زنجان؛

عمارت دارایی در دل شهر زنجان

عمارت دارایی با خصوصیات معماری دوره پهلوی است که در حال حاضر به موزه هنرهای سنتی و صنايع دستی تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛عمارت دارايی (ديوان استيفاء) در بافت تاريخی شهر زنجان (سبزه ميدان) قرار گرفته، ظاهراً اين بخش از شهر در اواخر دوره فاجار و اوائل حكومت رضاخانی تقريباً مقارن با اواخر جنگ جهانی دوم از سوی دولت وقت بصورت مجموعه ای به اماكن و ساختمان­هاي دولتی اختصاص می يابد كه عبارت بودند از عمارت دارايی در باغی معروف به همين نام، بنای دخانيات­، اداره غله­، انبار قند و شكر ..
 
به هر حال بنای دارايی طبق كتيبه ای كه بر فراز سردرهای ورودی جبهه شمالی و جنوبی بنا نقش شده تاريخ ساخت آن به سال 1316 هجری شمسی اوائل حكومت رضا خانی باز می گردد كه از همان ابتدا به امور ماليه اختصاص مي يابد .
 
عمارت دارايی حاصل فعاليت و نوآوری معمارانی چون وارطان هوان سيان ، پل آبكار و گابريل گوركيان است كه در دهه های نخست سده قرن بيستم تأثير بسيار مثبت و مهمی را بر روی معماری نوين ايران داشتند.
 
بدين ترتيب اين معماران كه از ارامنه كشور بودند نهضت جديدی را در گستره معماری ايران بوجود آوردند و آثار زيبايی راخلق نمودند­.
 
بر اساس اسناد و مدارك موجود عمارت زيبای دارايی يكی ار آثار ارزنده­ای است كه در اين رهگذر توسط پل آبكار بوجود آمده و ميرزا محمدعلی مستوفی پيشكار خمسه نخستين رئيس ماليه آن بود.
 
اين اثر به شماره 2335 در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است .
 
بنای دارایی در ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و در قسمت غربی خیابان طالقانی قرار گرفته این بنا در ضلع شمالی به کوچه دارایی و در قسمت غربی به کوچه کریم انصاری و دادگستری منتهی می­ شود.
 
مشخصات بنا:
 
این بنا در سه طبقه و با خصوصیات معماری دوره پهلوی (رضا خان) از قبیل پنجره های متعدد، تراس، قرینه­ سازی در طبقات، ساخته شده. ..
با عنایت به نوع معماری و خصوصیات بارز آن به راحتی می توان نفوذ شیوه های معماری اروپا را در معماری این بنا تشخیص داد؛ از جمله مصالح بکار رفته در بنا میتوان سنگ، آجر، آهک، سیمان، آهن را نام برد.
 عوامل تزئین شده و انواع آنها :
 
از عوامل تزئینی نمای بنامی توان به ازاره های سنگی به ارتفاع 25/1 سانتی متر که دور تا دور بنا رادر برگرفته و سپس با آجر چینی انجام گرفته اشاره نمود نمای پنجره ها از بیرون با اجرای قوس هلالی، زیبایی خاصی را به بنا بخشیده است.
 
 اين اثر تاريخي از سال 1390 به عنوان موزه هنرهای سنتی و صنايع دستی زنجان مورد بهره­ برداری قرار می­ گيرد.
 
 
انتهای پیام/ن
برچسب ها: عمارت دارایی ، دل ، زنجان ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.