مقامات کنگره: سرکوب شیعیان برخلاف منافع آمریکاست/برخورد گزینشی در مسئله حقوق بشر اشتباه است

جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با موضوع حقوق بشر برگزار شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آلبیو سیرس -- نماینده دموکرات نیوجرسی -- در جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا  با موضوع حقوق بشر گفت یکی از اشکالاتی که در رویکرد ما درباره حقوق بشر وجود دارد، برخورد گزینشی با این مسئله است یعنی این که ما چشم خود را به نقض حقوق بشر در برخی از کشورها بسته ایم در حالیکه با برخی از کشورها درباره این مسئله به شدت سختگیری می کنیم. آیا چنین رویکری مشکل ساز نیست؟

مارک لاگون، دیپلمات سابق و رئیس کنونی موسسه مطالعاتی فریدوم هاوس نیز گفت گزینشی برخورد کردن با این قضیه یک مشکل است  و در واقع زمانی که آمریکا خودش کارهایی مثل جاسوسی و برخوردهای نامناسب با افراد بازداشت شده انجام می دهد، باعث می شود تا دیکتاتورها هم بگویند شما هم همان کارهایی را انجام می دهید که ما انجام می دهیم.

وی افزود گزینشی برخورد کردن در مساله تحریم ها و همچنین مساعدت ها در رابطه با مساله حقوق بشر، خودش یک مشکل است. یکی از دلایلی که فریدوم هاوس تا این حد طرفدار قانون جهانی مگنیتسکی است، این است که برخی از کشورها هستند که شما نمی توانید تحریم های جامع ضد آنها وضع کنید. آمریکا نمی تواند تحریم های جامع ضد چین وضع کند زیرا ما تجارت گسترده ای با چین داریم. اما بسیار مهم است که قوانینی را تصویب کنیم که بتوانیم مقاماتی را که مسئول فساد و نقض حقوق بشر هستند، هدف قرار دهیم و این پیام را بدهیم که آمریکا چنین مسائل و رفتارهایی را می پذیرد و این مسئله می تواند به رفع مشکل گزینشی برخورد کردن کمک کند. 

آلبیو سیرس افزود من نماینده جامعه بزرگی از مسیحیان قبطی در ایالت خودم هستم. یکی از نگرانی های آنها امنیت مسیحیان قبطی است. آیا مسیحیان قبطی مصر در مقایسه با گذشته در امنیت بیشتری هستند؟

دکتر توماس فار، رئیس مؤسسه آزادی های دینی در آمریکا گفت پاسخ این سوال منفی است و آنها امن تر نیستند. برخی می گویند با ریاست جمهوری ژنرال سیسی اوضاع مصر آرامتر شده است. اما اگر اوضاع را با یک یا دو سال پیش مقایسه کنید، می توان گفت مصر در آستانه فروپاشی از درون است.

آلبیو سیرس در ادامه افزود آیا وضع حقوق بشر در کشورهای آمریکای لاتین عقب گرد نکرده است؟

مارک لاگون گفت شکی نیست که وضع حقوق بشر در کشورهای آمریکای لاتین در حال بدتر شدن است. جای تأسف دارد وقتی کشورهایی که در ردیف کشورهای آزاد یا دموکراسی آزاد تلقی می شوند، در زمینه حقوق بشر عقب گرد دارند.

مارک لاگون در ادامه تاکید کرد؛ مسائل حقوق بشر، جهانی است و ما نباید در برخورد با برخی کشورها بگوییم که اصلا وضع حقوق بشر در آنها قابل تغییر نیست. به نظر من درست نیست که به برخی فرهنگ ها نگاه توهین آمیز داشته باشیم و بگوییم که حقوق بشر در آنها ممکن نیست یا اینکه اصلا آنها آماده دموکراسی نیستند.

وی افزود: ما پیش از آنکه بخواهیم از تحریم استفاده کنیم، باید آن کشورها را برای بهبود حقوق بشر تشویق کنیم. ما باید به آنها نشان دهیم که به نفعشان است که حقوق بشر را رعایت کنند البته در این میان باید مراقب باشیم کشورهایی مثل عربستان سعودی و مصر که به عنوان متحد خود در مبارزه جهانی ضد تروریسم تلقی می کنیم، خیلی دست به سرکوب شیعیان نزنند که در واقع برای منافع ما خوب نیست. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۴ تير ۱۳۹۵
به حق چیزای ندیده و نشنیده . آمریکا و حمایت از شیعه ها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار