آمادگی مجلس برای ایجاد تحول در وضعیت کنکور/ لزام صیانت از نظام جدید آموزش و پرورش

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آمادگی تحول در نظام حاکم بر کنکور و همچنین صیانت از نظام جدید آموزش و پرورش را داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در دومین روز از سی و سومین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است  با بیان اینکه مدیران آموزش و پرورش تمدن‌ساز هستند، گفت: چنین افرادی آینده کشور را متناسب با نیاز ها و توقعات شکل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه موضوعات آموزش و پرورش به دلیل اهمیت بالای آن جزو مسائل امنیت کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: اکنون با استفاده از 3 دهه تجربه در حوزه آموزش و پرورش می‌توان مسیر معقولی را در جهت ارتقای کشور و تربیت افرادی متناسب با جامعه اسلامی شکل داد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اکنون در آستانه برنامه ششم قرار داریم، گفت: با توجه به اینکه سند تحول آموزش و پرورش جزو برنامه‌های اصلی برنامه ششم توسعه محسوب می‌شود و مبنای کار آموزش و پرورش قرار گرفته لذا با اولویت‌بندی در اهداف آن می‌توان برای پیشبرد کارهای بزرگتر گام برداشت.

وی عنوان کرد: با آموزش و پرورش مشکلات متعددی مانند معیشت معلمان، معوقات‌ و تغییر نظام آموزشی و بسیاری دیگر از مسائل مورد توجه است که اگر اولویت‌بندی صحیحی در سطح ملی برای این مسائل انجام شود بی‌شک نتایج مطلوبی در پی دارد.

لاریجانی با پیشنهاد اینکه وضعیت معیشتی‌ معلمان و ‌معوقات آنان به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در سطح ملی قرار گیرد، عنوان کرد: با توجه به مشکلات درآمدی کشور و همچنین تأثیر وضع معیشتی‌ در کارایی معلمان می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح روش‌هایی اتخاذ کرد تا ضمن ایجاد فضایی شاداب برای معلمان نیازهای آن‌ها نیز رفع شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظام آموزشی بعد از انقلاب چندین بار تغییر کرده که این مسئله انرژی و زمان زیادی را به کار می‌گیرد لذا باید هر نظام آموزشی که به کار گرفته می‌شود صیانت شده و فقط نقد‌های آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: اگر نظام ارزیابی مستندی‌ در درون و بیرون آموزش و پرورش وجود داشته باشد سند تحول بنیادین که مبنای کار آموزش و پرورش امروزه قرار گرفته حفظ می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نیازمند تحول در وضعیت کنکور سراسری هستیم، بیان کرد: تا زمانی که کنکور در این وضعیت وجود داشته باشد هر گونه تغییر در نظام آموزشی نیز برای بهبود نظام تعلیم و تربیت کار ساز نیست لذا با حذف سد‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد می‌توان به سوی آموزش و پرورش پویا حرکت کرد، چنانچه نظام ارزیابی در کشور شکل می‌گیرد، صرفا نگاه مدرک گرایانه وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: صندلی‌های دانشگاه برای پذیرش دانش آموزان آمادگی کامل را دارد اما با توجه به اینکه وضعیت اشتغال متناسب با رشته‌ها توزیع نشده لذا این فرآیند تاثیری در حل مشکل کنکور ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از دیگر اولویت ‌های آموزش و پرورش را توجه به آموزش‌های دبستانی و پیش دبستانی ذکر کرد و گفت:‌ مشکل اصلی امروز ما تقویت افرادی خلاق و توانمند است و اگر خواهان کار آفرینی در جامعه هستیم باید خلاقیت را در کشور گسترش دهیم که شروع این امر در دبستان‌ها و پیش دبستان‌ها از نتایج بهتری برخوردار است. 

وی همچنین توجه به بخش خصوصی در آموزش و پرورش را از دیگر موارد مورد توجه در سطح ملی ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه نظام آموزشی و پرورشی به طور رایگان ارائه خدمات می‌کند لذا دو دیدگاه در خصوص به کارگیری بخش خصوصی مطرح می‌شود که برخی معتقدند مدارس غیر دولتی و هیئت امنایی مانعی برای ارائه خدمات آموزشی رایگان است و برخی دیگر بر این باورند این مسئله باعث ارتقای کیفیت آموزشی می‌شود.


لاریجانی افزود:‌ هر کدام از این دیدگاه‌ها چنانچه به طور صحیح انجام شود می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار