یک دانشجوی دکترا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

جای متخصصان بلایایی طبیعی در کابینه دولت افغانستان خالی است

مشاور اداره حوادث افغانستان گفت: جای رشته مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی به عنوان رشته‌ای عملیاتی و کاربردی در جمهوری اسلامی افغانستان خالی است.

جای متخصصان بلایایی طبیعی در کابینه دولت افغانستان خالی است
رضا جعفری مشاور اداره حوادث افغانستان و دانشجوی دکترای «مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی» در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه رشته دانشگاهی «مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی» در جمهوری اسلامی ایران نیز رشته‌ای جدید است، اظهارداشت: من به همراه سه دوست ایرانی اولین دانشجویان مقطع دکترای این رشته هستیم و می‌توان به جرات گفت که جای این رشته به عنوان یک رشته کاملا عملیاتی و کاربردی در جمهوری اسلامی افغانستان خالی است.
 
وی افزود: با توجه به اینکه افغانستان از لحاظ آمار مخاطرات طبیعی، زمین شناسی و محیط زیستی یکی از کشورهای مطرح در جهان است، به طوری که در چند ماه گذشته شاهد حوادثی چون فاجعه پنجشیر، لند اسلاید بدخشان و چندین نمونه دیگر از این دست بودیم، این امر اهمیت رشته مدیریت بحران در افغانستان را ده‌چندان می‌کند.
 
جعفری با بیان اینکه جای متخصصان بلایایی طبیعی در کابینه دولت افغانستان خالی است، تصریح کرد: کشور افغانستان با توجه به اقلیمی که دارد، اداره حوادث برایش جزو ملزومات است که جای خالی آن کاملا محسوس است.

این متخصص مدیریت بحران متذکر شد: جامعه متخصص و دانشگاهی افغانستان بایستی دست به کار شوند و من نیز به عنوان دکترای مدیریت بحران وظیفه خود می‌دانم با تالیف مقاله‌های علمی و کتاب‌هایی در رشته خودم، مردم و دولت افغانستان را به سمتی سوق دهم تا از افراد متخصص بهره بگیرند و جای خالی چنین علومی را در کشور احساس کنند.

این دانشجوی دکترای افغانستانی با بیان اینکه حدود سه سال است که به صورت غیر رسمی با اداره مدیریت حوادث افغانستان همکاری و همفکری دارم، اظهارداشت: مدیریت بحران یک مقوله دراز مدت است و در یک سال و دو سال نمي‌شود خطرات بحران‌های طبیعی را محدودکرد. برای مثال بنده به اداره حوادث پیشنهاد داده بودم هر 34 ولایت افغانستان را مورد کارشناسی قرار بدهند و مناطق پر خطر در هر ولایت را شناسایی کنند تا در صورت وقوع هر مخاطره یا حادثه‌ای به تناسب به آن منطقه خدمات ارائه شود و یا حتی پیش از وقوع با انجام یک سری فعالیت‌ها جلوی خسارات ناشی از این بلایا را به حداقل رساند.

جعفری تاکید کرد: امیدوارم روزی کابینه دولت افغانستان به چنین رشته‌های تخصصی‌ای به صورت جدی‌تر نگاه کند. چرا که هم اکنون جایگاه رشته‌های فنی نسبت به رشته‌های انسانی بسیار کمرنگ است و لازم است جوان‌ترها را به سمت رشته‌های فنی (تخنیکی) گرایش داد و امیدوارم چنین رشته‌هایی آینده روشنی در افغانستان داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار