آیا ترامپ صلاحیت دسترسی به بمب‌های اتمی را دارد؟

در صورتی که دونالد ترامپ پیروز انتخابات آمریکا شود، وی بدون هیچ محدودیتی به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای این کشور دسترسی خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با طرح این پرسش که آیا رقیب جمهوری خواه وی، دونالد ترامپ، صلاحیت فرماندهی قوای اتمی آمریکا را دارد یا نه، بحثی بسیار پرحاشیه به راه انداخت. کلینتون در سخنرانی خود در گردهمایی هفته پیش دموکرات ها گفت: «تصور کنید این آقا در اتاق بحران کاخ سفید، با وضع خاصی رو به رو است. مردی که با یک توئیت به شدت عصبانی می شود، کسی نیست که بتوانیم سلاح هسته ای به دستش بسپاریم.»
این صحبت‌ها آن چنان تاثیر گذار بوده که روز پنج شنبه، وقتی در یک کنفرانس خبری، خبرنگاران از اوباما هم در این خصوص سوال پرسیدند، وی نگرانی کلینتون را تکرار کرد. اظهار نظر کلینتون، یک پرسش را مطرح می کند: آیا بر قدرت رئیس جمهوری که می تواند کل یک شهر یا ملت را نابود کند، نظارتی هست؟

پاسخ کوتاه، منفی است اما تاریخ نشان می دهد که ممکن است در عمل، راه هایی برای کندکردن این روند یا حتی تغییر آن وجود داشته باشد. اما کسی در خصوص قدرت رئیس جمهور، بحثی ندارد.
طبق برآوردهای هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات اتمی در فدراسیون دانشمندان آمریکا که یک گروه خصوصی در واشنگتن است، اگر چنین به نظر برسد که آمریکا تحت حمله اتمی است، رئیس جمهور، فقط یک دقیقه وقت دارد تا تصمیم بگیرد این تهدید، واقعی است یا نه. رئیس جمهور آمریکا در همان لحظه به 925 کلاهک اتمی دسترسی دارد که قدرت تخریبی 17 هزار برابر بمب اتمی هیروشیما را دارند.
 
همچنین رئیس جمهور به عنوان فرمانده نیروهای مسلح می تواند دستور اولین استفاده از سلاح اتمی را حتی بدون وجود تهدید علیه آمریکا، صادر کند. 
فرانکلین میلر، کارشناس اتمی که به مدت 31 سال، پست های مختلفی را در کاخ سفید و وزارت دفاع بر عهده داشته است، می گوید: «وقتی رئیس جمهور دستور حمله بدهد، هیچ کس نمی تواند آن را وتو کند. فقط رئیس جمهور است که می تواند دستور استفاده از سلاح های اتمی را صادر کند.»

واشنگتن، جزئیات مربوط به سلسله مراتب فرماندهی اتمی و کارکرد آن را مخفی نگه می دارد. ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، حاضر نشد در خصوص این که آیا اعضای دیگر سلسله مراتب فرماندهی اتمی به جز خود رئیس جمهور، می توانند دستور رئیس جمهور مبنی بر استفاده از بمب اتمی را متوقف کنند یا نه، اظهار نظر کند.

ترامپ در مصاحبه های اخیر خود، نسبت به قدرت سلاح های هسته ای، ابراز نگرانی کرده است و می گوید برخی سایت های هسته ای، آن قدر قدیمی هستند که هنوز از فلاپی دیسک استفاده می کنند. ترامپ نگفته است تحت چه شرایطی از سلاح اتمی استفاده خواهد کرد اما در ماه مارس، وقتی از او پرسیدند آیا حاضر است در مناقشه ای که آمریکا مورد حمله اتمی قرار نگرفته است، اول او از سلاح اتمی استفاده کند؟ پاسخ داد به عنوان آخرین راه، قطعا این کار را خواهد کرد. 

اما در مصاحبه خود با ام اس ان بی سی گفت: «اگر کسی از اعضای داعش به ما حمله کند، شما با بمب اتمی جوابش را نخواهید داد؟ من حاضر نیستم چنین گزینه ای را نادیده بگیرم.»

کلینتون که در سال 2007 برای نامزدی دموکرات ها فعالیت می کرد، آن موقع گفته بود احتمال دارد از سلاح اتمی علیه تروریست ها استفاده کند. اما اوباما قبول نکرد علیه اسامه بن لادن که در مخفیگاه خود زندگی می کرد، از بمب اتمی استفاده کند. 

کلینتون آن موقع گفته بود: «رئیس جمهورها باید دائم مراقب باشند در خصوص بحث استفاده از سلاح اتمی چه می گویند. رئیس جمهورها از زمان جنگ سرد تاکنون، از سلاح اتمی برای بازدارندگی استفاده کرده اند. معتقد نیستم رئیس جمهور باید در خصوص استفاده از بمب اتمی یا به کار نبردن آن، با صراحت سخن بگوید.»

اما سال قبل از آن، وقتی از او پرسیدند آیا آمریکا باید علیه برنامه هسته ای ایران از سلاح اتمی استفاده کند یا نه، وی گفته بود قطعا به سلاح اتمی فکر نمی کند و این فکر کاملا اشتباهی است.

مسئله سلاح های اتمی در راس دل مشغولی های رای دهندگان نیست اما نظرسنجی ها نشان می دهد کلینتون از این مسئله به نفع خود بهره می برد. این هفته در نظرسنجی فاکس نیوز مشخص شد که 56 درصد رای دهندگان، به توانایی او بیشتر از ترامپ در خصوص سلاح های اتمی اطمینان دارند. همین نظرسنجی در ماه می، کمتر از این مقدار به نفع کلینتون بود. 

قدرت استفاده رئیس جمهور از سلاح اتمی، قانون اساسی آمریکا که اعلام می کند کنگره باید فرمان شروع جنگ را صادر کند، به چالش می کشد. اما فرا رسیدن عصر اتمی، این قانون سنتی را عملا از بین برد. حدود 12 دقیقه یا کمتر طول می کشد که یک بمب اتمی شلیک شده از یک زیر دریایی به واشنگتن برسد. این زمان از داخل قاره های دیگر، حدود 30 دقیقه است. اگر بمب هایی که از هواپیماها رها می شوند، موفق شوند از سیستم دفاعی آمریکا عبور کنند، ساعتی بیشتر طول نخواهد کشید که منفجر شوند. 

برای همین، کنگره، قدرت جنگ اتمی را از زمان هری ترومن به رئیس جمهور سپرد و وی تنها رئیس جمهوری بود که دستور استفاده از آن را علیه کشور دیگری صادر کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
به این بابا بمب اتم بدن جنگ جهانی سوم راه میوفته
Ukraine
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
این جنجالهای تبلیغاتی هم جالب است.... این روزنامه آن طرف را می کوبد و این رسانه این طرف را می کوبد.... حالا سوال اینجاست که کیلنتون پا جای پای تاچر می گذارد؟!!!!
آخرین اخبار