اهواز؛

کاهش 60 درصدی ذخایر سد مارون

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به خشکسالی در حوضه رودخانه مارون گفت: 42 درصد ظرفیت سد مارون قابل بهره برداری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدرضا شمسایی بیان داشت: 550 میلیون مترمکعب آب پشت سد مارون ذخیره شده بود که تا کنون 100 میلیون مترمکعب رهاسازی شده و باید به گونه ای عمل کنیم که تا پایان آبان ماه با مشکلی برخورد نکنیم.

وی نیز اولویت تامین آب را با کشت های دائمی و نخیلات دانست و اضافه کرد: در بالادست این حوضه برداشت های غیرمجاز برای کشت هایی صورت می گیرد که هم سازمان آب و برق و هم جهاد کشاورزی با آن مخالف هستند.

شمسایی اظهار کرد: 14 اکیپ برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز داریم اما ابزار برخورد با متخلفان را در اختیار نداریم به همین دلیل برخورد با آنها به کندی صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین درباره آب شرب شهری و روستایی افزود: هم اکنون 85 هزار مترمکعب آب تحویل شرکت های آبفای شهرستان شادگان می شود که بر اساس سرانه 250 لیتر در روز بیش از جمعیت این شهرستان است اما به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی شهری و روستایی و مصرف آب برای موارد غیر شرب (کشاورزی و باغات) این شهرستان با کمبود آب روبه روست.

شمسایی اظهار داشت: با بهره برداری طرح آبرسانی غدیر کیفیت آب شهرستان شادگان افزایش یافته و میزان شوری (EC) آب از سه هزار و 500 میکروموس به یک هزار و 600 میکروموس رسیده است.

این مقام مسئول با تاکید بر حفظ کیفیت آب در پایین دست رودخانه جراحی گفت: در صورت افزایش برداشت ها در بالادست، شوری آب در انتهای رودخانه بالا می رود و این مساله نخلستان ها را تهدید خواهد کرد.

شایان ذکر است از ابتدای حضور شریعتی به عنوان استاندار خوزستان تا کنون دو جلسه برای حل مشکل آب شهرستان شادگان در بخش شرب و کشاورزی تشکیل شده است.

شهرستان شادگان و تالاب بین المللی شادگان در انتهای رودخانه جراحی چند سالی است که با تنش آبی روبه رو هستند. کشاورزان و به ویژه نخلداران این حوضه در این چند سال با مشکلات بسیاری دست به گریبان بودند.

شادگان 60 هزار هکتار اراضی کشاورزی و بالاترین رتبه در تولید خرما در خوزستان را داراست.
4.5 میلیون اصله نخل این شهرستان در سال 63 ، اکنون به 2.5 میلیون اصله کاهش یافته که با کم و شور شدن آب جراحی آنها نیز در معرض نابودی است.

تصفیه خانه دارخوین نیز هم اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در انتظار تامین اعتبار برای خرید تجهیزات است. 200 میلیارد ریال برای تکمیل این تصفیه خانه مورد نیاز است که در صورت رایزنی نمایندگان مجلس این اعتبار می تواند زودتر محقق شود.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.