جشنواره ملی تجسمی جوانان؛ از وعده تا اجرایی شدن حمایت ها

بیست و سومین دوره از جشنواره ملی تجسمی جوانان با تغییرات جزئی در زمینه اجرایی نسبت به سال های قبل برگزار می شود.

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از رویدادهایی است که مدت هاست به رسم دیرینه‌اش در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور با اهدافی چون پرداخت بیشتر به جوانان، کشف استعداد آن‌ها، تعامل بین پیشکسوتان این عرصه با جوان‌تر‌ها و موارد این چنینی برگزار می شود. 

یکی از موضوعاتی که با رصد و برآورد برگزاری 22 دوره از این جشنواره در سال های گذشته به چشم می آید، میزان تداوم و ادامه دار بودن حمایت از اهدافی است که مثلا از پیش تعیین شده اند؛ چرا که هر سال ما شاهد برگزاری دور دیگری از این جشنواره هستیم، بی آنکه بعد از آن تأثیر ماندگاری را داشته باشیم.

در هر دوره بعد از چهار روز استقرار هنرمندان جوان، ارائه و خلق اثر، تعدادی کار به عنوان اثر برگزیده معرفی شده و با اهدای جوایزی جشنواره خاتمه می‌یابد؛ بعد هم چه برگزیده‌ها و چه بقیه هنرمندان مثل سابق به کارشان ادامه می دهند، بی آنکه حمایت یا توجهی که در دستور کار این جشنواره بوده صورت بگیرد.

رضوان صادق زاده که از هنرمندان برجسته نقاش کشورمان است مدت ها است دبیری جشنواره تجسمی جوانان را به عهده دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابتدا راجع به جابه‌جایی این جشنواره در شهرهای مختلف و دلایل برخی نابسامانی ها حین برگزاری آن گفت: همیشه برنامه ریزی های کلی پیش از آغاز هر دوره از جشنواره، طی جلساتی تدوین می‌شود اما به این جهت که هر سری جشنواره در یک استان برگزار می‌شود،  گاه به مسائلی که به طور ناگهانی و بدون پیش بینی قبلی است برمی خوریم.

وی ادامه داد: اسکان حدود 300 دانشجو و  هنرمندجوان و سر و سامان دادن به آن ها به خودی خود کار ساده ای نیست و این اتفاق وقتی در هر دوره در فضای جدیدی رخ می دهد، مشکل تر می شود. بخشی از مشکلات عمده جشنواره به بخش اجرایی آن بر می‌گردد که به علت جابه جایی هر ساله ماست، به همین خاطر اگر بشود  مکان ثابتی را برای برپایی آن در نظر بگیریم بسیاری از مسائل حل می شود.

دبیر این جشنواره راجع به تغییراتی که در بیست وسومین دور از آن قرار است صورت بگیرد بیان کرد: از نظر کیفیت اجرایی تفاوت چندانی در محتوا با سال های گذشته نخواهیم داشت اما در دور قبل ما در هر رشته ای نفر اول تا سوم را تعیین می کردیم اما امسال تصمیم گرفتیم تا در هر رشته ای سه برگزیده بدون عنوان اول و دوم و ... انتخاب کنیم و جوایز یکسانی به آنها دهیم.

چگونگی و معیار انتخاب هر استان از موضوعات دیگری بود که صادق زاده درباه اش گفت: قبل تر ها استان ها بر سر عهده گرفتن برگزاری این جشنواره دعوا می کردند و ما از بین آن‌ها متناسب با شرایطشان یکی را انتخاب می کردیم، اما مدتی است که کسی پولی برای برپایی چنین جشنواره ای ندارد و چون این اتفاق هزینه بر است، اصولا از زیر آن شانه خالی می کنند. این در حالی است که آن ها به رهاوردی که در ازای حضور داوران و هنرمندان تراز اول در شهرشان رخ می دهد فکر نمی کنند. ما نیز برای انتخاب استان در این دوره ها مناطقی که در گرمای گریزناپذیر شهریور خوش آب و هوا تر هستند را انتخاب می کنیم و امسال هم سنندج را برگزیدیم.

دبیر جشنواره ملی تجسمی جوانان در پایان در خصوص برنامه ای برای تعامل سازنده بین پیشکسوتان و جوانان در این جشنواره اظهار کرد: سال گذشته محمدابراهیم جعفری،  هنرمند پیشکسوت کشورمان در کارگاه‌هایی که هنرمندان مشغول بودند با آن ها همراه شد، امسال هم ایشان حضور دارند و علاوه بر آن از هادی ضیاءالدینی که از عکاسان برجسته است نیز دعوت به عمل می آید. همچنین امسال در کنار داوران تهرانی تعدادی از هنرمندان سنندجی نیز در کنار آن ها  حضور  دارند.

گفتنی است؛ جشنواره ملی جوانان از 14 تا 17 شهریور با میزبانی از  جوانان هنرمند متولد فروردین 71 تا اسفند 80 در رشته های ارتباط تصویری (پوستر)، تصویرسازی، حجم (آهن، گچ، گل و سفال)، خوشنویسی (نستعلیق)، طراحی، عکاسی، کاریکاتور(کارتون، چهره)، نقاشی و نگارگری(نگارگری، گل و مرغ، تذهیب) پذیرای شرکت کنندگان خواهد بود.

مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی ریاست این جشنواره را به عهده دارد و  محمدعلی بنی اسدی، صداقت جباری، فرهاد سلیمانی، عبدالرحیم سیاهکارزاده، رضوان صادق زاده، بهمن عبدی و احمد وکیلی نیز اعضای شورای این جشنواره را تشکیل می دهند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.