عمران میری: استعداد در روح یک شاعر دمیده شده است

سنت شکنی در شعر تا جایی که مخاطب آن را بپذیرد مجاز است.

عمران میری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص این که شعرگفتن امری ذاتی است یا قابلیت فراگیری هم دارد گفت: چیزی که افلاطون و سقراط به آن اعتقاد دارند، این است که شعراز نهاد آدمیان است و از بدو به دنیا آمدن فرد شاعر است، اما گاهی این استعداد در نطفه خفه شده و بعضی وقت ها به ثمر می نشیند. برای مثال محمد علی بهمنی اولین شعر خود را در نه سالگی اش سرود و می توان گفت در تمامی کشور ها اغلب افرادی که در حال حاضر در عرصه ی شعر و ادبیات مشغول اند، کار خود را از کودکی آغاز کرده اند، یعنی استعداد در روح یک شاعر دمیده شده است و باید به بلوغ برسد و این ذوق و استعداد را در خود بپروراند.

وی درباره ی لزوم گذراندن کلاس های آموزشی قبل از انتشار کتاب اظهار داشت: به نظر من به غیراز قواعد و اسلوب شعر کلاسیک که باید آموخته شود، با بقیه ی کلاس های آموزشی مخالفم و این گونه نیست که الزامی در کلاس رفتن وجود داشته باشد، اما به هر حال یک شاعر بدون فیلم دیدن و کتاب خواندن و نگریستن در جهان قادر به پیشرفت نیست و تفاوت شاعر با شخصی که شعر نمی سراید در قدرت تخیل و خلق کردن است و این جهان بینی از مطالعه کردن حاصل می شود، حال چه بهتر که این مطالعه در زمینه ی تخصصی باشد.

میری درباره ی میزان مجاز سنت شکنی در شعر بیان کرد: سنت شکنی در شعر تا جایی که مخاطب آن را بپذیرد مجاز است، برای مثال در گذشته از کلمه ی قطار هم در شعر استفاده نمی شد، اما امروزه از مترو هم استفاده می شود و بازخورد خوبی هم دارد.

وی درمورد آخرین فعالیت خود اظهار داشت: مجموعه شعری از من  که بخش عمده اش چارپاره است، توسط نشر نیماژ، به چاپ خواهد رسید.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار