گذری به موزه قرآن در مرکز شهر تهران+ تصاویر

وقتی قدم به داخل موزه‌ای می‌گذاریم که آثار مرد خط ایران با آیاتی از جنس بهشت تلفیق می‌شود، ساعتی شما را از حالی که دارید، دور می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موزه ملی قرآن کریم با زیربنایی به وسعت 10 هزار متر مربع در تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و خیابان ولی عصر(عج) برای نگهداری آثار برجسته و تداوم بخشی به فعالیت های قرآنی احداث و راه اندازی شده است.

گذری به موزه قرآن

وقتی از خیابان ولیعصر (عج) به سمت میدان منیریه می‌روی به طور حتم ساختمانی با درب‌های بزرگ آهنی توجه‌ شما را به خودش جلب می‌کند. این ساختمان همان موزه قرآن کریم است که قدمت توحیدگرایی و خداپرستی ایرانیان را به رخ هر بازدیدکننده‌ای می‌کشاند و نشان می‌دهد که قرآن چنان ظرفیتی دارد که موزه‌ای را به خود اختصاص دهد. پای در فضای داخلی ساختمان که می‌گذارید دو ورودی می‌بینی که یکی از آنها مخصوص بانوان و دیگری برای آقایان در نظر گرفته شده است.

با گذر از این ورودی به سالنی می‌رسیم که نسخ قدیمی دوره صفویه و قاجار را در آن جای داده‌اند. این قسمت بزرگتر از بخش‌های دیگر است اما به علت رفت و آمدهای زیاد، کثیف‌تر از قسمت‌های دیگر است.

از این قسمت که بگذریم به گالری مینیاتورهای قرآنی، خوشنویسی استاد امیرخانی و قدیمی‌ترین نسخ قدیمی قرآن که به دوره تیموری برمی‌گردد می‌رسیم.

گذری به موزه قرآن

در این بخش هر آنچه که به هنر ایرانی هویت بخشیده در قالب به یاد ماندنی‌ترین قالب تعریف شده برای ثبت خاطره بشری آمده تا به ما یادآور شود که اسلام با معجزه‌ای از جنس کتاب و کتابت در آمیخته شده و جدایی خط خوش از کاملترین دین امکان پذیر نیست.

از دیگر مزیت‌های این بخش تلفیق آیات قرآن با نقاشی هنرمندانی است که تابلوهایی مینیاتوری زیبایی را خلق کنند.

گذری به موزه قرآن

در بخش آخر این موزه با تابلوهایی که آیات قرآن را به صورت فرش بافت، رنگ روغن، دوخت روی پارچه و.... روبه رو می‌شویم. این قسمت آثار کمتر اما ماندگار و زیبایی بسیاری را به خود جای داده است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار