ماجرای ثبت مثنوی در یونسکو پایان یافت

ثبت مثنوی مولانا با مشارکت ایران، ترکیه و افغانستان

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ایران از ثبت مثنوی در کمیته حافظه جهانی با مشارکت ایران، ترکیه و افغانستان خبر داد.

ثبت مثنوی مولانا با مشارکت ایران، ترکیه و افغانستان
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «مثنوی معنوی» کتاب سترگ مولانا که هرچند نمی‌توان برای او دایره‌ای از منظر جغرافیا در نظر گرفت، اما ثبت مشترکش با مشارکت ایران و ترکیه، بدون حضور افغانستان در این مسئله، خبرساز شده است.

سال گذشته بود که بعد از سفر رئیس کتابخانه ملی ترکیه به ایران، بحث ثبت مشترک این اثر با همکاری دو کشور در حافظه جهانی یونسکو مطرح شد. پس از آن، مسئولان افغانستان واکنشی به این موضوع نشان ندادند.

اما دو هفته پیش که خبر ارسال پرونده‌اش به یونسکو اطلاع‌رسانی شد، اعتراض افغانستان را به همراه داشت، این‌بار خود اهالی فرهنگ این کشور به جای مسئولان به میدان آمدند.

انتقاد اهالی فرهنگ افغانستان که بعدها جمعی از شاعران ایران نیز به آن پیوستند، به دلیل نادیده گرفته شدن محل تولد مولانا در این پروژه بود. آنها در بیانیه‌ای ضمن درخواست از دو کشور ایران و ترکیه، از مسئولان خود خواستند که در این زمینه اقدامی کنند.

بعد از انتشار خبری مبنی بر امضای بیش از هزار تن از اهالی فرهنگ ایران و افغانستان پای یک بیانیه به همین منظور، قرار شد مذاکراتی در این‌باره بین سه کشور صورت گیرد.

«فرهاد نظری» مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ایران  با اشاره به تصمیمات جدید اخذ شده در این‌ رابطه گفت: قرار بر این شده که مثنوی با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و افغانستان در حافظه جهانی یونسکو به ثبت برسد.

وی افزود: به همین منظور قرار است نشستی با حضور نمایندگان سه کشور در این رابطه در تهران برگزار شود که هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

به گفته مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ایران این نشست یک نشست تخصصی است که در آن نمایندگان این سه کشور که مسئولیت ثبت این پرونده را در حافظه جهانی یونسکو دارند، به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

وی افزود: افغانستان در مذاکرات انجام شده، نسخه‌ای از مثنوی معنوی را معرفی کرد که مربوط به قرن نهم هجری است و توسط یکی از خطاطان استان فارس کتابت شده و حائز اهمیت است. برهمین اساس، تصمیم بر این شده که مثنوی با مشارکت سه کشور به ثبت برسد.

تسنیم نوشت، نظری به موضع ایران و ترکیه در قبال پیشنهاد افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: ایران و ترکیه هر دو از این موضوع استقبال کردند؛ از سوی دیگر، یونسکو نیز پس از طرح این پیشنهاد از آن استقبال کرد چرا که به زعم آنها، این امر منجر به نزدیکی بین کشورها می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
عادت کردیم که با توجیهات میراثمان را با دست خودمان به بیگانگان بسپریم. شرکت ایرانیان در کمپین افغان ها نشان دهنده بی سوادی و جهل این افراد بوده و جای بسی تاسف و افسوس دارد. بلخ جایگاه مولانا در زمانی که ایشان در آن می زیستند متعلق به ایران بوده و افغانستان ناحیه ای کوچک در پیرامون سیستان بوده است و اصولا مولانا و بلخ هویتی کاملا ایرانی داشته اند. متاسفم که از اساتید تاریخ در این زمینه هیچ استفاده ای نشده است و مسئولان میراث فرهنگی ما تا این درجه بی سواد و بی مسئولیت هستند و شاعران ما هم که در وهم و خیال به سر می برند و از میراث و علم چیزی نمی دانند. واقعا وامصیبتا.