کرمانشاه؛

یک صبح تلخ در کرمانشاه

31 تیرماه سال 67 پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از طرف ایران و روز عید قربان بود. خاطره یک روز تلخ یک صبح پر از زردی هوا. صبحی که خورشید مثل هر روز به کوهای دالاهوی کرمانشاه سلام می کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ اهالی هرکدام قبل از خورشید بیدار شده بودند ومشغول کارهای روزمره شان بودند تا آماده ی عید شوند،عید بزرگ قربان .

ساعت 6 صبح ،4 هواپیمای بعثی عراق بر فراز اسمان  آمدند ،بی رحمانه و تکاندهنده بود.ناگهان بمب ها فروریخت،مردم در  قفسه ی سینه ی خود احساس خفگی میکردند .گنجشک ها ، بچه ها ،پیرمردها و زنان و حتی جوانان مثل برگهای درختان برزمین افتادند ،نفس ها بالا نمی آمد ،همه چیز یک لحظه بود ،یک روز تلخ .

از جمعیت هزارو دویست نفریش 257 نفر شهید شدند . روستای بانزرده را می گویم 28 سال گإشت اما هنوز اثرات این درد کهنه ماندگار است .هنوزکودکانی متولد می شوند که دشنه ی دشمن بر جانشان است عقب مانده های ذهنی ، تاول های شیمیایی بر پا هایشان و کم شدن فروغ چشمهایشان .

این روستا محرومترین روستای دنیا در جنگ شیمیایی است، زیرا بدون هرگونه دفاع، پدافند هوایی و ایمنی شیمیایی توسط رژیم صدام مورد حمله قرار گرفت.

رئیس شورای روستای زرده می‌گوید: با گذشت چند سال از رسانه‌ای شدن بمباران شیمیایی زرده و پرداختن رسانه‌ها به این موضوع، هنوز هیچ تغییری در این روستای محروم ایجاد نشده است.

تلفات این بمباران زیاد بود و خانواده‌هایی بودند که در یک روز ،داغدار 9 نفر از اعضای خانواده ی خود شدند.

رئیس شورای روستای زرده تاکید کرد: بمباران در سه نقطه پایین روستا، سمت چپ روستا و نزدیک منبع آب شرب روستا انجام شد.

کرمی بیان کرد: اگر آن زمان مثل امروز گوشی‌های موبایلی وجود داشت که فیلم بگیرد عمق فاجعه ثبت می‌شد که از هر خانواده چندین نفر با همان لباسی که به تن داشتند دفن شدند.

وی یادآوری کرد: اثرات این بمباران هنوز هم در زرده وجود دارد و تاکنون 98 نفر در روستا به دلیل سرطان خون از بین رفته‌اند و 40 مورد هم سقط جنین داشتیم، بسیاری از افراد هم درگیر انواع معلولیت‌ها هستندوهنوز هم هر سال 20 نفر در این روستا به دلیل سرطان ریه می‌میرند.

وی از نبود یک درمانگاه در روستای زرده انتقاد کرد و افزود: با اینکه بسیاری از مردم روستا هنوز درگیر تبعات بمباران شیمیایی هستند، برای خدمات درمانی باید به مرکز شهر مراجعه کنیم و از داشتن یک درمانگاه با امکانات مناسب محرومیم.

مردم زرده همچنان مقاومند، روستای بان زرده حالا سر سبز و زیبا شده است و مردمانش همچنان استوار و سخاوتمند که همتشان به بلندای کوه های دالاهوست .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.