پورابراهیمی طی تذکری:

ایرادات شورای نگهبان به لایحه احکام دائمی برنامه توسعه باید در کمیسیون مشترک بررسی می‌شد

نماینده کرمان گفت: مواد اعاده شده از شورای نگهبان درباره لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه باید در کمیسیون مشترک بررسی می‌شد.

پورابراهیمی: ایرادات شورای نگهبان درباره لایحه احکام دائمی برنامه توسعه کشور نباید در کمیسیون برنامه بررسی می‌شد/ لاریجانی: شورای نگهبان ایراد اصل هفتاد و پنجی نگرفته که نیاز به کمیسیون مشترک باشد

به گزارش خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان وراور طی تذکری به استناد ماده 43 آیین نامه داخلی در صحن علنی امروز یکشنبه 27 تیرماه خطاب به رئیس مجلس با استناد به ماده 43 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: لایحه احکام دائمی برنامه ششم توسعه در مجلس قبلا باید در کمیسیون مشترک مورد رسیدگی قرار می گرفت، حالا هم اگر این لایحه ایراداتی دارد باید توسط کمیسیون مشترک بررسی شود.

نماینده مردم کرمان و راور افزود: ویژگی کمیسیون مشترک حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس به دلیل ماهیت چندوجهی این لایحه است. هر چند که این کمیسیون در مجلس دهم تشکیل نشده است و تشکیل آن ممکن است قدری زمان‌بر باشد اما رسیدگی به ایرادات لایحه احکام دائمی برنامه ششم توسعه باید در کمیسیون مشترک انجام شود.

لاریجانی در پاسخ به تذکر وی اظهار داشت: در ماده 43 گفته شده طرح‌ها و لوایح به تشخیص هیئت رئیسه مجلس در صورت نیاز به بررسی به دو یا چند کمیسیون نیاز داشته باشد به کمیسیون مشترک می‌رود اما در مورد این هیئت رئیسه تشخیص داد که کمیسیون مشترکی تشکلی نشود.

وی ادامه داد: نظر بنده این بود که زمانی که شورای نگهبان ایراد اصل 75 را به بندهای لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور نگرفته نیازی به بررسی آن در کمیسیون مشترک نیست.

همچنین در ادامه حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان نیز خطاب به لاریجانی و ضمن تأکید سخنان پورابراهیمی گفت: بنده نیز اخطار اصل 74 و 75 و همچنین تذکر آیین نامه‌ای براساس ماده 43 دارم.

وی تأکید کرد: شورای نگهبان با بیان اینکه مصوبه مربوطه مغایر اصول فوق‌الذکر است ایراد خود را بیان کرده است.

نماینده اصفهان اظهار داشت: لذا ایرادات شورای نگهبان اصلاح نشده و بار دیگر شورای نگهبان نسبت به این ایرادات آن را اعاده خواهد کرد.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به فولادگر نیز تأکید کرد: شورای نگهبان در ایرادات خود به اصل 75 اشاره نکرده است.

وی ادامه داد: این اظهارنظر اشاره به این نیست که موادی که مطابق اصل 75 بار مالی داشته را برای چه آوردیم و اصلاحات شامل آن نیست.

رئیس مجلس تأکید کرد: اگر شورای نگهبان ایراد اصل هفتاد و پنجی داشت آن را به صورت بند به بند باید می‌نوشت و نمی‌تواند آن را به صورت کلی بیان کند حال اصل هفتاد و پنجی وجود نداشته کمیسیون مشترک چه حقی داشته که آن را بررسی کند.

وی با بیان اینکه امکان دارد شورای نگهبان دوباره به مصوبه مجلس ایراد بگیرد گفت: این موضوع مبهمی نیست زیرا شورای نگهبان اعلام کرده ابتدا ایراد اصل 74 و 75 را حل کنید تا نسبت به بندهای آن نظر دهم البته از نظر بنده این کار شورای نگهبان درست نیست اما این کار انجام شده است.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: اکنون مجلس راهی غیراز آن ندارد که ایراد اصل 74 را گرفته تا بعد از آن شورای نگهبان ایرادات بند به بند را اعلام کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار