راه کارهای مقابله با انتشار ریزگردها

یک نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت : تقویت آبخیز داری باعث گسترش پوشش گیاهی درمناطق کویری وکنترل ریزگردها می شود.

حسین فتاحی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،با اشاره به این که شرایط خاص موقعیت جغرافیایی ایران که تحت تاثیر بروز ریز گردها از صحراهای عربستان ، عراق ، سوریه و کویت است گفت : وجود خشکسالی ها و نبود بارندگی های لازم ، گسترش بیابان ها و کویر ، از بین رفتن روز افزون طبیعت به دست بشر ، استقرار و کندوکاشت معادن و نابودی مراتع ، جنگل ها و پوشش گیاهی زمینه را برای بروز طوفان های شن و انتشار ریزگردها مهیا می سازد.

وی ادامه داد : وجود کویرهای گسترده و پهناورمرکزی وکویر لوت به ویژه در مناطقی مانند یزد، کرمان ، سمنان ، خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان ، بم و زابل ، تردد شن های روان ، وزش بادهای سنگین به خصوص بادهای صد و بیست روزه سیستان و بلوچستان باعث ایجاد معضل بروز ریزگردها می شود .

فتاحی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با ریزگردها گفت : به ثبات رساندن تپه های شن یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با ریزگرد ها است، در سال های گذشته دولت برای جلوگیری از پراکندگی ریزگردهای حاصل از تپه های شنی با اختصاص بودجه ای اقدام به ریختن موادی خاص شامل مالت در این تپه ها کرد،که این کار مانع انتشار ریزگردها در مناطق مختلف می شود.

وی تاکید کرد : متاسفانه اکنون ایران مشکل جدی کم آبی دارد، دربحث آبخیز داری و کنترل آب های موجود در کشور تنها راه چاره آن شناسایی مکان های ویژه برای بوته کاری و نگهداری آب درخاک است و برای تامین آب مورد نیاز این مناطق دولت باید انتقال آب از دریاها را در دستور کار خود داشته باشد زیرا تقویت آبخیز داری باعث گسترش پوشش گیاهی درمناطق کویری وکنترل ریزگردها می شود .

وی در پایان گفت : مهیا ساختن زمینه ای برای بارندگی باران‌های مصنوعی با ارائه روش های مدرن و کنترل ابرهای این مناطق ، پیشگیری از هدررفتن آب در صنایع ، رساندن میزان آب مصرفی به استاندارد های لازم و استفاده از روش های نوین برای آبیاری در کشاورزی ،‌کاشت گیاهان خاص اقلیمی با هدف ذخیره منابع آبی در کویر مانند بوته کاری از راه های مقابله باانتشار ریزگردها است .

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار