کردوانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

هیچ اقدامی برای مدیریت آب در تهران نمی‌شود/ مشکلات کم آبی گریبان گیر روستائیان است

کارشناس کویر شناسی ایران با بیان اینکه مدیریت بحران آب تنها در روستاها خلاصه شده است، گفت: روستائیان به عنوان قلب جامعه، از آب سهم دارند.

هیچ اقدامی برای مدیریت آب در تهران نمی‌شود/ مدیریت بحران آب تنها گریبان گیر روستائیان است
پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت مدیریت بحران آب در سه بخش مصرفی ،شرب (شهری) ،صنعت و کشاورزی اظهار داشت: مسئولان در مدیریت بحران آب تنها به بستن چاه‌های غیر مجاز و نصف کردن آب‌ چاه‌های مجاز و پروانه دار در روستاها اقدام کرده و هیچ مدیریتی برای مصرف آب در بخش شرب و صنعت انجام نداده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت و اولویت تامین غذا نسبت به هوا و آب، اذعان داشت: با محدود کردن آب مورد نیاز روستائیان، تامین غذا با مشکل مواجه شده و به تبع آن این قشر به کلان شهرهایی چون تهران مهاجرت می‌کنند.

پدرعلم کویر شناس تصریح کرد: دلیل افزایش 25 درصدی کنونی جمعیت تهران، نبود توجه به روستا نشینان و مهاجرت آن‌ها است.

کردوانی با بیان اینکه آب مصرفی در بخش شرب(شهری) و صنعتی را نیز همچون بخش کشاورزی باید نصف کنند، تاکید کرد: در تهران هیچ کاری برای صرفه جویی آب نمی‌کنند و شهرداری تنها اقدام به فروش تراکم کرده و به دنبال آن وزارت نیرو پول انشعاب و وصل فاضلاب را اخذ می‌کند.

وی ادامه داد: حواسمان اصلا به شهر نیست تا با اقداماتی مانند نصب نوع خاصی از کنتورها و شیرآلات کم مصرف، به مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی آن بپردازیم.

کردوانی درباره مدیریت و اصلاح مصرف آب در بخش صنعت بیان داشت: صنایع می‌توانند7 بار از آب تصفیه شده خود استفاده کنند که این اتفاق در کشور ما رخ نمی‌دهد.

وی تصریح کرد:  تهران با اینکه رود ندارد اما 3 برابر حجم یک رود فاضلاب دارد و این به معنای استفاده نادرست از آب تلقی می‌شود.

پدر علم کویر شناسی ایران با اشاره به وام‌های 100 و 25 میلیون تومانی مسکن و ماشین که گامی در جهت افزایش مهاجرت، آلودگی هوا و کمبود غذا محسوب می‌شود، گفت: دولت با تمام فشارهای وارده بر روستائیان در جهت مدیریت آب هنوز خسارت 49 میلیارد تومانی کشاورزان را در خصوص آفات و خشکسالی سال گذشته پرداخت نکرده و حتی هزینه گندم خریداری شده آنها را نیز متقبل نشده که خود این موارد اهرمی برای مهاجرت روستاییان به کلان‌شهری همانند تهران است.

کردوانی با تصریح بر اینکه بدترین نوع وابستگی، وابستگی غذایی است، تصریح کرد: با واردات 95 درصد از محصولات غذایی همچون روغن، نان، برنج، ذرت، سویا، جو و کاهش 60 هزار روستا به 22 هزار که در حال حاضر نصف آنها نیز خالی شده، خودمان را تحریم غذایی کرده‌ که این امر نتیجه همان مدیریت بحران آبی است که تنها در مراکز روستایی متمرکز می‌شود.

وی گفت: روستائیان با تأمین غذا برای خود، شهرنشینان، کارخانجات و صادرات، به عنوان قلب جامعه همچون صنعت و شرب از آب سهم دارند پس باید بحث مدیریت بحران آب در تمام بخش‌ها به طور عادلانه اعمال شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار