بلومبرگ: یک سال پس از توافق هسته‌ای ایران، نفت جاری و پول راکد است+4 نمودار

بلومبرگ در مطلبی به بررسی اقتصاد ایران پس از حصول توافق هسته‌ای سال گذشته پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در مطلبی نوشت: یک سال پس از آنکه مذاکره کنندگان ایرانی همراه با دیپلمات‌های کشورهای 1+5 گرد هم آمدند و حصول توافق هسته‌ای ایران را اعلام کردند، اقتصاد ایران در حالت بهبود قرار دارد. این موضوع برای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در آخرین سال دولتش خبر خوشایندی است.

این در حالی است که بانک‌های خارجی به دلیل باقی ماندن برخی تحریم‌های اقتصادی از جانب آمریکا، تهدیدهای کنگره این کشور به اعمال تحریم‌های بیشتر و میلیاردها دلار سرمایه ایران در این بانک‌ها، چندان راضی به نظر نمی‌رسند.

"رابرت پاول" – مسئول بخش خاورمیانه و آفریقا در واحد اطلاعات گروه اکونومیست – در این‌باره گفت: "در کل، پیامدهای اقتصادی توافق هسته‌ای راضی کننده نبوده است؛ اما خوش‌بینی بیش از حد نیز درباره آن وجود داشته است. بسیاری از ایرانیان انتظار به دست آوردن نتایج زیادی در مدت زمانی اندک دارند."

در ادامه بلومبرگ برای توضیح وضع اقتصاد ایران به بررسی برخی جداول در این‌باره پرداخت.

نفت، نقطه عطف اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ای

به نوشته بلومبرگ، تحریم‌های نفتی بهانه‌ای برای کشاندن ایران بر سر میز مذاکرات بوده است. اکنون که شش ماه از لغو این تحریم‌ها می‌گذرد، ایران تولیدات نفتی خود را به 3.8 میلیون بشکه در روز رسانده است. از این میزان، 2 میلیون بشکه به کشورهای دیگر صادر می‌شود. با اینکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در تلاش است تولیدات نفتی را ثابت نگه دارد تا بهای نفت افزایش یابد، ایران توانسته است 80 درصد از سهم خود در بازار در زمان پیش از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا را به دست آورد.

بلومبرگ: یک سال پس از توافق هسته‌ای ایران، نفت جاری و پول راکد است+4 نمودار

پاول در این‌باره گفت: "صادرات نفتی ایران از آنچه انتظار می‌رفت فراتر رفته است." این در حالی است که بهای پایین نفت به معنای سودی کمتر از آنچه در سال 2011 عاید ایران می‌شد، است. به عبارت دیگر، ایران در سال 2016، 50 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است؛ در حالی که در سال 2011 درآمد نفتی ایران 119 میلیارد دلار گزارش شده است.

اگر شغل داشته باشید، مخارج زندگی بهبود یافته است

در ادامه این مطلب آمده است: پس از آنکه نظام پولی و مالی ایران نظم و ثبات یافت، اکنون افزایش قیمت‌ها روند کندتری را نسبت به 25 سال گذشته ایران، تجربه می‌کند. در ماه ژوئن (30 روز منتهی به 10 تیر) تورم در ایران تک رقمی شد. این امر در راستای اهداف بانک مرکزی ایران و نیز تعهدات روحانی بوده است.

دولت ایران کارنامه مناسبی در زمینه مهار تورم دارد. این در حالی است که چالش‌های دیگری متوجه اقتصاد این کشور است. یکی از این چالش‌ها، مسئله بیکاری جوانان ایرانی است. بر اساس اظهارات پاول، با اینکه مقامات ایرانی انتظار دارند رشد اقتصادی این کشور تا ماه مارس سال آینده میلادی 4.5 درصد افزایش یابد، تحقق برنامه روحانی برای رساندن این رشد به 8 درصد نیازمند تغییرات ساختاری در اقتصاد ایران است.

بلومبرگ: یک سال پس از توافق هسته‌ای ایران، نفت جاری و پول راکد است+4 نمودار

جمعیت 80 میلیونی ایران توجه بسیاری از کشورها  -- که خود دچار کندی رشد اقتصادی هستند -- را جلب کرده است. به همین دلیل، پس از حصول توافق هسته‌ای، هیات‌های تجاری بسیاری از کشورها به ایران سفر کردند. در جریان این سفرها، قراردادهایی به ارزش 27 میلیارد دلار با شرکت ایرباس، 17.6 میلیارد دلار با شرکت بوئینگ و 2.3 میلیارد دلار با شرکت زیمنس منعقد شد.

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به 4.5 میلیارد دلار رسید. این سطح از سرمایه‌گذاری، در ده سال اخیر برای ایران بی‌سابقه بوده است. اما این رقم، از انتظارات دولت درباره جذب سالانه 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی بسیار پایین تر است.

بلومبرگ: یک سال پس از توافق هسته‌ای ایران، نفت جاری و پول راکد است+4 نمودار

پیام افضلی – رئیس بخش سرمایه‌گذاری موسسه کیان – گفت: "سرمایه‌گذاری های خارجی هنگامی به ایران سرازیر خواهد شد که نگرش‌ها نسبت به اقتصاد ایران در میان بانک‌های جهانی و سرمایه‌گذارهای بین‌المللی تغییر کند."

بهبود بازار سهام

شاخص بورس اوراق بهادار تهران هنگامی که خبرها درباره جذب سرمایه گذاری در صنایعی مانند خودروسازی – نظیر شرکت ایران خودرو – منتشر شد، به شدت افزایش یافت. اما از آن هنگام تاکنون، بازار سهام ایران آرامتر به نظر می‌رسد.

بلومبرگ: یک سال پس از توافق هسته‌ای ایران، نفت جاری و پول راکد است+4 نمودار

رضا سلطان زاده – مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران – گفت: "بازار سهام در ابتدا به دلیل هیجانات، با رشد بسیاری روبرو شد. اما دیری نگذشت که حقیقت روشن شد. آنچه امروز رخ می‌دهد به دلیل زیرساخت‌های اقتصادی ایران است. اینکه از سرازیر شدن میلیاردها دلار به وجد آییم، انکار واقعیت است." شاخص بورس اوراق بهادار در ماه ژوئن 2.8 درصد کاهش داشته است. دلیل این کاهش، سقوط بهای نفت و فلزات گزارش شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار