المانیتور: چرا ایران برای برقراری آرامش باید با عربستان برخورد کند؟/دلیل سکوت تهران چیست؟

المانیتور در مطلبی به بررسی سیاست‌های منطقه‌ای ایران و عربستان و نقش آن‌ها در ثبات خاورمیانه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت: حضور ترکی الفیصل آل سعود در گردهمایی منافقین در کنفرانس پاریس، اقدامی بی‌سابقه از جانب یک مقام عالی رتبه عربستانی بوده است.

پیش از سخنرانی‌های فیصل در جمع گروهک منافقین، محمد بن سلمان – جانشین ولیعهد عربستان – سفری 10 روزه به واشینگتن و سپس به پاریس داشت. وی طی این سفر بر ضرورت مقابله با تهدید ایران تاکید کرد. در این میان، عادل الجبیر – وزیر امور خارجه عربستان – پا را فراتر گذاشته و از ایران به دلیل صدور انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور انتقاد کرد.

این رویه از زمان تاج‌گذاری سلمان بن عبدالعزیز در ژانویه 2015 (31 روز منتهی به 11 بهمن 1393) تاکنون ادامه داشته است. در این صورت، می‌توان نتیجه گرفت در سیاست منطقه‌ای عربستان سعودی – که روابط با ایران را نیز شامل می‌شود – یک تغییر رفتار صورت گرفته است. اکنون، عربستان سعودی در رابطه با ایران تا حدی از خطوط قرمز عبور کرده است و ناظران درباره احتمال وقوع یک جنگ میان این دو کشور خبر می‌دهند.

در ادامه این مطلب آمده است: با وجود تمامی این تغییرات، در سیاست‌های ایران در قبال عربستان سعودی چنین رفتارهایی دیده نمی‌شود. علی‌رغم تغییرات رفتار عربستان، ایران برای جبران این اقدامات تلاشی نکرد. نشان ندادن واکنش جدی از جانب ایران می‌تواند 2 دلیل منطقی داشته باشد. دلیل نخست می‌تواند این باشد که ایران اتهامات عربستان سعودی علیه خود را قبول دارد. اما با توجه به سیاست‌های منطقه‌ای ایران، این اتهام هیچ پایه و اساسی ندارد. دلیل دوم برای واکنش نشان ندادن ایران در برابر عربستان سعودی، می‌تواند اهمیت ندادن مقامات ایرانی به اظهارات سعودی‌ها باشد. دلیل دوم برای ایران، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

در حقیقت، مقامات ایران تمایل دارند نام عربستان سعودی را از لیست تهدید‌های امنیتی برای این کشور حذف کنند. این در حالی است که در 5 سال گذشته، عربستان یکی از بزرگترین تهدید‌ها علیه ایران بوده است. ایرانی‌ها خشونت عربستان را در عراق، سوریه، بحرین و یمن مشاهده کرده اند. با این حال، مقامات ایران هنوز هم عربستان را به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی نمی‌بینند.

همواره 2 دیدگاه در نظریه ایران درباره سیاست منطقه‌ای عربستان وجود داشته است: نخستین و رایجترین آن‌ها، نیاز به گفت و گو و برقراری تعامل دیپلماتیک با ریاض است که برخی از این روش به عنوان بهترین راهکار برای جلوگیری از برخورد خصمانه این 2 کشور با یکدیگر یاد می‌کنند. در واقع، اکثر مقامات ایرانی در دستگاه‌های سیاسی و امنیتی این روش را تایید می‌کنند.

دومین نگرش نسبت به ریاض – که به نظر می‌رسد در ایران چندان رایج نباشد – به خصومت عربستان می‌پردازد و از ایجاد زیرساخت‌هایی برای مقابله با آن حمایت می‌کند. این نگرش هرگز راه خود را به تصمیم‌گیری‌های سیاسی در ایران باز نکرده است. بنابراین، حکومت ایران هرگز عربستان را به عنوان یک تهدید ندیده و به همین جهت، هرگز با عربستان برخورد نکرده است.

ایران همواره کشورهای خاورمیانه را به 2 گروه مستقل و غیر مستقل طبقه‌بندی می‌کند. نگرش ایران در برابر عربستان نیز از همین برداشت نشأت می‌گیرد. از نظر مقامات ایرانی، عربستان سعودی در دهه 80 و 90 میلادی غیر مستقل بوده است و به همین دلیل، نمی‌توانست سیاست‌های مستقل اتخاذ کند. بر اساس این نگرش، حتی جانب‌داری عربستان از عراق در جنگ 8 ساله ایران نیز سیاستی نبوده است که عربستان به تنهایی آن را اتخاذ کرده باشد. هرچند در سال‌های گذشته، این نگرش ایران نسبت به عربستان تغییر کرده است، موضع ایران در برابر عربستان به حالت گذشته خود باقی مانده است.

دلیل دیگری که ایران عربستان را به عنوان یک تهدید نمی‌شناسد، این است که ایران توانایی نظامی عربستان را اندک و شکننده می‌داند. بنابراین، کشوری که توانایی نظامی بالایی ندارد نمی‌تواند کشور قدرتمندتر را تهدید کند. اکنون، علی‌رغم افزایش تجهیزات نظامی در عربستان، ایران هنوز این نگرش را در قبال این کشور دارد. حتی مقامات ایرانی به دفعات اقدامات ریاض برای خرید اسلحه‌هایی که هرگز از آن‌ها استفاده نخواهد کرد را تحقیر کرده اند.

به این ترتیب، ایران تنها به اقداماتی خواهد پرداخت که تنش‌ها بین دو کشور را کاهش دهد. حال، پرسش اینجا است که این اقدامات نتیجه بخش خواهند بود یا خیر. در حقیقت، تحلیل ایران از جایگاه بی‌خطر عربستان در منطقه برای مقامات سعودی پوشیده نیست. آن‌ها از این نگرش ایران در محاسبات خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب، سعودی‌ها با علم بر اینکه هرچه تنش‌ها افزایش یابد ایران واکنش شدیدی نشان نخواهد داد، در سال گذشته از هیچ فرصتی برای تشدید این مشکلات دریغ نکرده اند.

از این رو، سیاست ایران برای ایجاد نکردن یک منبع بی‌ثباتی جدید در خاورمیانه به وسیله دوری جستن از درگیری با عربستان، می‌تواند نتیجه عکس داده و خود یک منشأ تهدید برای این منطقه باشد. ایران با اجتناب از تغییر نگرش نسبت به عربستان، می‌تواند مقدمات افزایش تنش‌ها بین تمامی کشورهای منطقه را فراهم کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
دولت سعودی درحد یک تیپ نیروی قدس هم نیست

فقط مثل یابو جفتک میندازه 2 تا توی سرش بخوره سربراه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
مال این صحبت ها نیستن این عربا،الکی بزرگشون نکنیم این قاتل های عرب رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۳۰ تير ۱۳۹۵
لطفا همه اعراب رو جمع نبندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۳۰ تير ۱۳۹۵
اينكه عربستان در برابر ايران در جنگ احتمالى تاب نمياره واقعيته ولى جنگه اين دو كشور فقط به منافع اسراييل كمك ميكنه و دو كشور رو ضعيف ميكنه و ايران به همين علت احتياط ميكنه نيروى ايران برأى ضربه زدنه به اسراييل تمركز داره و قرار نيس با كشوره فلجى مثل عربستان درگير شه
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
آمریکا میخواد برای نابودی عربستان و ایران خودش هیچ دخالتی نکنه و ماها رو به جون هم بندازه
دقیقا همونکاری که با ایران و عراق کرد
الان خویشتن داری از همه چیز مهمتر و تاکید روی مشترکات هست
درسته یکسری احمق الان روی کار هستن ولی خب باید طوری صحبت کرد که این مشکل فیصله پیدا کنه
از جنگ بین ایران و عربستان تنها کسانی که خیر میبینن غربی ها هستن.
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
با سلام عربستان در حد و اندازه ای نیست که بخواهد چپ نگاه کنه چه برسه قصد حمله بکنه دوما شغالها تا جمع نباشن جراعت حمله به شکار ندارن اما ی شیر به تنهایی باعث لرزه به جون شکار میشه بعدشم ایران و ایرانی هرگز حمله نظامی نمیکنه اما اگر کسی قصد شومی داشته باشه با یک فرمان با خاک یکیش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
تجهیزات و امکاناو برنامه ریزیهای ایران برای مقابله با ابرقدرتهاست نه یک کشوری مثل عربستان که به محض ورود جنگ با ایران ..شیعیان داخل آن آماده انفجار خواهند بود و عربستان این را میداند .
Kazakhstan
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
چرا نظرم رو بخش نمیکنید .بگذارید باسخ بدهند دوستان
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
بهشون بگید اگه میخوان حمله کنند پس درنگ نکنن....ما بی صبرانه برای کندن پوست این حیوانات ظالم انتظار میکشیم اگر هم تا الان ساکت ماندیم بخاطر این است که نمیخوایم شروع کننده هیچ جنگس باشیم
Germany
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
همیشه سنگ بزرگ علامت نزدنه ..
این خاندان مفلوک اصلا" قابل این حرفها نیستن ... تا بموقعه اش..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عربستان نام یکی دیگر از استانهای ایران بزرگ خواهد شد ونام
جدیدش به خوزستان جنوبی تغییر خواهد کرد
نگران بزدلای بچه کش نباشین لبیک یا سید خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
ساده انگاری است اگر گمان کنید ایران دست روی دست گذاشته .سیاست نقاط پنهانی دارد که ما نمی بینیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عربستان خوب میدونه ایران اسلامی ظرف یک ساعت داغونش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
توان بازدارندگی ایران رو دارن از مقابله با آمریکا مرحله به مرحله و با برنامه ریزی تبلیغاتی به مقابله با عربستان تقلیل می دهند..مطمئن باشید این یه سیاست است...عربستان تازه چند ساله اسمش اومده توی اخبار...عربستان نیروی زمینی قوی نداره. مقابله با نیروی دریایی ش هم خیلی سخت نیست..فقط عربستان تنها چیزی که داره جنگنده های پیشرفته آمریکایی است که توی جنگ یمن هم دارن فقط با جنگنده هاشون مانور میدن...این رو بدونید جنگیدن فقط تجهیزات نمی خواد بلکه هوش و خلاقیت نظامی هم می خواد...ایرانی ها در نبوغ جنگیدن و ابتکارات مبارزه کردن استاد هستند...ایرانی ها هوش نظامی بالایی دارند ...برید تاریخ چند هزار ساله ایران رو بخونید...نمونه ی بارز هوش نظامی ایران نبرد آزادسازی خرمشهر بود که از روش هایی به صدام حمله کرد که صدام تو خواب هم نمی دید....ولی به هر حال کشوری که مارو تهدید می کنه نباید دستکم گرفت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
همیشه تو دعوا کسی میزنه ، داد و بیداد و فحاشی نمی کند ، عربستان توی بیشر کشورها از ایران خورده الان هم همش واق واق می کند بزارید بسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
مرگ بر رزیم کودک کش سعودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عربستان و تمامی کشورهای ذره بینی حاشیه خلیج با تمام ظرفیتشان برای ایران تهدید محسوب نمی شوند، دعا میکنبم جنگ صورت نگیرد چون بیشتربن سود متوجه رژیم صهیونیستی می شود ولی اگر آل خببث( سعود) دست به چنبن حماقتی بزنند یقین داشته باشید کمتر از شش ماه به عصر جاهلیت برمی گردند، کافی است که به چاه های نفت عربستان چند فروند موشک زده شود، قیام شیعیان و سنی های ناراضی را در پی خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
جنگ بین ایران و عربستان بیشتر به نفع عربستان و دشمنان ایرانه چون هم منطقه رو بی ثبات میکنه هم توان نظامی ایران رو تضعیف میکنه الان ایران بهترین تصمیم رو گرفته که بی اعتنایی میکنه پس علکی جوگیر نشید افه قهرمانانه هم نیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
دیدگاه کشورمان در قبال عربستان بسیار منطقی ست. جنگ و تنش هیچ مشکلی را حل نمی کند بلکه منشا مشکلات جدید است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عررررربستان که عددی نیست کل کشور های عرب هم باید برن جلو بوق بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
ای مسلمانان فریب دشمنان پنهان رانخورید.چراهمه جنگها باید توکشورهای اسلامی وبین مسلمانان باشد؟واعتصموبحبل الله جمیعا ولاتفرقو.آخه سادگی تاکی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
جواب اینها رو باید شیرمردی مثل احمدی نژاد بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
انشاءالله میاد ومیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
کالین پاول وزیرخارجه اسبق امریکادرواکنش به ادعای سه کارشناس صعودی درباره این که ظرف چندساعت می توانند اسمان وحریم هوایی ایران راتصرف کنندودراختیاربگیرندگفت:ایران رابایمن وهیچ کشوردیگری مقایسه نکنیدوباخنده ای تمسخرامیزگفت:نه نه من چنین فکرنمی کنم.صحبت های شمابیشترجنبه جوک وخنده دارد.اگرایران مستقیم باشماواردجنگ شودشماحتی فرصت پیدانمی کنیدکه تلفن رابرداریدتاازماتقاضای کمک کنید.بهتراست کمی واقع بین باشید.این بخشی ازروزنامه جام جم چندماه پیش بودکه براتون نوشتم.قضاوت باخودتون.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
من معتقدم عربستان در آینده نزدیک به شدت دچار فرو پاشی خواهد شد
چرا که سیاست های اینچنینی در تاریخ جواب مشخصی داشته و امروز هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
به قول احمد آب شريني يكي از تحليگران برجسته استان بوشهر كه مي گه اگه مقام معظم رهبري اجازه بده ما يك ساعت بعدش قليون هامون رو تو رياض چاق مي كنيم و نشون عرب .......مي دهيم كه بدونه تجاوز يعني چه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
آخه عربستان چیه که ایران بخواد اونو به عنوان یه تهدید حساب کنه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
آخه کس که خودش نوکر و سرسپرده دیگران باشد ، برای کشور عزیز و مستقلی مثل ایران زشت است بخواهد روی بی عقلیهای آنان حساب باز کند . یعنی عربستان ارزش این کارها را ندارد.مقامات کودک صفت عربستان هم این موضوع را می دانند که زیاد حرف مفت می زنند. مثل اینه که یه بچه 9 ساله برای یک قهرمان المپیکی تکواندو رجز بخواند طبیعتاً آن قهرمان به حرفها و رفتار آن کودک می خندد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اقا احساسی تصمیم نگیرید
جنگ چیز خوبی نیس
و سیاست ایران در قبال عربستان بسیار عاقلانه است
انها احمق اند واین را کل دنیا میدانند
نباید با احمقان گلاویز شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
کاش یه کم سیاست وروانشناسی سیاسی وجامعه شناسی سیاسی یاد بگیریم بعد همه را به جان هم بیندازیم.کسی میتونه به بنده بگه علت همکاری وبیعت امیر المومنین علی (ع) با اولی ودومی چه بود ایا غیر بقای اسلام بود.حفظ نظام اوجب واجبات است.امام خمینی ( رض ).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
جنگ اصلن خوب نیست ولی کشورهای عربی مثل عربستان که تو سوریه و یمن جنگ ایجاد کرده به خودش این اجازه رو میده که همیشه ما ایرانی هارو حامی تروریست مطرح کنه وترسی هم نداشته باشه این مشکلات با گفتگو حل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
تحلیل درست و مبتنی بر واقعیت بود فکر می‌کنم باید ایران یه ضربه شستی به سعودی نشون بده تا سرجاش‌ اروم بگیره‌ بیتفاوتی‌ ایران‌ باعث شده عربستان‌ هر وطن بیشتر‌ خونخوارتر‌ بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سگ زرد برادر شغاله .اینا همشون نوکرای اسراییلند. غافل از اینکه خودشون هم جزیی از نیل تا فراتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
چرا باید جنگ ما بین کشورهای همسایه صورت گیرد روحانی گفت رزیم کودک صفت ایران چاهی را برای ال سعود کنده که برون رفتن محاله بیشترین توجه باید معتوف به این همسایه ورییس جمهور دایشی ترکیه شود سعودیها از رو باز میکنند خطر زیادی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
به نظر حقیر این روش برخورد ایران ناشی از دو دیدگاه است :
۱. متانت ایران در برخورد با کشور های همسایه و دوری حداکثری از تنش زدایی و جلوگیری از اختلافات بین کشور های اسلامی و حفظ وحدت اسلامی حتی اگر اون کشور آل سعود باشه
۲. همه جهان میدونه که قدرت نظامی ایران قابل قیاس با عربستان نیست ، اصلا ایران عربستان را تهدید نظامی برای خودش نمی بینه ، یعنی عددی نیست . همه میدونن که ایران خودش را برای نبرد تاریخی با اسرائیل و هم پیمانانش بسته است. شعار اساسی ایرانیان حذف اسرائیل از صحنه روزگار است.

یک نکته دیگه هم اینکه سگی که پارس می کنه ، گاز نمی گیره !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
ایران راه خودش بلد است چگونه طی کند وچگونه زمینه ظهورا را فراهم سازد به هر حال ایران از امام علی اموخته هیچ وقت پیش جنگ نبوده ونخواهد بود واگر جنگ بر اوتحمیل شد همانند مولایش پشت به جنگ نخواهد کرد اگر دنیا بهش مابله کند پیروز حتمی خواهد بود وهر کس با این نظام مقدس مقابله کند نا بود خواهد شد به عقیده بنده حقیر امام زمان وامام خمینی ورهبر معظم انقلاب در بیمارستان قلب تهران با هم ملاقاتهایی داشته اند اینکه می بیند رهبری در مسایل کشور مسلحت مردم در نظر می گیرد اینده نگری ایشان دقیق است یه جمله ایشان در مورد هجوم عربستان به یمن که فرمودند بینی عربستان به خاک مالیده خواهد شد عربستان تنها نبود مصر اردن ترکیه امریکا امارات بودند یمن دست خالی از اسلحه از اقتصاد از دفاع ولی در حال پیروز شدن است هر چه جنگ ادامه پیدا کند به پیروزی نزدیکتر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
یک روزه تا خود ریاض و صاف خواهیم کرد ! چهارتا خپل شکم پرست که تهدید به حساب نمیان! خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
هموطن عزیز،ایران اگه بخوادعربستان رو نابود کنه،تمام عیارنیست،چون عربستان کسی نیست که ایران بخوادخودشوبه زحمت بندازه که جنگ تمام عیارراه بندازه،یه جنگ ساده بدلی پیش پا افتاده هم ایران باعربستان داشته باشه یعنی عربستانdelet
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عربستان و وهابیا در حد ايران بزرگ نیستن اما اگه اقا اجازه بده میمیرم واسه محو کردن و ریشه کنی ال سعود.. با پرچم یا ابوالفضل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اگر به اقدامات ال سقوط پاسخ داده نشود گستاخی انها بیشتر شده و در اینده عواقب خوبی نخواهد داشت پاسخ به این اقدامات منتج به تثبیت قدرت منطقه ای و بین اللملی ایران عزیز خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اگر به اقدامات ال سقوط پاسخ داده نشود گستاخی انها بیشتر شده و در اینده عواقب خوبی نخواهد داشت پاسخ به این اقدامات منتج به تثبیت قدرت منطقه ای و بین اللملی ایران عزیز خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
خدانکنه جنگی بشه اما اگه شد فقط بچهای شابدولعظیم براشون کافین دوساعته عربستانو میگرن بعدشم ایشالا نماز ظهرو به امامت رهبرعزیزمون تو قبرستان بقیع میخونیم.یاعلی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
خلاصه این گزارش اینه که مورچه چیه که کله پاچش چی باشه.تو ریاضی عدد صفر به تنهایی مفهومی نداره . باید حواسمون باشه همیشه این صفر پشت اعداد قراد بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
جنگ چيز خوبي نيست ودود آن به چشم دو طرف مي رود .و با آنها بايد مثل خودشان عمل كرد . ودر جبهه هاي ديگر آنها را شكست داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
تمام عیار نه .جنگ یکطرفه ... سگ کی باشه سعودی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
1. جمهوری اسلامی ایران ، کشور قدرتمندی است که برای صلح در منطقه از تمام ظرفیت خود در حال بهره برداریست.
2. جمهوری اسلامی ایران هرگز آغاز کننده جنگی نخواهد بود.
3. جمهوری اسلامی ایران هرگز هیچ دشمنی را دست کم نخواهد گرفت و برای نابودی دشمنان احتمالی ، با توجه به داشته های خویش ، از بهترین استراتژی ها بهره خواهد گرفت .
4. جمهوری اسلامی ایران چون عربستان را کشور مستقلی نمیداند ، با آگاهی از این واقعیت ، رفتارش بگونه ای است که برنامه های تدوین کنندگان این سیاست را برهم بزند .
5. جمهوری اسلامی ایران با آگاهی کامل از نقشه های شوم امپریالیسم و صهیونیسم بین اللملی در تضعیف کشورهای خط مقدم مقاومت و اسلامی ، تمام توان خود را بکار بسته است تا باقیمانده کشورهای اسلامی ، به سرنوشتی مانند سوریه ، عراق ، افغانستان ، یمن ، بحرین و .. دچار نشوند.
6. جمهوری اسلامی ایران خود را برای نبردی اساسی با شیطان بزرگ آمریکا آماده کرده و تا حد امکان از برخورد و تنشهای بی حاصل با کشورهای منطقه ، خویشتن داری میکند .
7. جمهوری اسلامی ایران از نظر اعتقادی یقین به فرج مهدی آل محمد (ص) دارد و تمام قوای خویش را برای یاری فرزند گمگشته حضرت زهرا (س) زخیره کرده است و بدانید با علائم ظهور که توسط اهل بیت پیامبر اسلام (ص) بشارت داده شده است « فرج حضرت مهدی (عج) » بسیار بسیار نزدیک است ، ان شاالله ... « اللهم عجل لولیک الفرج »
Iran (Islamic Republic of)
محمد علی
۱۸:۵۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
احسنت عالی و منطقی بود و فقط مردم باید با هوشیاری گوش بفرمان مقام معظم رهبری باشند تا پیروزی کامل انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
احسنت نظرتون سيار منطقي بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اول؛ آل سعود عددی نیست . این جواب المانیتور دوم؛ آل سعود در آینده خیلی خیلی نزدیک توسط یمن شکست سختی خواهد خورد . سوم؛ آل سعود ایران اسلامی را می خواهد وادار به شروع جنگ کند و اعلام بدارد که ایران اسلامی بر خلاف گفته هایش جنگ طلب است . چهارم:آل سعود آنقدر احمق است که نمی فهمد آمریکا برای خود او هم بی ارزش است به غیر از نفت و پول هایش و تنها کسی که از جنگ ایران اسلامی با عربستان بهره می برد آمریکا و رژیم اشغال گر قدس می باشد. ایران اسلامی می داند چه وقت و به چه صورتی کار را انجام دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
دقيقا همينطور كه گفتي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۳۰ تير ۱۳۹۵
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اینقدر کوتاه اومدیم که دیگه عربستان از ما نمی ترسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عربستان کشور قوی و قدرتمندی است و اگر جنگی رخ دهد تهران را با خاک یکسان میکنند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
تو مث اینکه حالت خوش نیست
اگه این گوش کوب ها همچین قدرتی داشتن یمن ضعیف و بی صلاح رو با خاک یکسان میکردن
این وهابی ها گرگ صفت که هیچ بابا امریکا هم با تمام متحدانش خواب به یغما بردن 1وجب خاک ایران رو با خودش تو گور میبره
پخشش کنیین پیامم رو لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
ادمای مثل تو باعث جسارت و نکبتی رزیم سعودی شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
با هم دعوا نکنید لطفا

منطقی از پس هم بربیایین
با منطق گفتگو کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
زرشک کیلویی چنده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۰۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
از بچه های سفارتی؟
از کجا فهمیدم؟ آخه خیلی تابلو بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۳۰ تير ۱۳۹۵
ازخواب بلند و عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۵
جنگ با ایران یعنی بازگشت عربستان کم تر از یک ساعت به قبل از عصر صنعتیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
امریکا برای عربستان برنامه داره....
جنگ یا اشغال یا ترور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
در حدی نیست که ذهن ایران رو درگیر خودش کنه مگر مستقیم وادر جنگ با ایران بشه که بعیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
دشمن اصلي ما ايرانيها همين عربها هستند .عربهايي كه فعلا با ما رابطه دارند از سر اجبار است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۳۰ تير ۱۳۹۵
همین قومیتی صحبت کرن امثال شما راه را برای سوء استفاده سرویسهای تفرقه افکنی باز میکنه وامثال عربستان وهابی رو در تبلیغ علیه ما پیروز میکنه
لطفا هیچ قوم وقبیله ومذهبی را زیر سوال نبرید
حالا ما چون در خانواده فارس به دنیا امدیم حق داریم زبانهای دیگر را مسخره کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
کسانی که به این پیام رای مثبت دادین کمی فکر کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
بنظرم لازمه که یه ضربه درستی به عربستان بزنیم
این که نمیشه هرچی بگه فقط محکوم کنیم و چای بنوشیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
منطقه خاورمیانه درشرایطی نیست که یک جنگ دیگه به جنگهای منطقه اضافه بشه درضمن عربستان نمیتونه ودرحدی نیست که تهدیدی برای ایران محسوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
از نظر نظامی ایران از روسیه که گنده تر نیست ببینن روسیه در قبال ترکیه چکار کرده شاید بعضی جاها بدرد خودمون بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سیاست این دولت در برابر عربستان یک سیاست محتاط است که مردم این سیاست را بر نمی تابند . انها تیغ را از رو بسته و از هیچ نوع گستاخی دریغ نکرده اند . این سیاست هر روز آنها را هارتر کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اولا برای بیگناهان میگم خدا نکند
ولی روزی این جنگ شروع شود با دل و جون آماده جان فدایی هستیم
برید تا آخرشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عربستان در حد و اندازه ای نیست که بخواهند تهدید برای ایران باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۵
ما اماده ایم نسل کثیفشونو ریشه کن کنیم .عددی نیستن وهابیون کودک کش وکودک فکر .بی خاصیت های شغلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۵
معجزه کرده این تساهل ها
گربه ها را چو شیر نر کردیم
المانیتور به خوبی می داندکه عربستانی که با یک تشر حضرت امام خامنه ای رنگ به رخسارش نماند.و عربستانی که به اذعان اربابان آمریکائیش هرگز توان مقابله با ایران را ندارد.هیچگاه جرات جنگیدن با ایران را ندارد.مگر ما جواب زیاده خواهی های هر کشوری را بخواهیم حداقل از طریق دیپلماتیک بدهیم به معنی جنگ راه انداختن است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
رهبر عزیز لب تر کنند چیزی به نام رژیم منحوس آل یهود باقی نمیزاریم
لبیک یا زینب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
یک نعره مرید 6ماهه کربلا بسشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۵
المانیتور میخواهد یک جنگ تمام عیار بین ایران وعربستان راه بیافتد.
Germany
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
بابا کامنت الکی نذار خواهشا,این تحلیل بسیار واقع گرایانه بود ,واقعا طبق همین تحلیل میشه پیش بینی کرد که عربستان واقعا بعد ها به خودش اجازه و توهم تجاوز به ایران رو بده ,تا همین چن سال پیش هم پیش بینی رفتارهایی که سعودی امروز در مقابل ما میکنه هم غیر ممکن بنظر میرسید,چه بسا سیاست سکوت ما در آینده طبق این تحلیل باعث بروز رفتارهای صدام گونه در قبال ایران از سوی سعودی بشه ,دیگه وقتی مقام رسمیشون تو پاریس میگه ماهم خواهان سقوط این نظام هستیم,دیگه تکلیف روشنه,در ضمن دوست عزیز جنگ تمتم عیارو عربستان خیلی وقته بر علیه ما شروع کرده ,ماییم مثه گلابی داریم نگا میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۱:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۵
همه میدونن که جنگ چیز خوبی نیست.اما اگه خدای نکرده کشوری بخواد به ایران حمله نظامی بکنه:-)بافرمان رهبرعزیزمون اون کشورو نابود میکنیم تادرسی بشه برای تمام کشورها مخصوصا عربها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
دقیقا عین عراق که باخاک یکسانش کردیم!!!!!!
هر دشمنی رو که حقیر و ناچیز تصور کنیم ازهمون ضربه میخوری .دشمنی آل سعود با ایران مشخصه .مدارا کردن فقط جری ترش میکنه.
Germany
حمید
۱۵:۰۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
عربستان اصلا عددی نیست که بخواد با ایران وارد جنگ بشه اون خیلی هنر کرده یه ائتلاف تشکیل داده بر علیه زنان و کودکان یمنی.
اصلا نیازی به پاسخ ایران نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
باید صبور بود چون سعودی فقط داره به خودش ضربه میزنه مثل ترکیه که این همه زرت زرت کرد حالا ببین به چه روشهایی میخواد خودشو بالاتر نشون بده این رفتارهای سعودی و غیره از سر حسادت است /کسی که صبوره برنده بازی است
Germany
علی
۱۷:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سلام 80 ملیون نفر منطزر فرمان اقا هستیم /جنگ بشه انشالاه مزاره مادرمونه پس بگیریم روضه حسنو حسینو در کنار حرم /پیامبر اسلام بخونیم(صلوات)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
با نظر علی موافقم
آخرین اخبار