آناتولی کارپف:

جام ستارگان برای شطرنج بازان ایران رقابت آسانی نخواهد بود

قهرمان شطرنج جهان گفت: امیدوارم بهترین بازیکنان ایران در رقابت با خارجی ها درخشش بالای داشته باشند

جام ستارگان برای شطرنج بازان ایران رقابت آسانی نخواهد بودبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  آناتولی کار‌پف در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من برای شرکت در مراسمهای مختلف به ایران سفر می‌کنم و امسال هم برای دومین بار است که به ایران آمدم و پیشرفت شطرنج بازان ایران نیز در مسابقات بین ا‌لمللی دنبال میکنم.

وی در ادامه عنوان کرد:در این مسابقات اکثر شطرنج بازان ایران با شطرنج بازان دنیا رقابت می‌کنند همچنین در اکثر کشورهای جهان آموزش شطرنج جزء دروس اختیاری یا اجباری در مدارس محسوب میشود

کار‌پف بیان کرد:افتتاحیه دو مراسم شطرنج در ایران را فردا پیش رو داریم. برترین شطرنج بازان جهان قرار است به ایران می‌ایند و این نقطه ‌عطفی برای شطرنج ایران محسوب میشود.

قهرمان شطرنج جهان درباره حضورش در فدراسیون جهانی تصریح کرد: نماینده فیده‌ در کمیته جهانی المپیک هستم و در فدراسیون روسیه فعالیت مستمری دارم و اکنون هم در حال گسترش یک مدرسه زنجیره‌ای به نام کار‌پف هستم.

وی درباره وضعیت شطرنج در ایران اظهار داشت: شطرنج ایران در سالهای اخیر روند رو به رشدی داشت اگر شطرنج‌بازان بیشتری داشته باشیم می‌توانید ستارگان بیشتری به دنیای شطرنج معرفی کنید.

اکنون شطرنج بین نوجوانان بسیار محبوب است از وقتی وارد فرودگاه ایران شدم بسیاری از مسافران من را می‌شناختند حتی در مسکو نیز فقط مسافران ایرانی بودند که با من عکس می‌گرفتند این نشان میدهد شطرنج در ایران توسعه زیادی یافته است.

برای حضور ستاره ها فدراسیون باید قهرمانان را حمایت کند و شرکت در مسابقات مختلف برای قهرمانان نیز یکی از راههای حمایت از شطرنج بازان است.

در واقع توانایی عملی در شطرنج بیش تر از عوامل دیگر بر رشد یک شطرنج باز تاثیر دارد و همین مسابقاتی که در ایران برگزار میشود فرصت استثنایی برای شطرنج بازان ایران است تا توانایی های خود را با شطرنج بازان بزرگ دنیا محک بزنند.

وی درباره اینکه چرا شطرنج در المپیک حضور ندارد گفت: در سالهلی 1936 و 1952 در همان مکانی که مسابقات المپیک برگزار می‌شد. در آن زمان شعار بازیهای المپیک حضور ورزشهای آماتور در مسابقات بود اما در دهه 60 و 70 قانون بازیهای المپیک عوض شد و در آن زمان نیز المپیاد‌های شطرنج به صورت گسترده برگزار می‌شد و به دلیل حضور زیاد شطرنج بازان نمی‌توانستیم در المپیک شرکت کنیم و اکنون نیز المپیاد شطرنج هر ساله برگزار می‌شود تا جایی که در هر دوره بیش از 1000 شرکت کننده داریم بنابراین در آن دوره شطرنج بازان برتر جهان چندان تمایل نداشتند که شطرنج را به المپیک معرفی کنند چون در مسابقات المپیک فقط 150 نفر می‌توانستند شرکت کنند.

اکنون هم منتظریم تا پای ما به مسابقات المپیک باز شود. معتقدم  که اگر المپیاد‌های شطرنج را برگزار کنیم همزمان با مسابقات المپیک یک رویداد بزرگ خواهیم داشت.

المپیک تابستانی خیلی شلوغ است و معتقدم که شطرنج می‌تواند با برداشتن قانون خاصی که برای بازیهای زمستانی وجود دارد می‌تواند در المپیک زمستانی حضور پیدا کند.     

وی درباره تاسیس مدارس کار‌پف در ایران گفت: برای تاسیس این مدارس شرایط خاصی وجود دارد ازجمله مکان مناسب حقوق کافی برای مدر‌سان و شطرنج بازان و حتی باز‌یکنانی که در این مدارس میدرخشند شرایط حضور در مسابقات بین‌ا‌لمللی برایشان فراهم شود. 

مهم ترین وظیفه فدا‌رسیون حمایت از بازیکنان است تا شطرنج بازان مستعد به سطح بزرگسالان برسند و این کار با همکاری وزارت ورزش فدراسیون و رسانه ها را می طلبد.

وی درباره برگزاری مسابقات جایزه بزرگ بانوان در تهران گفت: مقام دوم خادم ا‌لشریعه یک افتخار برای شطرنج ایران است که می توان آن را از جنبه های مختلف هم به شکل حضور در مسابقات و هم میزبانی مسابقات بزرگ بین ا‌لمللی گسترش داد.

وی درباره این که ایران چه زمانی می تواند قهرمان شطرنج ایران شود گفت: رسیدن به این هدف دور از دسترس نیست البته الان نمی‌توانم این را پیش‌بینی کنم هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که قهرمان شطرنج جهان از کجا ظهور می کند چون همیشه بزرگان شطرنج دنیا در جاهایی بودند شطرنج در آن جا شناخته شده نبود.

برای پیشرفت شطرنج در مقاطع بالاتر باید برنامه های مدو‌نی داشته باشیم.

وی درباره سرمایه گذاری در شطرنج بانوان گفت: شطرنج در  حال حاضر در بین بانوان جهان بسیار پیشرفته و قهرمان سال حاضر شطرنج جهان برای هر شطرنج بازی یک رقیب بزرگی است.


کار‌پف درباره اینکه می تواند شرایطی را فراهم کند تا تیم ملی ایران و روسیه با هم بازی کنند گفت فدراسیون روسیه آمادگی برگزاری چنین مسابقاتی را دارد و اگر ایران بخواهد می توانیم شرایط برگزاری این مسابقات فراهم کنیم.

مسابقه که هر ساله بین تیم ملی چین و روسیه برگزار می شود تبدیل به یک رقابت سنتی شد و این رقابت ها تیم بانوان چین قوی تر از تیم روسیه و تیم مردان روسیه قوی تر از تیم چین است.

وی درباره مربیگری تیم ملی ایران گفت: این موضوع چند سال گذشته به من پیشنهاد شد اما برای من ممکن نبود و به دلیل اینکه عضو پارلمان روسیه هستم باید حضور مستمر داشته باشم و فقط می‌توانم جلسات دوره‌های آموزشی برگزار کنم.

وی درباره اینکه چرا شطرنج بزرگسالان را دنبال می‌کند گفت: در یاران ستاره‌های بزرگی ظهور کردند که رده سنی پایینی هستند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار