حجت‌الاسلام سرلک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

نظر رهبری به موسیقی فاخر مثبت است/ باید راه ورود جوانان مؤمن را به موسیقی اصیل باز کرد

در دیدار رهبری با اهالی هنر ایشان فرمودند موسیقی باید به جایی برسد که خانواده‌های مؤمن در کنسرت‌ها شرکت کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی سرلک، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر و کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص هنر موسیقی گفت: موسیقی هنر فاخری‌ است که بنا بوده رابطه انسان را با خودش و هستی بهتر کند. موسیقی حقیقی یک هنر دم دستی، بی ریشه و بدون پشتوانه اندیشه‌ نیست بلکه زیر مجموعه علم دقیق ریاضیات محسوب می شود و دارای قوانین و قواعد محکم و مهندسی شده‌ای است.

وی در خصوص معنا در هنر موسیقی گفت: موزیسین‌ها باید با عالم معنا در ارتباط باشند و به واقع نواخت و آواز در موسیقی حکم یک دعوت به عالم معنا است، همچنان که شعر  به عنوان یکی از ارکان موسیقی نقش ویژه‌ای در معنابخشی دارد. 

سرلک با اشاره به نقطه نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص ترویج موسیقی اظهار کرد: چه بسا علت مخالفت رهبری با  ترویج موسیقی بخاطر تبدیل شدن این هنر فاخر به یک کالای بازاری  و کم ارزش باشد، موسیقی باید ارزش بالایش را حفظ کند.

وی افزود: در دیدار رهبری با اهالی هنر ایشان فرمودند موسیقی باید به جایی برسد که خانواده‌های مؤمن در  کنسرت‌ها شرکت کنند. مقصود رهبری  کنسرتهایی است که قطعه های نواخته شده در آن به مسائل معنایی توجه شود و طبعاً به موضوعات سخیف‌، شهوانی و غریزی معطوف نباشد وحواشی نامتعارف نداشته باشد.
 
حال موسیقی امروز ما خوب نیست

سرلک ادامه داد: در یک کلمه حال موسیقی امروز ما خوب نیست. اگر بخواهیم موسیقی را به جایگاهی که در شأن‌ این هنر با اصالت است برسانیم، باید خانواده و اهالی موسیقی دست به کار شوند و با پاره ای رفتارهای خلاف شأن و شرع عده اندکی از فعالان این عرصه و نیز اتفاقات در حاشیه بعضی کنسرتها مقابله کنند.

وی تصریح کرد: مسئولان موسیقی‌ و موسیقیدان‌ها باید به ترمیم این مشکلات بپردازند، نباید هر کسی به خودش اجازه ساخت موسیقی را بدهد و نباید به هر موسیقی و خواننده‌ای مجوز داد. این کار به نفع این هنر فاخر نیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه هنر در خصوص وظیفه اهالی موسیقی گفت: موسیقی یک امانت و فرصت است که در اختیار اهالی موسیقی قرار گرفته، از قدیم گفته‌اند متولی‌ باید حرمت امامزاده را نگه دارد. اگر موسیقی سر جای خودش باشد، حال جامعه هم خوب می شود اما زمانی که موسیقی سر جای خودش نیست، مردم و طبعاً خود موسیقی ضرر می‌کنند.

وی در خصوص موسیقی‌دانان قدیمی گفت: نوازندگان و بزرگانی که فعالیت موسیقی می‌کردند، بدون وضو و قصد قربت، دست به ساز نمی‌زدند و حتی رو به قبله می نشستند و ساز می‌زدند. سوز‌ها آن‌ها را به سازها می‌رساند، اگر موقع اجرا موسیقی هنرمندان چشم‌هایشان را می‌بندند به دلیل آن است که موسیقی لذت فارغ شدن از عالم کثرت و نزدیک شدن به عالم وحدت را به آنان می دهد. اکثر بزرگان دین، موسیقی را مطلقا رد نکرده‌اند.

سرلک اظهار داشت: اکثر بزرگان دین موسیقی را مطلق رد نکرده‌ و آنرا به حلال و حرام تقسیم کرده‌اند. موسیقی حرام آن است که غفلت زا و ناظر بر مسائل غریزی و شهوانی باشد. موسیقی‌ای که انسان را از حقیقت هستی غافل می کند و موجب پریشان احوالی فرد می شود، مردود اعلام شده است.

وی در خصوص نطر مراجع نسبت به موسیقی فاخر گفت: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نسبت به موسیقی فاخر و ارزشمند نظر مثبتی دارند اما برخی بزرگان به دلیل واقعیت های تلخ  موسیقی و شاید هم به دلیل تعریف غلطی که از این هنر برایشان طرح شده است، مخالف‌ موسیقی هستند. 

این کارشناس مذهبی در خصوص فهم موسیقی حلال و حرام گفت: اینکه عده ای می گویند تمایز موسیقی حلال از حرام گنگ و دشوار است، کوتاه ترین راه را انتخاب کرده‌اند و به خود زحمت دقت نمی‌دهند.

سرلک گفت: مقلدان باید به نظر مراجع خود اعتنا و عمل کنند، در فتواهای‌ مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) در این خصوص احترام فراوانی به عرف داده شده است و تشخیص موسیقی حرام و حلال نیاز به دقت و توجه دارد. 

وی خاطرنشان کرد: حلال بودن یک قطعه موسیقی به مجوز داشتن یا نداشتن از وزارت ارشاد و همچنین پخش شدن یا نشدن از صدا و سیما نیست.

سرلک افزود: متأسفانه نگاه خوبی نسبت به جوانانی که وارد عرصه موسیقی می‌شوند، وجود ندارد و بسیاری از خانواده‌های مذهبی به دلیل فضای نامطلوب فعلی، مانع از ورود فرزندانشان به عرصه موسیقی می‌شوند.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: مراکز موسیقی و اساتید این هنر با مراقبت و رعایت هنجارهای شرعی باید موانع را برای ورود جوانان مؤمن به عرصه موسیقی برطرف کنند، تا وضعیت این هنر ارزشمند در جامعه بهتر شود.







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار