نوسازی 39 هزار تخت در طرح تحول/ 27 هزار قلم تجهيزات در اختيار بيمارستان ها قرار داديم

معاون درمان وزارت بهداشت از آغاز نوسازی و بهداری بيمارستان ها از دوسال گذشته خبر داد و گفت: 39 هزار تخت در اين دوره نوسازی و تجهیز شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در هشتمين همايش بين المللی مديريت بيمارستانی بيان كرد: از لحاظ فيزيكی و مديريتی به ترتیب با 2 و سه مشکل مواجه هستيم. تعداد تخت های بيمارستانی در كشور ما از شاخص منطقه پايين تر است. 

وي با اشاره به ضريب اشغال تخت های بيمارستانی عنوان كرد: ضريب اشغال با لحاظ كردن بيمارستان هاي ٣٢ و ٦٤ تختخوابي، كه نقش بيمارستانهایی حاكميتی را در مناطق محروم دارند، ٧٦ درصد و بدون احتساب اين بيمارستانها، ٩٠ درصد است.

آقاجاني از آغاز بازسازی بيمارستان ها خبر داد و افزود: از دوسال پيش دو ميليون و ١٠٠ هزار متر بازسازی و ٣٩ هزار تخت نوسازی شده اند. از طرفی ٢٧ هزار قلم تجهيزات سنگين و متوسط  به بيمارستان ها داده شده است.

وی درباره سه عامل تاثیرگذار در مشکلات اداره بیمارستان‌ها اظهار کرد: عدم تناسب بین هزینه‌ها و تعرفه یکی از این موارد است که هماهنگی بین آنها یک ضرورت محسوب و اگر تعرفه‌ها واقعی و متناسب با هزینه‌ها نباشد، مشکلات جدی می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به قیمت هتلینگ در قبل از طرح تحول سلامت گفت: این خدمات شبی 48 هزار تومان در بیمارستان درجه یک دولتی است که هزینه تمام شده خدمت 148 هزار تومان بود.

وی تصریح کرد: اکنون تعرفه یک شب اقامت در بیمارستانهای دولتی 133 هزار تومان و قیمت مصوب آن در شورای عالی بیمه 203 هزار تومان است که تعرفه حق درمان 120 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: قیمت خرید خدمات باید مناسب باشد زیرا توان مردم در این زمینه پایین است و بیمارستان‌های خصوصی با این مشکل مواجه هستند.

آقاجانی با بیان اینکه عدم تناسب بین اختیارات و مسئولیت‌های مدیر بیمارستان‌ یکی از مشکلات اداره آنها است، اظهار داشت: یک مدیر در بیمارستان‌ دولتی وزارت بهداشت اختیارات محدود دارد که دو الگو برای اصلاح این اختیارات وجود دارد. 

وی درباره این الگوها گفت: یکی از آن‌ها هیئت امنایی نمودن بیمارستان‌ها با اختیارات جامع و دیگری واگذاری اداره امورغیرپزشکی به بخش خصوصی است.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: این الگو در دنیا موفق بوده و در بسیاری از نقاط دنیا اثبات شده که با اجرای آن می توان تا 40 درصد در هزینه ها صرفه جویی کرد. 

وی بیمارستان را مهم‌ترین کانون منابع در حوزه سلامت دانست و افزود: حدود 50 درصد منابع انسانی و مالی در بیمارستانها است که نشان از اهمیت بسیار زیاد آنها در نظام سلامت می باشد و باید از الگوهای مناسب در این زمینه استفاده کرد.

آقاجانی نبود علم مدیریت بیمارستانی را یکی از مشکلات اداره مراکز درمانی عنوان و تصریح کرد: توانمندی دانش مدیران در مقایسه با رشد علوم بالینی پزشکی ناکافی است که نیاز به تحول در این خصوص داریم.

وی درباره ویژگی مدیران بیمارستانی گفت: مدیر باید عالم به دانش روز، ماهر و برخوردار از توانایی حل مسئله، با تجربه، مسئولیت‌پذیر و دارای انگیزه بالا باشد  و در این حیطه دانش مدیریت، اقتصاد و حداقل‌های علم پزشکی داشته باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری دوره های توانمندسازی مدیران و روسای بیمارستانهای کشور با کمک سازمان بهداشت جهانی، اظهار داشت: این دوره آموزشی تا پایان سال جاری توسط 97 مدرس در 10 قطب کشوری برای یک هزار و 100 مدیر و رییس بیمارستان دولتی کشور برگزار می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار