یزد؛

تخریب معادن و بحران زیست محیطی روبه وقوع در استان یزد

معادن منطقه ندوشن از لحاظ جایگاهی نقش استراتژِیکی در بخش معدن، اقتصاد و اشتغال نداشته و بیشتر معادن سنگ تزئینی و خاک می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛   معاون فنی محیط زیست استان یزد  با بیان اینکه شیوه واگذاری و بهره برداری از معادن در استان یزد در چند سال گذشته منطبق با اصول پایدار نیست، اظهار کرد: وقتی ذخیره های معدنی استان را با یک فاصله چند ساله مجوز بهره برداری می دهیم طبیعی است که یک فشار زیادی به طبیعت و مولفه های اصلی زندگی در اکو سیستم وارد می شود.

حسن اکبری افزود: داستان تخریب محیط زیست فقط خاص ندوشن نیست بلکه در بسیاری از نقاط استان تعداد واگذاری ها زیاد بوده و افراد مختلفی معادن را ثبت داده اند که نقش آنچنانی در اشتغال نداشته است ولی تخریب طبیعت را به جا گذاشته است.
وی در ادامه گفت: مقدار زیادی از این تخریب های محیط زیستی به ضعف قانون بر می گردد. چراکه همراه با قوانین بهره برداری از معادن قوانین نظارتی و حفظ طبیعت تکامل پیدا نکرده است.

اکبری با بیان اینکه سازمان محیط زیست تا سال 88 در خصوص مناطقی که احساس می شد به دنبال آن تخریب و مزاحمت محیط زیست را در بر دارد اول مورد پایش قرار می گرفت و با بهره برداری معادن مخالفت می شد، اذعان کرد: از سال 88 به بعد با تصویب قانون رفع موانع تولید و سرمایه گذاری سازمان محیط زیست از گردونه استعلام ها حذف شد و فقط در خصوص مناطق چهارگانه که 8 درصد از خاک استان را شامل می شود استعلام می شود.

وی با بیان اینکه در بقیه مناطق که عمده معادن را تشکیل می دهند از منابع طبیعی استان برای بهره برداری معادن استعلام می شود، خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که اولا باید پایش صورت گیرد و مجوز برای معادنی در مناطقی که دارای پوشش گیاهی و طبیعت بکر است داده نشود و اگر هم داده می شود نظارت بعد از آن هم صورت گیرد تا به محیط زیست ضربه وارد نشود.

معاون فنی محیط زیست استان یزد یادآور شد: مواردی در شهرستان های تفت و اردکان داشتیم که سبب تخریب محیط زیست شده بودند و از طرف سازمان محیط زیست استان یزد به دادگاه معرفی شدند ولی نهایتا محکوم نشدند.
وی بیان کرد: معادن منطقه ندوشن از لحاظ جایگاهی نقش استراتژِیک نداشته و همچنین در اقتصاد و اشتغال عملکردی نداشته و بیشتر معادن سنگ تزئینی و خاک می باشد که به دنبال آن اعتراضات مردمی و تخریب محیط را دارد.

اکبری افزود: این مناطق ارزش های اکوتوریستی بالای دارند و می توانند به عنوان جاذبه های توریستی و رونق اقتصادی پاک تری نسبت به معادن ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه معادنی که در اشتغال زایی و اقتصاد نقشی ندارند ضرورت تمدید مجددا تمدید را ندارند، گفت: سازمان صنعت، معدن وتجارت که صادر کننده مجوز پروانه برای معادن می باشد با همکاری منابع طبیعی نباید مجوز این معادن را تمدید کند.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار