اردبیل؛

اردبیل 8 درصد عسل کشور را تولید می کند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل 8 درصد عسل تولیدی کشور را تولید می کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بهلول تکلوی افزود: با توجه به اهمیت تولید عسل سبلان با برند مشخص و فروش و صادرات این محصولات در داخل و خارج از کشور ضرورت دارد به صنعت زنبورداری بیش از هر زمان دیگر توجه شود.

وی افزود: استان اردبیل از لحاظ میانگین تولید با 20 کیلو و 200 گرم عسل از هر کلنی رتبه سوم کشور را دارد به طوری که 8 درصد عسل تولیدی کشور مربوط به اردبیل است و اقدامات خوبی برای تقویت این بخش انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بر اساس آخرین آمارگیری در سال گذشته بیش از 6 میلیون و 700 هزار کلنی زنبور عسل شناسایی و مشخصات آن به ثبت رسیده به طوری که تولید عسل در کشور بیش از 77 هزار و 400 تن اعلام شده است.

تکلوی ادامه داد: بر اساس این آمارگیری شرایط استان اردبیل نیز با 304 هزار کندو و کلنی زنبور عسل و تولید سالانه بیش از 6 هزار تن وضعیت مناسبی را در سطح کشور داریم به طوری که علاوه بر مصرف داخلی استان و مصرف داخلی در کشور بخشی از تولیدات عسل به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

وی فعالیت 3 هزار و 800 زنبوردار فعال را در این بخش برای تولید عسل با شهرت و برند سبلان یادآور شد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به شرایط مناسب آب وهوایی و بارندگی‌ها بیش از 7 هزار تن عسل دراستان اردبیل تولید شود که 14 درصد آن به مصرف استانی مربوط شده و بیش از 86 درصد تولیدات به سایر استان‌ها و کشورهایی همچون عراق، مالزی و امارات صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه اظهار کرد: با آغاز فصل گردشگری کنترل‌و نظارت عسل باید ادامه داشته باشد تا عده‌ای عسل‌فروشی متقلب از فرصت پیش آمده سوءاستفاده نکنند و با اطمینان خاطری گردشگران و مسافران عسل باکیفیت را خریداری کرده و به عنوان سوغات با خود ببرند.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، عسل ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.