قزوین؛

سارها ، فریاد رس تاکداران

سارها برای مبارزه با آفات و حشرات به کمک تاکداران تاکستان آمدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ چند سالی است که باغداران تاکستان با کرم سفید ریشه خار یا همان سِسِرگ دست و پنجه نرم می کنند.

این کرم‌ها که حاصل  تخم ریزی نوعی جیرجیرک هستند،با تغذیه از ریشه‌ی تاک مانع از شاخ و برگ زدن بوته و به اصطلاح محلی موجب خواب رفتن بوته می شود و عملا بوته‌ی تاک حداقل تا دوسال بازده نخواهد داشت.

سارها ، فریاد رس تاکداران

با وجود اینکه این کرم‌ها از ابتدا در باغات وجود داشته‌اند اما هیچگاه به اندازه‌ی سه ، چهار سال اخیر به باغات خسارت نزده اند.

* قهر و آشتی سارها با تاکستان 

شکار سارها در کنار کاهش جمعیت این پرندگان ، موجب کوچ نکردن آنها به تاکستان بود ودر کنار دیگر عوامل ، باعث افزایش جمعیت کرمهای سفید ریشه خار و عدم تعادل در اکو سیستم منطقه شده بود. 

اما امسال با کوچ سارها به تاکستان و شکار جیرجیرک‌ها قبل از تخم ریزی پیشبینی می شود سال آینده اوضاع کمی بهتر از امسال باشد.

سارها ، فریاد رس تاکداران

* انگور یاقوتی دِسِرسارها

در سال‌های اخیر بر خلاف گذشته ، باغداران به اهمیت این پرندگان پی برده‌اند و حتی برای شکار جیرجیرکها به آنها جایزه  هم میدهند.

کرم طاهرخانی یکی از باغداران تاکستان می گوید: من هم مثل خیلی دیگر از باغداران برای جذب سارها در این فصل اقدام به کاشت انگور مورد علاقه این پرنده‌ها کرده‌ام تا در کنار استفاده از انگورهای یاقوتی یا سرخک که پیش رس هستند این پرندگان جیرجیرک‌ها را نیز شکار کنند‌.

* سارها مبارزان ارگانیک 

به گفته یکی از کارشناسان کشاورزی مبارزه فیزیکی با کرم سفید ریشه خار میتواند کمک زیادی به کاهش جمعیت این حشرات بکند.

ارسطو رحمانی می گوید: بهره گیری از پرندهایی مثل سار در تاکستانها یکی از روشهای مبارزه فیزیکی است که در کنار شخم زدن بهاره و قطع سرشاخه های آلوده که حشره بر روی آن تخم ریزی کرده است میتواند کمک بسیار زیادی به باغداران کند.


سارها ، فریاد رس تاکداران

وی اضافه کرد: مبارزه فیزیکی با این حشره باید در کنار مبارزه شیمیایی و استفاده از سموم و آفت کشها انجام شود ولی به دلیل زمانبر بودن آن باغداران اغلب مبارزه شیمیایی را چند بار تکرار میکنند که علاوه بر عوارض  بازده مطلوب را هم نخواهد داشت. 

شهرستان تاکستان دارای 25 هزار هکتار باغ انگور است سالانه از آن 320 هزار تن برداشت می شود .

بگفته ی تاکداران ، با از کار افتادن هربوته انگور حدود 40 تا 60 کیلو گرم محصول کم میشود و این درحالی است که در برخی از باغات تمام بوته ها دچار این آفت شده اند.

کارشناسان کشاورزی می گویند: با توجه به اینکه مدت زمان خروج این جیرجیرک‌ها از خاک تا تخم ریزی آنها بر روی جوانه‌‌های بوته‌ ی  تاک قریب به ده روز است شکار هر یک از آنها در طول این مدت به معنی کاهش هزار تا هزار و 200تخم این حشره است ، و این یعنی امید به رونق تاکستان

گزارشگر: امیرحسین رحمانی

انتهای پیام/


 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار