واعظی در صحن علنی:

بیش از 18 هزار روستا در کشور به اینترنت متصل شده‌اند/تلاش دولت برای افزایش ترافیک داخلی تا 50 درصد

وزیر ارتباطات گفت: در ابتدای این دولت هیچ روستایی در کشور اینترنت نداشت و خوشبختانه امروز بیش از 18 هزار روستا در کشور به اینترنت متصل شده ‌اند.

تحول 10 سال اخیر در فناوری اطلاعات زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،محمود واعظی وزیر ارتباطات که در جلسه علنی امروز مجلس حضور داشت با اشاره به گسترش خطوط همراه اول و اینترنت در جهان گفت: در ده سال گذشته تحول عظیمی در فناوری اطلاعات و ارتباطات بوجود آمده است که تأثیر بسیاری بر سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ابعاد گوناگون زندگی مردم گذاشته است .

وزیر ارتباطات با اشاره به آمارهای جهانی در زمینه اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: وضعیت تلفن همراه در سال 2000، هفتصد میلیون بوده که امروز در جهان به 7 میلیارد رسیده است یعنی ده برابر شده است.

وی با بیان اینکه تعداد کاربران اینترنت در سال 2000 چهارصد میلیون بوده است، یادآور شد: در حال حاضر تعداد کاربران اینترنت 8 برابر یعنی 3هزار و دویست میلیون نفر شده است.

واعظی با بیان اینکه اگر ده شرکت بزرگ در سال 2000 را با یکدیگر مقایسه کنیم یک شرکت در ارتباط با ICT بوده است، تصریح کرد: امروز از ده شرکت بزرگ دنیا 7 شرکت مربوط به ICT است و این نتیجه تغییرات وسیعی در فضای ارتباطات و اطلاعات بوجود آمده است.

وزیر ارتباطات با توجه به تغییراتی که در محتوای ارتباطات و اطلاعات بوجود آمده است اظهار داشت: امروز جهان با پدیده چند رسانه‌ای شدن مواجه گردیده است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با تکنولوژی ما در ابتدا شبکه‌های آنالوگ را داشتیم که تبدیل به شبکه‌های دیجیتال شده است گفت: درآینده به دنبال این هستیم که شبکه‌های هوشمند را داشته باشیم و پیش بینی می‌شود تا 5 سال آینده حدود 5 میلیارد اتصال به اینترنت داشته باشیم.

واعظی با بیان اینکه این تغییرات در فضای مجازی در جهت تولید محتوا نقش بسزایی داشته است، اذعان داشت: ما اگر نگاهی به یکی از شبکه‌های بزرگ دنیا بیاندازیم، در یک دقیقه بارگذاری بیش از 400 ساعت ویدئو را داریم، ارسال بیش از 205 ایمیل را خواهیم داشت، بیش از 3 میلیون جست‌وجو توسط کاربران را خواهیم داشت و بارگذاری بیش از 200 هزار تصویر و عکس و تبادل بیش از 50 میلیون پیام به کاربران تحولاتی وسیع است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در مجموعه این تحولاتی که بوجود آمده است امروز بازار سهمی که در اقتصاد دارد 3500 میلیارد دلار است گفت: سهم ایران فعلا 400 میلیارد دلار یعنی 4 دهم درصد است و با توجه به اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد ما می‌توانیم یک درصد سهم بازار را داشته باشیم.

واعظی با اشاره به اینکه تلاش دولت یازدهم بر این بوده که عقب ماندگی‌های این حوزه را جبران کند اظهار داشت: بر این اساس ICT‌ را به عنوان پیشگام توسعه انتخاب کرد و سرمایه گذاری‌های دولت برای ایجاد زیر ساخت‌ها افزایش یافت.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه لازم است از مجلس به جهت تصویب لایحه‌ای در اواخر سال 92 که منجر به سرمایه گذاری بیشتر شد تشکر کنم، تصریح کرد: این مسئله منجر به سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز شد.

وی ادامه داد: اگر در سال 91 در کل 5 هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم این امر باعث شد که در سال 94، شش هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته باشیم و این سیاستی است که آن را ادامه خواهیم داد.

واعظی با اشاره به سهم درآمدی اپراتورهای بخش خصوصی گفت: هم اکنون مقداری بیش از 20 هزار میلیارد تومان است و پیش بینی ما این است تا پایان برنامه شش توسعه این مقدار به حدود 67 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وزیر ارتباطات با اشاره به حجم بازار در حوزه ICT گفت: اگر حجم بازار در این حوزه در حال حاضر 42 هزار میلیارد تومان است پیش بینی ما این است تا پایان برنامه ششم این مقدار به حدود 86 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه‌های کلانی که به ما ابلاغ شده است قرار است ما رتبه بهتری را برای این بخش داشته باشیم، متذکر شد: قرار است ما جزء 3 کشور اصلی باشیم و وضعیت ما چنین است که براساس آماری جهانی رتبه‌مان در سال گذشته 104 بوده و امسال به 96 ارتقا پیدا کردیم.

واعظی با اشاره به رویکردهایی که مربوط به این بخش است، تصریح کرد: خوشبختانه در این حوزه 5 سال گذشته مقام معظم رهبری دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند  و امیدواریم که از طریق این شورا مشکلات این حوزه با سیاست‌گذاری درست حل شود.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه تلاش ما در این است که از تصدی‌گری وزارتخانه اجتناب کنیم و از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی حمایت می‌کنیم اظهار داشت: مدیریت منابع کم، ارتقای سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی، توسعه سامانه‌های هوشمند سیاست فرهنگی- اجتماعی، کاهش شکاف دیجیتالی در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی و همچنین وظیفه خود می‌دانیم که از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی صیانت کنیم که از آن به مرزداری الکترونیک تعبیر می‌شود.

وی ادامه داد: حفظ پایداری و امنیت اطلاعات، گردش حداکثری ترافیک و توسعه محتوای بومی باید افزایش یابد و همچنین باید از کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

واعظی با اشاره به اقداماتی که دولت یازدهم در این زمینه انجام شده است گفت: در ارتباط با افزایش ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور ما در ابتدای دولت یازدهم شاهد 400 گیگابیت بر ثانیه بودیم که امروز خوشبختانه به 4 هزار و 100 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است و به معنای این است که 4.5 برابر شده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش ظرفیت پهنای باند داخل به زیرساختی برای شبکه‌های اطلاعات داخلی کشور است تصریح کرد: ابتدای دولت این مقدار 625 مگابیت بر ثانیه بود که امروز به حدود 4 هزار مگابیت بر ثانیه رسیده است یعنی 6.5 برابر شده است.

وی گفت: تعداد مشترکان ما حدود 5 میلیون و 400 هزار مشترک بود که به 34 میلیون مشترک افزایش یافته است که تقریبا هر آن که در کشور نیازمند به دسترسی به اینترنت است و هم در موبایل و هم در ثابت توانسته‌ایم این مشکل را حل کنیم .

واعظی با اشاره به سرمایه گذاری‌هایی که برای نسل سوم شده است گفت: در شهریور 92 4G در کشور نداشتیم اما هم اکنون 3 هزار و 693 ایستگاه در سایت به بهره برداری رسیده است .

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه یکی ازسیاست‌هایی که به طور جدی پیگیر آن هستیم این است که ترافیک بین‌الملل را کاهش داده و ترافیک داخلی را افزایش دهیم، اظهار داشت: در ابتدای این دولت ده درصد مردم از ترافیک داخلی استفاده می‌کردند و 90 درصد از ترافیک بین‌الملل بهره می‌بردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تولید محتوای فاخر و اتفاقاتی که رخ داده است امروز 40 درصد از ترافیک داخلی و 60 درصد از ترافیک خارجی استفاده می‌شود و امیدواریم که تا انتهای این دولت آن را به 50 درصد افزایش دهیم.

واعظی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 77 میلیون مشترک تلفن داریم گفت: یکی از سیاست‌های ویژه ما توجه به روستاهای کشور است که در ابتدای این دولت هیچ روستایی در کشور اینترنت نداشت و خوشبختانه امروز بیش از 18 هزار روستا در کشور به اینترنت متصل شده ‌اند.

وزیر ارتباطات افزود: دولت الکترونیک هفت خدمت در این دولت ارائه داده خوشبختانه امروز  15 خدمت افزایش پیدا کرده است بر این اساس توسعه زیرساخت خدمات پستی برای کشور مهم است.

واعظی با بیان اینکه تحولات خوبی در این راستا ارائه شده تصریح کرد: در ابتدای دولت زیان انباشته شده پست در کشور 350 میلیارد تومان بود و حدود 150 میلیارد تومان به پیمانکاران مختلف بدهکاری داشت که با سیاست‌‌های مدیرعامل این شرکت زیان‌ها برطرف و جبران شد.

وی تأکید کرد: ‌با به وجود آمدن 22 خدمت جدید در پست و همراه شدن با IT توانستیم همه مشکلات را حل کنیم و از نظر درآمدی 69 درصد رشد داشتیم بر همین اساس پست در خدمت دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات و با ارائه سامانه ملی به مراتب خوبی رسیده است.

واعظی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شش پروژه تعریف شده و با جدیت به دنبال اجرای آن هستیم. در وزارتخانه نیز دو پژوهشگاه وجود دارد که ICT در این پژوهش‌ها و همچنین ماهواره‌ها به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند که امیدوارم این پژوهشگاه‌ها با همکاری دانشگاه‌ها در خدمت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: پس از رسیدن به این برنامه تحولات خوبی در این زمینه از نظر تکنولوژی به وجود آمد و ما توانستیم ارتباط خوبی در این راستا برای کشورها برقرار کنیم و همچنین خریدها، مناقصات و امتیازات خوبی با مسئله فناوری پیشرفته به دست آوردیم.

واعظی تأکید کرد: ما همواره تلاش داریم تا آنجا که امکان دارد محصولات بومی باشد بر این اساس شبکه‌ای را به عنوان توانا طراحی کردیم که همه محصولاتش در داخل کشور به وجود آمد همچنین دو موتور جستجوی پارسی جو ایجاد کردیم تا در خدمت اعتلای خط و زبان فارسی حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: هدف دیگرمان ارائه وام  به شرکت‌های دانش بنیان است که تا به امروز 216 تعداد از این شرکت‌ها حدود 108 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده‌اند.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه ما همواره به دنبال این هستیم که برای فارغ‌التحصیلان در بخش فناوری اطلاعات اشتغالزایی کنیم تصریح کرد: در سال‌های گذشته حدود 120 هزار اپلیکیشن نوشته شد و در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین 70 هزار نیز فرصت شغلی در سال گذشته به وجود آمد چرا که همواره اشتغالزایی دغدغه اصلی کابینه یازدهم است.

واعظی با بیان اینکه اولویت اول وزارتخانه ارتباطات شبکه ملی اطلاعات است، اظهار کرد: 27 اردیبهشت ماه سال جاری از مرکز تبادل داده‌های شبکه ملی اطلاعات رونمایی کردیم و امیدواریم در ماه‌های آینده نیز در کلانشهرهایی از جمله تبریز، شیراز و مشهد رونمایی شود چرا که این اقدام منجر به این می‌شود که مردم از محتوای داخلی استفاده کنند همچنین کاهش هزینه بر این افراد مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا ما در تلاشیم که صیانت فرهنگی و اجتماعی در جهت زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات توسعه پیدا کند چرا که ما همواره به دنبال اینترنت سالم در کشور هستیم و تلاش داریم تا از تهدیدات این مهم بکاهیم به گونه‌ای که برای مردم فرهنگ‌سازی شود تا آگاه شوند چگونه از اینترنت استفاده کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در سال گذشته با فیلترینگ هوشمند تلاش کردیم 5 درصد از کاربرانی که با فیلترینگ مواجه می‌شوند در حال حاضر به نیم درصد برسد اظهار داشت: افرادی که از فیلترشکن استفاده می‌کردند 15 درصد بودند که در  حال حاضر 5 درصد کاهش یافته است و همچنین بازدیدکنندگان از صفحات مستهجن که در گذشته 5 درصد بود امروز به کمتر از یک درصد رسیده است و بر این اساس 20 میلیارد تومان اعتبار برای فیلترینگ تخصیص داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ما همواره در تلاشیم که دولت الکترونیک گسترش پیدا کند اظهار داشت: امیدواریم دولت به یک دولت همراه تبدیل شده و سپس هوشمند شود و همچنین ما از شرکت‌های مستقر در پارک های ملی استانی استقبال می‌کنیم و بر این جهت در تلاشیم در کنار خدمات فناوری در روستاها خدمات بهداشتی، فرهنگی و کشاورزی را در روستاها توسعه دهیم. امروزه خوشبختانه روستاهای زیر 20 خانوار نیز به تلفن دسترسی دارند و خدمات بانکداری الکترونیک از طریق پست بانک در دفاتر روستایی ایجاد شده است.

واعظی با مورد توجه قرار دادن برنامه ششم توسعه تصریح کرد: امیدواریم توسعه محتوا به 5 برابر گسترش یابد و بر این اساس اگر بخواهیم به رشد 8 درصدی در اقتصاد برسیم در حوزه GPT به 904 درصد اعتبار نیازمندیم. همچنین نسل 4 و5 اینترنت بیگ دیتاها در حوزه ICTدر این برنامه مدنظر است و بر این اساس حدود 60 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای این بخش منظور شده که 35 درصد دولتی و 65 درصد در دست بخش خصوصی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم پیشنهادات ما در حوزه ای سی تی در برنامه ششم توسعه از سوی نمایندگان مجلس مورد حمایت  قرار گی د و در جهت اصلاح قوانین در فضاهای مجازی بتوانیم به نتایج قابل قبولی برسیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار