گزارش/

جنایت زنانه که این افراد مرتکب می‌شوند/حامی قربانیان چه کسی است؟

گاهی در شهرها جنایت هایی بدون قمه و قداره و اسلحه رخ می‌دهد که قربانیانی متفاوت دارند.

جنایت زنانه که این افراد مرتکب می‌شوند/حامی قربانیان چه کسی است؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،تبعات و عوارض اعتیاد صرفا به طلاق،تباهی زندگی شخصی،مشکلات و معضلات اقتصادی،کارتن خوابی و ایدز منتهی نمی شود، فروش نوزادان توسط مادران معتاد یکی دیگر از تبعات تلخ این بیماری و معضل خانمانسوز است که برخی به آن مبادرت می ورزند.

با عنایت به اهمیت مساله و ضرورت کنترل و مهار آن،مدتی است با هماهنگی بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی،تمامی بیمارستان ها ملزم شده اند بلافاصله بعد از بستری شدن مادر معتاد باردار،موضوع به اورژانس اجتماعی منعکس شود تا با ورود مددکاران،ضریب احتمال وقوع چنین حوادث تلخی به حداقل ممکن کاهش یابد.

این خبر نوید بخش را حبیب ا...مسعودی فرید،معاون اجتماعی سازمان بهزیستی عنوان کرد.

اظهارات وی مبنی بر استقرار اورژانس اجتماعی در مراکز درمانی موید عزم جدی دستگاه های ذیربط برای جلوگیری از این اقدام تلخ توسط برخی از مادران معتاد است.

آنچنان که وی عنوان کرد:این دستور العمل به تمامی استان ها اعلام شده و ساز وکار اجرایی آن به این نحو است که ارزیابی های لازم در خصوص صلاحیت مادر بستری شده عملیاتی می شود و در صورت تایید وجاهت والده نوزاد،مجوز ترخیص نوزاد متولد شده همراه با مادر او صادر می شود،در غیر اینصورت نوزاد به مراکز بهزیستی واگذار می شود.

بررسی وضعیت سلامت مادر،قبل از وضع حمل و کنترل او برای سنجش،احتمال ابتلای وی به ویروسHIV،و انجام آزمایشات لازم برای سم زدایی نوزادانی که احتمال دچار بودن آن ها به اعتیاد وجود دارد از دیگر اقداماتی به شمار می رود که در دستور کار قرار گرفته است.

*تامین سرپناه امن،اصلی ترین لازمه جلوگیری از خرید و فروش نوزادان

آمار ها و بررسی های میدانی انجام شده،موید این واقعیت تلخ است که عمده مادران معتادِ بی خانمان ، به فروش نوزادان خویش،مبادرت می ورزند.

در چنین شرایطی،طبیعتا تامین سر پناه امن برای چنین اقشار آسیب پذیری از ضروریاتی است که تحقق آن در بازدارندگی و کاهش احتمالا فروش چنین نوزادان بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

فرید معتقد است:تعریف و ارائه بسته های حمایتی و ورود جدی دستگاه قضایی برای مقابله با چنین پدیده ای از دیگر ضروریات حائز اهمیت در مهار و کنترل این ناهنجاری محسوب می شود.

*آمار تامل برانگیز از تعداد نوزادان معتاد

آمار دقیق و کاملی از تعداد نوزادان معتاد وجود ندارد،اما بررسی های موضوعی و جزئی از تعدادی معدود از بیمارستان ها موید وضعیت نگران کننده ای است که می طلبد پیش از بغرنج تر شدن آن،رسیدگی های لازم در این خصوص  عملیاتی شود.

البته اقدام بهزیستی در استقرار اورژانس اجتماعی،گامی مثبت و سازنده به شمار می رود که لزوم تقویت و همگرایی دیگر دستگاه های ذیربط نیز در این امر احساس می شود.

به واقع نمی توان صرفا با تکیه بر بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی و اجرای طرح استقرار اورژانس اجتماعی در بیمارستان ها نسبت به مهار و کنترل این پدیده به موفقیت چشمگیری نائل شد و می طلبد با ورود ارگان های مرتبط و نهادهای ذیربط بستر و شرایطی فراهم شود که زمینه چنین حوادث و وقایع تلخی به حداقل ممکن کاهش یابد.

چندی پیش فاطمه دانشور،عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آماری معنادار از فروش نوزادان در 5 بیمارستان گفت:طی 8 ماه گذشته،تنها در 5 بیمارستان،150 نوزاد معتاد متولد شده اند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان جمع بندی مشاهدات و ارائه آن به وزارت بهداشت و درمان عنوان کرد: برخی از بیمارستان ها با اجبار نوزاد متولد شده را به مادر واگذار می کنند و در شرایطی که والده نوزاد از پذیرش آن امتناع می کند،به نوعی او را مجبور می کنند که نوزاد متولد شده را بپذیرد که در چنین شرایطی فروش نوزاد از سوی والده او دور از ذهن نخواهد بود.

امید آن می رود با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه امکان بروز چنین پدیده تلخ و نگران کننده ای به حداقل ممکن کاهش یابد در غیر اینصورت،جامعه در آینده ای نه چندان دور با کودکان و نوجوانانی مواجه خواهد بود که بصورت بالقوه برای مردم و کشور هزینه ساز و بحران آفرین خواهند بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۳۰ تير ۱۳۹۵
من همه ی ایران رو خانواده ی خودم میدونم همه رو هم دوس دارم ...واقعا هر حادثه ی تلخی تو ایرانم قلب منو ب درد میاره...بیاین سر نماز یه دعا اضافه برای ایران و مردم ایرانمون بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
دعا بدون عمل فایده ای نداره دوست من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
چه ربطی به موضوع داشت؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
کلی تحصیل کرده با مدرک دکترا و ارشد داریم که بیکار هستند.باید به فکر حل بیکاری بود با عمل نه فقط با حرف!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
با تشکر از گزارش فوق العاده تون
گزارش هاتون با محوریت آسیب های اجتماعی، فوق العاده ست. خواهش میکنم بیشترش کنید .چون توی کشور کسی توجهی نمیکنه.
آسیب های فضای مجازی رو هم حتما مطرح کنید
اگه جوونا بجای وقت تلف کردن توی اینستا و تلگرام، دنبال کار یا تحصیلات باشند، بخدا نتیجه میگیرند.
خبرگزاریتون عالیه. خدا قوت
یاحق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
من لیسانس معماری دارم...کار سراغ داری؟ حتی تمیز کردن سرویس بهداشتی؟ بله؟ وقتی بعضیا با پارتی فیشای حقوقی 100 میلیونی و بالاتر دریافت میکنن مگه پولیم میمونه بابت کار به ما ججونا بدن؟ یا اصلا کاری میمونه که به ما بدن؟
آخرین اخبار