته است، منجی نیز در فلسطینیات شاعران فارس در روزهای پیش از ظهور به یاد فلسطینیان است. به گفته او این محتوا، هم در میان شاعران دوران جنگ و هم در میان شاعران جوان تر دهه 80 دیده می شود. به طور مثال میلاد عرفان پورسروده است: "هم فكر و خیال ندبه خوان در غزه ست /هم شاه كریم جمكران در غزه ست/اوطاقت ظلم را ندارد آری/ بی شك دل صاحب الزمان در غزه ست."
اشاره به قیام امام حسین و شهدای کربلا ، در تحریک مجاهدان فلسطینی به مقاومت از دیگر مواردی است که در سروده های شاعران پایداری فارس به چشم می خورد.
این اشاره ها در اشعاری كه در محرم 1387 ، همزمان با حمله اسرائیلی ها به غزه سروده شده، بیش تر دیده می شود .  
"در غزه هزار طفل غمگین تشنه ست /صد لاله وصد هزار نسرین تشنه ست/ برگرد وبرای كودكان آب بیار/ یا حضرت عباس فلسطین تشنه ست" .
به طور کلی پایان مقاومت و نتیجه آینده پیشِ رو، یكی دیگر از مفاهیم مشترك در "فلسطینیات" شاعران فارس است . این مفاهیم اگر چه به ضرورت در اشعار فارسی و عربی متفاوت است ولی، روی هم رفته، آینده ای روشن و پیروزی نهایی فلسطینیان در كلیت نمونه ها، قابل مشاهده است.
مرادی در نمونه ای از این شعر می سراید:
"باران باران شكوه یك آغازیم /موشك موشك ....منتظر پروازیم /ای بدخواهان به كوری چشم شما/ یك روز دوباره غزه را می سازیم".
انتهای پیام/ن
برچسب ها: فلسطین ، شعر ، پایداری ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.