10 نکته درباره امپراتور ژاپن

خانواده سلطنتی در زمان آکیهیتو، پسر هیروهیتو، چهره‌ای دوستانه‌تر از خود نشان داده و به نماد «وحدت مردمی» تبدیل شده، نقشی که بر اساس قانون اساسی وظیفه این خانواده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خانواده سلطنتی ژاپن در سال‌های دور چنان با مردم فاصله داشت که وقتی هیروهیتو، امپراتور وقت، در سال ۱۹۴۵ تسلیم شدن این کشور در جنگ جهانی دوم را اعلام کرد، تنها شنیده شدن صدایش کافی بود تا ژاپنی‌ها را بهت‌زده کند.

خانواده سلطنتی در زمان آکیهیتو، پسر هیروهیتو، چهره‌ای دوستانه‌تر از خود نشان داده و به نماد «وحدت مردمی» تبدیل شده، نقشی که بر اساس قانون اساسی وظیفه این خانواده است.

حالا که او جدی‌تر از همیشه عنوان کرده که می‌خواهد نقش تشریفاتی خود را واگذار کند، نگاهی می‌کنیم به ده نکته از زندگی و سلطنت آکیهیتو که احتمالا تا به حال از آن‌ها اطلاع نداشته‌اید.

۱. قدمت خانوادگی او بسیار طولانی است

او متولد ۲۳ دسامبر ۱۹۳۳ است و صد و بیست و پنجمین امپراتور سلسله‌ای است که بر اساس شجره‌نامه رسمی قدمتی ۲۶۰۰ ساله دارد و به این ترتیب قدیمیترین سلطنت متداوم دنیا محسوب می‌شود.

او از سن دو سالگی و به خاطر پایبندی به سنت‌های بسیار رسمی جدا از والدینش در یک شیرخوارگاه سلطنتی تربیت شد.

۲. اما ازدواجش خلاف سنت‌ها بود

آکیهیتو که در آن زمان ولیعهد بود در سال ۱۹۵۹ با دختری از طبقه عوام ازدواج کرد و با این کار به سنتی هزار و پانصد ساله پایان داد. آشنایی آنها در حین بازی تنیس باعث شد تا رابطه عاطفی آن‌ها به «عشق در زمین تنیس» ملقب شود. او و میچیکو، همسرش، سه بچه و چهار نوه دارند.

۳. او روی «تخت داوودی» می‌نشیند

خانواده‌های مهم ژاپنی به حسب سنت نشان خانوادگی دارند – و در مورد اجداد امپراتور این نشان یک گل داوودی بود.

آکیهیتو در سال ۱۹۸۹ و بعد از مرگ پدرش بر تخت داوودی نشست. مراسم رسمی تاج‌گذاری حدود دو سال طول کشید و شامل برگزاری تشریفات در معبد ایسه می‌شد که مختص آماتراسو، ایزدبانوی خورشید، است و بر اساس اعتقادات سنتی گفته می‌شد که نسل امپراتورها به او می‌رسد.

۴. او خدا نیست

هیروهیتو در پی تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم الوهیت خود را در ملاء عام نفی کرد.

خانواده سلطنتی ادعا می‌کند که او بر اساس قانون اساسی ژاپن، که توسط متفقین نوشته شده، «نماد حکومت» است. آکیهیتو در آخرین سخنرانی خود آشکارا از این عبارت استفاده کرد.

اما تعداد کمی از ژاپنی‌ها هنوز عقیده دارند که او خدا است، یا حداقل باید مثل خدا با او برخورد کرد.

۵. او با بوش تنیس بازی کرد

آکیهیتو در مقایسه با اسلافش به جاهای بیشتر سفر کرده و دیدارهای بسیار بیشتری با رهبران جهانی داشته. او در سال ۱۹۸۹ با وجود اعتراض سربازان سابق بریتانیایی که در زمان جنگ اسیر ژاپنی‌ها بودند با ملکه الیزابت دیدار کرد.

او در عین حال دو بار هم با جورج بوش پدر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تنیس بازی کرده. آکیهیتو در هر دو بازی پیروز شد، اما حال آقای بوش درست بعد از بازی آن‌ها در توکیو در ۱۹۹۲ در جریان مهمانی شام رسمی به شدت بد شد و روی کی‌ایچی میازاوا، نخست‌وزیر ژاپن، استفراغ کرد.

۶. وضع جسمانی او رو به وخامت است

امپراتور در سال ۲۰۰۳ به خاطر سرطان پروستات زیر تیغ جراحی رفت و در سال ۲۰۱۲ هم تحت جراحی کنارگذر شریان کرنری قرار گرفت.

۷. سوژه عکاسی یک دختر دانش‌آموز

آکیهیتو تلاش کرده تا با اختیار کردن سبکی خودمانی‌تر و به‌روزتر خانواده سلطنتی را به مردم نزدیک‌تر کند. او در همین راستا سفرهای بسیاری به نقاط مختلف کشور داشته و بر خلاف اسلافش بارها از نزدیک با مردم برخورد کرده.

امپراتور و ملکه اخیرا برای بازدید به یکی از استان‌ها رفته بودند و در جریان این سفر دختر دانش‌آموزی عکس آن‌ها را گرفت و در توییتر خود منتشر کرد. کاری که به نظر می‌رسد برای آن‌ها مهم نبود ولی باعث دوقطبی شدن فضا در میان مردم عادی شد. این کار برای مسن‌ترها یک بی‌احترامی بزرگ بود ولی برای جوانترها کاملا عادی محسوب می‌شد.

۸. نقش او در روزهای بعد از سونامی بسیار مهم بود

او برای اولین بار در پی زمین‌لرزه و فاجعه سال ۲۰۱۱ که به کشته یا مجروح شدن ۲۰ هزار نفر و آوارگی ده‌ها هزار نفر منجر شد از طریق تلویزیون با مردم صحبت کرد.

او به جای استفاده از زبان درباری که برای اکثر مردم ناآشنا است، مودبانه ولی به ژاپنی امروزی صحبت کرد، درست مثل سخنرانی اخیرش.

او گفت: از صمیم قلب امیدوارم که مردم دست به دست همدیگر بدهند، با ترحم با یکدیگر برخورد کنند و این دوران سخت را پشت سر بگذارند.

بیانات او غالبا با خویشتن‌داری همراه است، الگویی که در جریان بحران اتمی فوکوشیما هم تکرار شد: امید من به بهتر شدن اوضاع است.

او و همسرش یک ماه بعد از وقوع زمین‌لرزه به منطقه بحران‌زده رفتند. در تصاویری که از این دیدار وجود دارد آن‌ها در کنار افرادی که خانه‌های خود را ترک کرده‌اند روی زمین نشسته‌اند، حرکتی که نماد مهمی برای دلسوزی آن‌ها برای مردم محسوب شد.

۹. او به ژاپن کمک کرده گذشته را فراموش کند

در حالی که ژاپن به نام پدرش در جنگ جهانی دوم شرکت کرد و در آن شکست خورد، آکیهیتو به ژاپن کمک کرده تا وارد دورانی صلح‌آمیز و عاری از تقابل شود.

او سال گذشته گفت:با نگاهی معطوف به گذشته، به همراه احساس پشیمانی عمیق نسبت به جنگ، دعا می‌کنم که تراژدی جنگ دیگر تکرار نشود و به همراه مردم به تمام کسانی که جان خود را در نبرد و سختی‌های جنگ از دست دادند عمیقا تسلیت می‌گویم.

۱۰. یک ماهی به افتخار او نام‌گذاری شده

آکیهیتو علاقه خاصی به زیست‌شناسی دریایی دارد و متخصص گاوماهیان است. یک نمونه از این ماهی‌ها به افتخار او اکسیریاس آکیهیتو نام‌گذاری شده. او تا به حال چندین مقاله برای مجله آبزی‌شناسی ژاپن و دیگر نشریات نوشته.

بنا بر گزارش‌ها او بخش‌هایی از اراضی قصر توکیو را دست‌نخورده نگه می‌دارد و موجوداتی را که در آن‌جا می‌بیند ثبت و بررسی می‌کند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.