در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت مطرح شد؛

نتیجه نهایی "پرونده کیارستمی" چهارشنبه اعلام می شود/ میانگین حقوق مدیران وزارت بهداشت 20 میلیون تومان است

از هفته گذشته کمیته ای با کارشناسان متعدد در نظام پزشکی تشکیل شده و روز چهارشنبه نتیجه نهایی اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز گفت: از هفته گذشته کمیته ای با کارشناسان متعدد در نظام پزشکی تشکیل شده و روز چهارشنبه نتیجه نهایی اعلام می شود.

وی ادامه داد: پزشکان باید در طول درمان همراهان بیمار را در جریان روند درمانی قرار دهند و در حین خدمت باید احترام متقابل بین پزشک و بیمار بوجود بیاید.
 
وی اظهار داشت:حواشی بوجود آمده خوشبختانه گسترده نیست اما ضررش بیشتر از نفعش است و دود آن به چشم همه می رود.باید همه را دعوت به خویشتنداری کنیم و اظهارات مبتنی بر شواهد را درخواست کنیم و در مورد پرونده کیارستمی باید بررسی های دقیق صورت گیرد.

حریرچی در خصوص وضعیت بودجه طرح تحول سلامت گفت: سازمان برنامه و بودجه همواره برای بهبود اوضاع بودجه سلامت کشور تلاش کرده و امسال هم با گفتگوهایی که داشتیم دکتر نوبخت قول مساعد داده و صورتجلسه ای امضا شده تا یک دوازدهم بودجه سلامت بصورت ماهانه به وزارت بهداشت داده شود که در صورت عملی شدن شرایط بهتر می شود.

وی در خصوص کاستی های اورژانس های بیمارستانهای کشور گفت: اکثر بیمارستان ها از نظر کیفی و کمی توسعه یافته و وضعیت نیروهای انسانی بهبود پیدا می کند،در نظر داریم اورژانس ها را پشتیبانی کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تخت های سوختگی افزود:در زمینه تخت های سوختگی در کشور کمبود داشتیم اما در بسته ای که در نظر گرفته شده هم افزایش تخت سوختگی مدنظر قرار دارد و هم تخت مراقبت ویژه سوختگی، همچنین قطب های سوختگی که با امکانات مناسب سطوح مختلف سوختگی را درمان کنند، ایجاد می شود.

آمار خطاهاي پزشكي در كشور را در فضاي آرام تر اعلام مي كنم
قائم مقام وزير بهداشت از اعلام آمار خطاي پزشكي سرباز زد و گفت: ترجيح مي دهم اين آمار را در فضاي آرام تر اعلام كنم. آمارهاي كه در دنيا ارائه مي شود حامي از آن است كه خطاهاي درماني طيف وسيعي دارد.

وي ادامه داد: خطاي درماني در اكثر كشورها ميزان قابل توجهي است و اقدامات سيستماتيك پيشگيرانه بايد صورت گيرد. از طرفي عمده خطاهاي درماني در بيمارستان رخ مي دهد.

حريرچي عنوان كرد: در اعتباربخشي جديد، از ٩٠٠ شاخص، ١٠٥ الي ١١٠ شاخص مربوط به ايمني بيمار است.

قائم مقام وزير بهداشت گفت: ترجيح مي دهم فضا آرام تر باشد ،سپس آمار خطاي پزشكي را اعلام مي كنم.

وی با اشاره به درخواست مکرر نظام پرستاری برای ملاقات و گفتگو تصریح کرد:ما با بیشتر تشکل های علمی و صنفی اسلامی، سیاسی و دانشجویی ملاقات داشتیم در مورد دوستان نظام پرستاری هم هر زمان ادبیات دوستان درست شد حتما با آنها مذاکره می کنیم.

وی افزود :همکاران در نظام پرستاری از ما خواستند که درمورد مصوباتی مذاکره کنیم که قبلا خودشان در مورد آنها تصمیم گرفتند در حالی که این دعوت میتوانست ادبیات بهتری داشته باشد.

حريرچي اشكالات عدم تشريح اقدامات درمان توسط پزشكان را وارد دانست و افزود: در تمام دنيا معادل ويزيت، مشاوره خوانده مي شود اما در كشور ما وقت مناسبي براي توضيح دادن به مردم در نظر گرفته نمي شود.اين به دليل تراكم بيمار و پايين بودن تعرفه ها است. از طرفي در كشورهاي دنيا، فاش گويي قانوني است اما در كشور ما واقعيت هاي تلخ به بيمار گفته نمي شود.

قائم مقام وزير بهداشت ادامه داد: در بسياري از كشورهاي توسعه يافته بايد نسخه نويسي به صورت مكتوب باشد اما متاسفانه در كشور ما كمتر اين اقدام صورت مي گيرد. اميدواريم به كمك جامعه پزشكي ،دستگاه هاي نظارتي و مردم اين وضعيت ارتقا يابد.

ميانگين حقوق مديران وزارت بهداشت ٢٠ ميليون تومان است
وی با اشاره به اظهارات رييس ديوان محاسبات عنوان كرد: آمار اعلام شده براي ٩٠٥ مدير است و رييس ديوان محاسبات آمار درستي را ارائه دادند.

وي ادامه داد: ميانگين حقوق مديران وزارت بهداشت ٢٠ ميليون تومان است و اين حقوق مطابق با قوانين كشوري است. البته قسمت قابل توجهي از مديران، هيئت علمي و قضات هستند كه پايه حقوقي نسبتا بالاتري دارند.

حريرچي بيان كرد: از تعدادي از پرشكان درخواست فعاليت در بخش دولتي و دريافت درصدي از خدمات با تعرفه دولتي را داريم كه از سال ٧٤ پياده مي شود.

وي اظهار داشت: تمام موارد مربوط به حق مديريت مطابق مصوبات قانوني است ولي كارانه غير مستمر و متفاوت است.

وی ادامه داد: سازمان ملل برای اهداف توسعه پایدار 17 هدف در نظر دارد که هدف سوم آن مربوط به سلامت کلیه کشورهاست و مبنای آن اطمینان از زندگی سالم و ارتقای رفاه در همه گروه‌های سنی است. 
 
حریچی افزود: 3 شاخص این مبنا مورد تأیید قرار گرفته و اهداف اختصاصی متعددی دارد یکی از اهداف آن امید به زندگی است متوسط طول عمر جامعه موضوعی است که تمام مداخلات در حوزه سلامت بر روی آن تأثیر می‌‌گذارند. 
 
وی اظهار داشت: امید به زندگی سالم که به معنای سال‌های طی شده از عمر با سلامتی کامل و بدون ناتوانی شاخص دیگر اهداف توسعه پایدار است،این دو شاخص اندازه‌گیری  سختی دارند اما شاخص مرگ و میر زودرس به راحتی اندازه‌گیری می‌شود. سنجش این شاخص از سال 1950 هر دهه به طور متوسط با 3 سال افزایش روبه‌رو بوده از سال 2000 تا  2015 پنج سال امید به زندگی افزایش یافته و سازمان ملل معتقد است  می توان این  میزان را تا سال 2030 هم‌چنان افزایش داد. امید به زندگی در کشورهای ثروتمند و فقیر 17.5 سال اختلاف دارد اما اگر به اهداف مورد نظر دست یابیم این میزان اختلاف به 13 سال کاهش می‌یابد. 
 
حریرچی عنوان کرد: امید به زندگی در  سال 2015 در سطح جهان 71.4 سال است، در 11 کشور امید به زندگی بیش از 82 سال  و در 22 کشور کمتر از 60 سال بوده از طرفی  امید به زندگی در زنان 73.8 و در مردان 69.1 گزارش شده است. 
 
وی عنوان کرد: شاخص امید به زندگی سالم در سطح جهان 63.1 است در سال 2015، 30 میلیون مرگ قبل از 70 سالگی رخ داده که کاهش 40 درصدی مرگ و میر تا سال 2030 از اهداف تمام کشورهاست. 

محصولات ترا‌ریخته مورد تأیید وزارت بهداشت خطری ندارد
ایرج حریرچی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر علت تأیید محصولات ترا‌ریخته از سوی وزارت بهداشت گفت: ممنوع کردن استفاده از تراریخته‌ها در برخی کشورها همچون روسیه به معنای ممنوعیت استفاده از موجودات زنده ترا‌ریخته است.

وی ادامه داد: روش‌های کنونی پاسخ‌گوی تأمین غذای بشریت نیست محصولات ترا‌ریخته نیز بررسی شده و بی‌خطر بودن آن ثابت شده است وزارت بهداشت ترا‌‌ریخته بودن هر محصول وارداتی را بررسی می‌کند در نتیجه اگر محصولی مورد تأیید وزارت بهداشت باشد هیچ خطری ندارد.

وی بیان کرد: موضوع مهم جبهه گیری در خصوص محصولات ترا‌ریخته نیست بلکه اضافه مصرف و یا کمبود مصرف مردم کشور ما که موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود قابل توجه است.


7.2 اقتصاد کل کشور مربوط به حوزه سلامت است
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: تفکر ما این است که حوزه بهداشت و درمان با خصوصیت اقتصاد مقاومتی به اهداف خود می‌رسد البته در پاییز 91 با تغییر نرخ ارز تجربیات تلخی در این زمینه داشتیم و میزان تأثیری که این عامل در حوزه سلامت داشت بیش از چندین برابر تأثیری بود که بر کل سیستم وارد شد.

وی افزود: در کشور ما 7.2 از اقتصاد کل مربوط به حوزه سلامت است البته در حوزه بهداشت و درمان هیچ نظامی وجود ندارد که با کمبود منابع مواجه نباشد.

حریرچی یادآور شد: توانستیم‌ هزینه‌های زائد را در حوزه‌های پر هزینه کاهش دهیم به طوری که فقط در مورد یک دارو 2 تا 3 میلیارد تومان از هزینه‌ها کاسته شد.
 
انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.