ترکیه برای مقابله با داعش چه می‌کند؟

سیاست‌های رجب طیب اردوغان در مقابله با داعش، عواقب منفی بسیاری را برای ترکیه به همراه داشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گلوبالیست؛ حمله داعش به فرودگاه آتاتورک در آنکارا در زمانی بسیار دشوار برای ترکیه رخ داد. این حادثه هنگامی به وقوع پیوست که ترکیه تصمیم گرفته در زمینه سیاست های اخیر خود با روسیه و رژیم صهیونیستی تغییرات گسترده ای ایجاد کند.

هر دوی این تغییرات، با هدف افزایش امنیت ترکیه و بهبود وضع آن در منطقه ایجاد شدند. حمله آنکارا به همین دلیل در زمانی مثبت برای این کشور رخ داد و باعث شوک ناگهانی شد. 

موضوعی که باعث شد حمله آنکارا بیش از اندازه آسیب زننده باشد، امنیت بسیار بالای فرودگاه های ترکیه است. داعش با هدف قرار دادن چنین مکان هایی، نشان داده که می تواند علاوه بر اهداف آسان، اهداف سخت را نیز مور حمله قرار دهد.

می توان انتظار داشت این حمله تاثیری مستقیم و فوری بر صنعت گردشگری ترکیه ایجاد کند، صنعتی که بخشی مهم از اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد. بخش توریسم ترکیه پس از حادثه سرنگونی هواپیمای روسی از سوی آنکارا، دچار آسیب شد و دولت این کشور امیدوار بود بهبود روابط، این بخش را رونقی دوباره دهد. با این حال حمله اخیر داعش باز هم در این صنعت تاثیری منفی ایجاد می کند و این گروه توانسته علاوه بر آسیب های معمول خود، ضربه اقتصادی نیز ایجاد کند.

پرسشی که پس از این وقایع ایجاد می شود، نحوه پاسخ دهی آنکارا است. از یک سو ترکیه خواستار گسترش همکاری ها بر علیه تروریسم شده؛ اما از سوی دیگر این کشور با اقداماتی این چنینی چندان سخت برخورد نکرده است.

ترکیه در برخورد با گروه تروریستی النصره و داعش، چندان سخت مقاومت نکرده است. اعضای این دو گروه تا چند ماه پیش می توانستند آزادانه به ترکیه رفت آمد داشته باشند و حتی از عناصر خود در این کشور حمایت های مالی بسیاری دریافت می کردند.

رفتار دو جانبه اردوغان نیز هرچه بیشتر باعث پیچیدگی مشکلات شده است. اردوغان گروه های تروریستی را ابزار مناسبی برای مقابله با کردستان عراق و دولت سوریه می دانند. افراد بسیاری به اردوغان هشدار دادند که چنین سیاست هایی در نهایت تنها زیان آور خواهد بود؛ اما اردوغان باور داشت که می تواند خشونت تروریست ها را به اختیار خود کنترل کند. 

در حالی که این روزها آنکارا سیاست های خود را در قبال داعش تغییر داده و نسبت به آن ها سخت گیرتر شده؛ اما می توان گفت این تغییرات کمی دیر رخ داده است. داعش اکنون در ترکیه جای پای خود را محکم کرده است. این گروه اکنون در ترکیه سلول های مخفی در اختیار دارد و می تواند به اهداف مختلف در کشور حمله کنند.

موضوعی که حمله داعش به ترکیه را عجیب کرده است، اهمیت این کشور برای داعش است. داعش همیشه از ترکیه به عنوان کشوری برای عضو گیری و جذب حامیان استفاده کرده است. با توجه به برنامه ریزی های خاص داعش، می توان انتظار داشت این گروه همچنان به فعالیت های خود در ترکیه ادامه دهد. حال باید منتظر ماند و دید آیا حمله این گروه تروریستی می تواند تغییری در نظر مردم ترکیه نسبت به داعش ایجاد کند یا خیر.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار